کد خبر: 486163
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۷:۲۱:۰۰
| |

ترامپیسم، کابوسی که هنوز زنده است

جمهوری‌خواهان سه روز قبل در نشستی پشت درهای بسته تصمیم گرفتند لیز چنی، عضو مجلس نمایندگان را به دلیل انتقاد از دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین و زیر سوال بردن ادعاهای او در خصوص وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری از هیات رییسه حزب کنار بگذارند.

ترامپیسم، کابوسی که هنوز زنده است
کد خبر: 486163
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۰۷:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| اعضای حزب جمهوری‌خواه روز جمعه به وقت محلی در یک رای‌گیری درون حزبی، الیز استفانیک را به عنوان سومین مقام بلندپایه حزب در مجلس نمایندگان برگزیدند؛ اقدامی که می‌تواند حزب جمهوری‌خواه را یک گام دیگر از محافظه‌کاری سنتی دور کرده و به ترامپیسم نزدیک کند.


به گزارش روزنامه اعتماد، جمهوری‌خواهان سه روز قبل در نشستی پشت درهای بسته تصمیم گرفتند لیز چنی، عضو مجلس نمایندگان را به دلیل انتقاد از دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین و زیر سوال بردن ادعاهای او در خصوص وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری از هیات رییسه حزب کنار بگذارند. او که نماینده ایالت وایومینگ و دختر دیک چینی معاون رییس‌جمهور سابق امریکا در دوره جورج دبلیو بوش است، در سلسله مراتب رهبری این حزب در این مجلس در جایگاه سوم بود و مسوولیت مهم ترسیم و ترویج نظرگاه و پیام حزبش را بر عهده داشت.

لیز چینی که برای مدت‌ها یکی از اصلی‌ترین منتقدان اقدامات پساانتخاباتی ترامپ در حزب جمهوری‌خواه محسوب می‌شد، روز سه‌شنبه 11 مه از حزب جمهوری‌خواه انتقاد کرد که مقابل «ادعاهای کذب ترامپ» درباره پیروزی در انتخابات 2020 نمی‌ایستد. او گفته بود همراهی با ادعاهای نادرست و اثبات نشده درباره تخلف گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر گذشته علاوه بر اینکه شعار حزب جمهوری‌خواه مبتنی بر «صیانت از حقیقت» را خدشه‌دار می‌کند به عنوان «تشویق دروغگو» تعبیر خواهد شد و به زعم او به دونالد ترامپ برای آسیب رساندن بیشتر به دموکراسی در امریکا کمک خواهد کرد.

چنی افزود: «من نمی‌توانم بیکار بنشینم و سکوت کنم درحالی که دیگران حزب ما را به مسیری می‌اندازند که به حاکمیت قانون بی‌اعتناست و به عملیات رییس‌جمهور سابق برای تضعیف دموکراسی ما ملحق می‌شود.» انتقادهای مکرر چنی از رویکرد حزب در قبال دونالد ترامپ باعث شد دو نفری که در سلسله مراتب رهبری حزب جمهوری‌خواه در مجلس جایگاه بالاتری از او دارند خواهان کنار گذاشتن او از جایگاهش شوند و در نهایت این اتفاق روز چهارشنبه رخ داد.


کوین مک‌کارتی نماینده جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا و رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان گفته کنار گذاشتن لیز چینی ارتباطی به رای او در جریان استیضاح ندارد و افزود چینی تلاش‌ها برای بازپس گرفتن مجلس نمایندگان به دست جمهوری‌خواهان را منحرف می‌کند. این تصمیم منتقدانی نیز داشت. آدام کینزینگر، نماینده جمهوری‌خواه حامی دومین استیضاح ترامپ به شبکه سی.بی.اس گفت: هم‌اکنون انگار ما کشتی تایتانیک در حین یک غرق شدن آهسته هستیم و یک باند موسیقی روی عرشه کشتی داریم که دارد به همه می‌گوید همه‌چیز خوب است. لری هوگان، فرماندار ایالت مریلند امریکا که به عنوان یک نامزد ریاست‌جمهوری احتمالی جمهوری‌خواهان برای 2024 مطرح شده، از رای‌گیری برای برکناری چنی انتقاد کرد. هوگان گفت: ما یکی از بدترین دوره‌های چهارساله را در حزب جمهوری‌خواه تجربه کردیم و به موجب آن کاخ سفید و مجالس نمایندگان و سنا را از دست دادیم. سیاست موفق درباره اضافه کردن و چند برابر کردن است نه اختلاف و کسر کردن.


الیز استفانیک که به جای لیز چنی به عنوان مقام سوم حزب در مجلس نمایندگان برگزیده شده، یکی از دلایل اصلی انتخابش برای این جایگاه را باز پس گرفتن سنا و مجلس نمایندگان از دموکرات‌ها در انتخابات آینده توصیف کرده است. استفانیک می‌گوید: «من معتقدم این مردم هستند که باید رهبر حزب جمهوری‌خواه را انتخاب کنند و انتخاب آنها دونالد ترامپ است.» او افزود: «مردم از ترامپ حمایت می‌کنند و در نتیجه من نیز از او حمایت خواهم کرد و به دنبال راهی برای همکاری با او خواهم بود.» آرایی که الیز استفانیک کسب کرده نشان می‌دهد که طرفداران ترامپ در حزب جمهوری‌خواه اکثریتی قابل توجه هستند. به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان 134 نفر از جمهوری‌خواهان به انتصاب استفانیک به جایگاه سوم حزب رای مثبت دادند و تنها 46 نفر به مخالفت با او برخاستند. دونالد ترامپ بلافاصله پس از انتخاب الیز استفانیک به عنوان جانشین لیز چینی از این انتخاب استقبال کرد. وی در بیانیه خود به این مناسبت نوشت: «جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان متحد هستند و جنبش برگرداندن عظمت امریکا به آن قوی است.» استفانیک 36 ساله اهل ایالت نیویورک، در زمان فرآیند استیضاح دونالد ترامپ در سال 2019 در نشست‌های استماع کنگره از ترامپ دفاع کرد و به این ترتیب جایگاهش در حزب بالاتر رفت.

منتقدان ترامپ کنار زده می‌شوند


واشنگتن‌پست نوشته است تصمیم اخیر جمهوری‌خواهان که در راستای تدوین یک سیاست انتخاباتی جدید برای بازپس‌گیری کنگره در انتخابات سال 2022 اتخاذ شده، به معنای آن است که این حزب از کسانی که از ادعاهای بی‌اساس دونالد ترامپ پشتیبانی کرده بودند حمایت می‌کند و منتقدین رفتارهای اشتباه رییس‌جمهور پیشین را پس می‌زنند.


همراهی اکثریت بدنه رای‌دهندگان جمهوری‌خواه با ترامپ در نظرسنجی‌ها نیز نمایان است. درحالی که بر اساس نظرسنجی سی‌ان‌ان در ماه گذشته، بیش از دوسوم شهروندان امریکایی از رفتار ترامپ در قبال اشغال کنگره از سوی افراطی‌ها ناراضی هستند و اقدامات رییس‌جمهور پیشین را «مخرب» ارزیابی می‌کنند 63 درصد جمهوری‌خواهان معتقدند دونالد ترامپ رفتار مناسبی در این زمینه داشته است. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که بیش از 71 درصد رای‌دهندگان جمهوری‌خواه باور دارند ترامپ تاثیری مثبت بر این حزب داشته و توانسته در راستای بهتر کردن عملکرد آن و ایجاد تغییرات بنیادین به نفع مردم گام بردارد.


سوزان گلاسر خبرنگار و یادداشت‌نویس نشریه نیویورکر رفتار کوین مک‌کارتی در مقابله با این موضوع را هوشمندانه و در مسیر انتخابات توصیف می‌کند. او می‌نویسد: مک‌کارتی با آن لبخند کالیفرنیایی و تسلطی که روی کلیشه‌های رایج در میان جمهوری‌خواهان دارد، تاکنون حاضر نشده از تئوری‌های توطئه‌ای که از سوی دونالد ترامپ و حامیان او در خصوص تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شده حمایت کند. او حتی زمانی که در ابتدای درگیری‌های درون حزبی پیرامون موضوع تقلب، لیز چنی از سوی حامیان دونالد ترامپ مورد حمله قرار گرفته بود و به‌شدت از او انتقاد می‌شد، به حمایت از چنی پرداخت اما زمانی که دید حتی پس از انتخابات هم حمایتی جدی در بدنه حزب از ترامپ وجود دارد، ترجیح داد مسیر خود را تغییر دهد.


نشریه هیل نوشته است که پیروزی الیز استفانیک نشان می‌دهد چگونه حزب جمهوری‌خواه برای وفاداری ترامپ نسبت به گرایش‌های محافظه‌کارانه جمهوری‌خواهان ارزش قائل است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها