کد خبر: 494138
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۱۳:۲۵:۳۴
| |

آل سعود حاضر به افشای محل حصر ولیعهد سابق نیست

محمد بن نایف، ولیعهد پیشین سعودی که در سال 2017 با پسرعمویش شاهزاده محمد بن سلمان جایگزین شد، از زمان بازداشتش در مارس سال گذشته در انظار عمومی دیده نشده است.

آل سعود حاضر به افشای محل حصر ولیعهد سابق نیست
کد خبر: 494138
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۱۳:۲۵:۳۴

اعتمادآنلاین| طرح دعوی علیه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در دادگاهی آمریکایی بر محوریت یک پالایشگاه نفت در کارائیب استوار بود اما ناگهان مساله دیگری در آن برجسته شد؛ مفقود شدن اصلی‌ترین رقیب بن سلمان.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، محمد بن نایف، ولیعهد پیشین سعودی که در سال 2017 با پسرعمویش شاهزاده محمد بن سلمان جایگزین شد، از زمان بازداشتش در مارس سال گذشته در انظار عمومی دیده نشده است.

بن نایف که از متحدان سعودی مورد اعتماد سیا بود، از سال 2012 تا سه سال پس از آن که ولیعهد شود، در سمت وزیر کشور عربستان حضور داشت.

این طرح دعوی به تلاش‌های دولت سعودی برای مخفی نگاه داشتن محل حضور او اشاره دارد و اسناد نشان می‌دهند که یک شرکت حقوقی آمریکایی که نماینده این عضو سلطنتی بازداشتی بوده، برای رقیب او هم کار کرده است.

عامل این شکایت یک تاجر سعودی به نام نادر ترکی الدوسری است که به همراه خانواده‌اش از عربستان ممنوع الخروج شده است. داستان از ژوئن سال گذشته شروع شد که الدوساری در پنسیلوانیا از طرف پسرش راکان که شهروند آمریکاست، شکایتی علیه محمد بن نایف و دیگر چهره‌های سعودی تنظیم کرد.

او ادعا کرد که آنها به قرارداد چندین ساله در ارتباط با یک پروژه پالایشگاهی در جزیره سنت لوسیا واقع در دریای کارائیب پایبند نبوده‌اند. اما این پرونده یک معمای عجیب داشت؛ اینکه چطور باید احضاریه را به دست شاهزاده‌ای رساند که محل حضورش مشخص نیست؟

سپس این طرح دعوی به گونه‌ای اصلاح شد تا نام محمد بن سلمان وارد آن شود. در پرونده آمده است که چون او بن نایف را تحت بازداشت خانگی قرار داده و دارایی‌هایش را توقیف کرده، بنابراین به بن نایف اجازه نداده تا طبق قرارداد به وظایفش عمل کند. بعد که الدوسری اعلام کرد که احضاریه علیه محمد بن نایف قابل ارائه نیست، دادگاه به وکلای بن سلمان دستور داد تا در تعیین مکان حضور او همکاری کنند.

ماه مارس، رایزن محمد بن سلمان پیشنهاد داد تا به صورت محرمانه آدرس بن نایف را در اختیار این دادگاه قرار دهد اما به بازداشت او اشاره‌ای نکرد. رایزن الدوسری هم تاکید داشت که ولیعهد سعودی، بن نایف را تحت حبس خانگی قرار داده است. در نهایت قاضی پرونده ماه گذشته شکایت الدوسری درباره نقض عهد بن نایف را رد کرد و سوالات درباره وضعیت بن نایف و محل حضور او را بی‌پاسخ گذاشت.

جیمز توماس، وکیل الدوسری به خبرگزاری فرانسه گفت که درخواست تجدیدنظر می‌دهد و همچنین ممنوعیت سفر موکلش را که او می‌ترسد به بازداشت منجر شود، به چالش خواهد کشید.

مقام‌های سعودی علنا درباره وضعیت بازداشت محمد بن نایف اظهارنظری نکرده‌اند. محمد بن سلمان چندین عضو سلطنتی را در مسیر تبدیل شدن خود به حاکم دوفاکتوی عربستان، بازداشت کرده یا به حاشیه رانده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها