کد خبر: 487195
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۱۳:۲۲:۱۸
| |

مسئولان اسرائیلی:

نتانیاهو برای فرار از محاکمه‌ آتش جنگ غزه را برافروخت

ایهود المرت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم از اوایل حوادث قدس با روشی مشکوک جنگ را اداره می‌کند که نشان می‌دهد انگیزه اصلی او شخصی است و می‌خواهد در حکومت باقی بماند تا بتواند با تدوین قوانین جدید محاکمه‌اش را ناکام بگذارد.

نتانیاهو برای فرار از محاکمه‌ آتش جنگ غزه را برافروخت
کد خبر: 487195
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۱۳:۲۲:۱۸

اعتمادآنلاین| تعدادی از مهم‌ترین شخصیت‌های سیاسی و ژنرال‌های سابق و تحلیلگران به شدت از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی انتقاد و تأکید کردند که وی برای ناکام گذاشتن جلسه‌های محاکمه‌اش جنگ با حماس را به راه انداخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، ایهود المرت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم از اوایل حوادث قدس با روشی مشکوک جنگ را اداره می‌کند که نشان می‌دهد انگیزه اصلی او شخصی است و می‌خواهد در حکومت باقی بماند تا بتواند با تدوین قوانین جدید محاکمه‌اش را ناکام بگذارد.

وی افزود: از چند سال پیش هشدار می‌دهم که او جنگی را برای حل مشکلاتش به راه می‌اندازد. او آماده است تا در راه منافعش زمین زیر پای ما را شعله‌ور کند.

دان حالوتس، رئیس ستاد اسبق ارتش رژیم صهیونیستی از مشغول شدن رسانه‌های عبری زبان و خبرنگاران طی حضورشان در برنامه‌های تلویزیونی به مسائل بیهوده و عدم توجه به ارتباط بین نتایج اخیر انتخابات پارلمانی و شروع درگیری‌ها انتقاد کرد.

وی گفت: چه اهمیتی دارد که چه تعداد از اعضای حماس در تونل‌های منهدم شده دفن شده‌اند یا میزان موفقیت گنبد آهنین 85 یا 90 درصد بوده است. مسئله اساسی این است که چگونه دچار این وضعیت شدیم. متهمی که در طول 12 سال بر صندلی‌اش تکیه داده باید در ممانعت از دستیابی حماس به موشک‌هایی که بخش عظیمی از مناطق مسکونی در اسرائیل را هدف قرار داد، موفق می‌شد.

وی شکست‌های نتانیاهو را نادیده گرفتن "خشونت داخلی" در جامعه عربی، تضعیف دستگاه پلیس و دادگاه عالی و دادستانی و تبدیل آن به نهادهایی دانست که می‌تواند به راحتی از آن‌ها برای منفعت و جایگاه خود در تحقیقات و محاکمه استفاده کند.

وی گفت: نتانیاهو عمدا همزمانی روز قدس و ماه رمضان و انتخابات فلسطین را نادیده گرفت. ما را وارد چهار جنگ انتخاباتی کرد که به شکستش در تشکیل دولتی شایسته منجر شد. زمانی که فهمید بدون حمایت یکی از دو لیست عربی نمی‌تواند دولت تشکیل دهد نزد برادران عربش رفت گویی خانواده گمشده‌اش را پیدا کرده است و آمادگی‌اش را برای برآوردن تمام خواسته‌هایشان اعلام کرد. زمانی که فرد دیگری به تشکیل دولت مکلف شد نتانیاهو تصمیم گرفت مانع تشکیل دولت توسط شخصیت دیگری شود حتی اگر بهای آن به آتش کشیدن اسرائیل و ساکنانش باشد.

دانئیل فریدمن، وزیر دادگستری اسبق رژیم صهیونیستی گفت: نتانیاهو که قبل از رسیدن به حکومت وعده سرنگونی حماس را داده بود یکی از مسئولانی است که اقداماتش باعث تقویت حماس شده است. از معامله شالیط گرفته تا آتش‌بس و تسهیل حمایت قطر از غزه. امروز منفعت مشترکی بین این دو درباره ابقای نتانیاهو در دولت وجود دارد.

آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ سابق و رئیس حزب "اسرائیل خانه ما" گفت: با وجود اظهاراتی که نتانیاهو علیه حماس می‌گوید نمی‌تواند این حقیقت را مخفی کند که بزرگترین حامی آن است. نتانیاهو جنگ با غزه را طبق منافع شخصی خود اداره می‌کند. مادامی که یائیر لاپید به تشکیل دولت مکلف است نتانیاهو به جنگ ادامه خواهد داد تا مردم اسرائیل گرد او جمع شوند و دشمنانش را رها کنند. حماس به نتانیاهو در این مسئله کمک می‌کند. نتانیاهو به ما خبر می‌دهد که در حملات ارتش چهار تن از رهبران حماس "کشته" شده‌اند اما این را فراموش می‌کند که سیاست وی باعث قوی شدن حماس شده است. تا به امروز سیاست واضحی در قبال حماس وجود ندارد.

وی گفت: دولت اسرائیل گروگان جنگ شخصی نتانیاهو در راه ناکام گذاشتن محاکمه‌اش است. این فرد نظام ما را تهدید و ما را به سمت هلاکت می‌برد. هر شهروندی باید این سوال را از خود بپرسد که اگر وضعیت ما در برابر حماس اینگونه است پس در برابر حزب‌الله و ایران چگونه خواهیم بود؟

بن کسبیت، نویسنده و خبرنگار اسرائیلی نیز گفت: نتانیاهو تنها سود برنده از جنگ کنونی است. او و حامیانش با قدرت از اوایل رمضان به سمت جنگ رفتند. امروز دیگر صحبت درباره دولت جایگزینی برای او نیست و این هدف اصلی او است.

همچنین رهبر حزب مخالف کارگر رژیم صهیونیستی اعلام کرد: نتانیاهو برای رسیدن به منافع سیاسی شخصی‌اش آتش بپا کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها