کد خبر: 488899
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ۰۷:۱۷:۰۰
| |

اعتماد گزارش می دهد:

تفاهم ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمدید می شود؟

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان روز جمعه را پایان تاریخ تفاهم 3 ماهه با ایران می‌داند اما این در حالی است که تهران می‌گوید تفاهم 3 ماهه با آژانس شامگاه یکشنبه به پایان رسیده  است. 

تفاهم ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمدید می شود؟
کد خبر: 488899
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ۰۷:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| تلاش ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وقت اضافه برای تمدید تفاهم فنی درباره نظارت‌های این نهاد بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد. در حالی که منابع متعدد خبری تمدید این تفاهم را تایید می‌کنند تا زمان تنظیم این گزارش هیچ منبع رسمی در داخل ایران یا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این خبر را تایید نکرده است. صبح روز گذشته یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری نور نیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی خبر داد که تهران تصمیم گرفته با به پایان رسیدن فرصت 3 ماهه تفاهم فنی با آژانس این تفاهم را به مدت یک ماه تمدید کند. پیگیری‌های روزنامه اعتماد نیز از دو منبع آگاه حکایت از تایید این خبر دارد.


به گزارش روزنامه اعتماد، «میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با بازنشر توییت خبرنگار اعتماد درباره تمدید یک ماهه تفاهم میان ایران و آژانس به استقبال آن رفته و نوشت:«در صورتی که حقیقت داشته باشد، گامی مثبت و ضروری است. مشتاق مشاهده اعلام رسمی هستیم.»


در حالی که قرار بود رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر روز گذشته در وین نشست خبری با خبرنگاران داشته باشد و پیش‌بینی می‌شد که در این نشست خبری درباره تمدید تفاهم با ایران اطلاع‌رسانی کند اما ساعت 20 شب گذشته به خبرنگاران حاضر در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اطلاع داده شد که به دلیل ادامه رایزنی‌ها میان ایران و آژانس احتمالا نشست خبری مدیرکل صبح روز دوشنبه برگزار خواهد شد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان روز جمعه را پایان تاریخ تفاهم 3 ماهه با ایران می‌داند اما این در حالی است که تهران می‌گوید تفاهم 3 ماهه با آژانس شامگاه یکشنبه به پایان رسیده است.


هیات‌ها آماده بازگشت به وین


در حالی که تمدید تفاهم ایران با آژانس هر چند به مدت یک ماه قطعی به نظر می‌رسد، تیم مذاکره‌کننده ایران باید روز سه‌شنبه برای ادامه رایزنی‌ها در وین به پایتخت اتریش بازگردد. برخی از منابع مانند میخائل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که این دور از رایزنی‌ها آخرین دور برای رسیدن به توافق احیای برجام باشد. «الکساندر شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش در اظهاراتی با تاکید بر اینکه زمان برای تکمیل مذاکرات «وین» برای احیای برجام رو به اتمام است، گفت که همچنان مسائل مهمی در مذاکرات به صورت حل نشده باقی مانده است.


وزیر خارجه اتریش با تاکید بر اینکه تمامی طرف‌ها در مذاکرات وین برای احیای برجام در تلاش هستند تا به نتیجه‌ای مطلوب برسند، گفت:«در مذاکرات فعلی هسته‌ای ایران در وین، این حس قوی را دارم که هم ایالات متحده و هم ایران به ‌رغم آنکه گفت‌وگوی مستقیمی با یکدیگر ندارند هر دو در تلاش هستند. با این حال زمان رو به اتمام است و نکات و مسائل مهمی همچنان به صورت حل نشده باقی مانده است. مدت‌هاست که اتریش میزبان خوبی برای مذاکرات درباره ایران بوده است».


«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا نیز در مصاحبه‌ای مدعی شد این کشور هنوز نشانه‌ای ندیده که آیا ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام کاری را که لازم است انجام دهد، انجام خواهد داد تا تحریم‌ها برداشته شود یا خیر. به گزارش خبرگزاری رویترز، او در این خصوص به «ای‌بی‌سی نیوز» گفت: ایران، فکر می‌کنم می‌داند چه کاری لازم است برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای انجام دهد. چیزی که هنوز ندیده‌ایم این است که آیا ایران آماده است و تمایل دارد تصمیم بگیرد که کاری را که لازم است، انجام دهد. آزمون این است و ما هنوز جوابی برای آن نداریم.


جلسه 4 ساعته عراقچی در مجلس


بر همین اساس عباس عراقچی، رییس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین روز گذشته در جلسه‌ای 4 ساعته با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، گزارش مفصلی از چند و چون مذاکرات ارائه کرد. عراقچی پس از پایان این جلسه در گفت‌وگو با خبرنگاران از تعامل خوب میان مجلس و هیات مذاکره‌کننده خبر داده و اظهارنظرهای نمایندگان مجلس در این جلسه را راهگشا و کمک‌کننده به تیم دانست.


ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جمع خبرنگاران گفت: این جلسه با حضور عراقچی مذاکره‌کننده ارشد کشور و به منظور بررسی آخرین وضعیت مذاکرات وین و در راستای شأن نظارتی مجلس برگزار شد. این جلسه نسبتا طولانی با حضور اعضای کمیسیون و پس از دوره چهارم مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو 1+4 برگزار شد و در این جلسه آقای عراقچی گزارشی درباره روند مذاکرات ارائه کرد. در این جلسه، معاون وزیر خارجه با توجه به سیر چند دور مذاکره توضیحاتی را به نمایندگان ارائه کرد. ما در این مذاکرات چند سیاست مهم را دنبال می‌کنیم. سیاست اصلی لغو همه تحریم‌ها و انجام راستی‌آزمایی برای لغو این تحریم‌هاست و پس از آن جمهوری اسلامی آماده است تا به تعهدات سابق برجامی خود بازگردد و این مطالبه نمایندگان نیز بود که این سیاست‌های اصلی با دقت دنبال شده و همه اجزای آن توسط تیم مذاکره‌کننده با دقت دنبال شود. براساس گزارش آقای عراقچی در این مذاکرات تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران با توجه به منطق دیپلماسی خود برای رفع تحریم‌ها توانسته‌اند بخش زیادی از تحریم‌ها را به مرحله‌ای برسانند که طرف‌های غربی و امریکایی بپذیرند که آنها باید رفع شود اما کماکان بخش مهمی از تحریم‌ها باقی مانده است که این موضوع در ادامه مذاکرات دنبال خواهد شد و مطالبه نمایندگان نیز این بود که کلیه تحریم‌ها باید لغو شود. همچنین در مورد تحریم‌های بخشی، براساس گزارش طرف مذاکره‌کنندگان منطق جمهوری اسلامی ایران حاکم بوده و طرف امریکایی اعلام کرده که می‌تواند این تحریم‌ها را بردارد اما در مورد اجزای تحریمی، مسائلی همچنان باقی مانده است.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخصوص موضوع حقوق بشر و ادعاهای طرف‌های غربی در این خصوص گفت: برخی از تحریم‌ها همچنان محل مناقشه در مذاکرات است و براساس ادعای غربی‌ها و طرف امریکایی و طبق گزارش آقای عراقچی، امریکایی‌ها آنها را به موضوعات منطقه‌ای و حقوق بشری گره زده‌اند و در این چارچوب خواسته نمایندگان این بود که تمامی تحریم‌ها باید لغو شود. همچنین بحث راستی‌آزمایی یکی از دغدغه‌هایی است که باید به آن پرداخته شود و خواسته جمهوری اسلامی این است که تحریم‌ها باید به صورت اساسی و اجرایی لغو شود و تنها روی کاغذ نباشد. یکی از خواسته‌های مهم نمایندگان در این جلسه اجرای دقیق راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها بود و آقای عراقچی نیز گفتند که گفت‌وگوها در این خصوص در حال انجام است و مذاکرات به شکل جدی در حال انجام است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها