کد خبر: 499152
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۵ ۰۹:۰۶:۰۰
| |

اشرف غنی و عبدالله عبدالله وارد واشنگتن شدند/طالبان پشت دروازه کابل

از زمان سقوط حکومت طالبان تاکنون میلیاردها دلار در افغانستان خرج صلح، امنیت و جنگ با طالبانی شده که اکنون آن سوی میز مذاکرات نشسته است تا شاید افغان‌ها پس از سال‌ها رنگ آرامش را به خود ببینند؛ اما روزی نیست که در این کشور خبری از انتحار و انفجار نباشد.

اشرف غنی و عبدالله عبدالله وارد واشنگتن شدند/طالبان پشت دروازه کابل
کد خبر: 499152
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۵ ۰۹:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| اکنون پس از گذشت بیش از دو دهه از 11 سپتامبر 2011 میلادی، نه گفت‌وگوهای صلح به رهبری آمریکا به سرانجام رسیده و نه خط پایانی برای پایان جنگ از سوی طالبان ترسیم شده است و حتی آن‌طورکه گزارش می‌شود با سقوط یک به یک شهرهای این کشور، اکنون طالبان به پشت درهای کابل رسیده است تا هم میز مذاکرات را فتح کند و هم تمام پایتخت را. اما پیشروی‌های اخیر طالبان سبب شده نیروهای محلی و مردم مناطق مختلف که از قدرت‌گیری طالبان نگران هستند، علیه آنها بسیج شوند و همراه با نیروهای امنیتی افغانستان‌، جنگجویان را دوباره به عقب برانند.

به گزارش روزنامه شرق، این روند که از چند روز پیش و پس از رسیدن طالبان تا دروازه‌های شهر مزارشریف در شمال افغانستان آغاز شد، به سرعت در قسمت‌های شرقی و غربی افغانستان گسترش یافت، اما مقابله شهروندان عادی که مانع پیشروی افغانستان شده‌اند، برای طالبان، گران تمام شده است. حال گروه طالبان در سلسله پیام‌های صوتی به مردم محلی هشدار می‌دهد که پس از افتادن قدرت به دست طالبان، سازمان‌دهندگان این خیزش‌ها مورد عفو این گروه قرار نخواهند گرفت. در چنین لحظات بحرانی اما مقامات ارشد آمریکایی و افغانستانی به‌دنبال یافتن راه‌حلی آن هم از طرق دیپلماتیک هستند. محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، روز گذشته در رأس هیئتی بلندپایه، به دعوت رسمی جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش برای دیدار و رایزنی دوروزه وارد واشنگتن شده است. در بیانیه‌ای که از سوی ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان منتشر شد، آمده است که هیئت افغانستان با جو بایدن، اعضای کنگره و سنا و نیز شماری از مقام‌های ارشد این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

در همین حال، کارشناسان منطقه‌ای نسبت به فروپاشی نظام در افغانستان در فرصت کم پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور هشدار می‌دهند. به گفته آنان، طالبان بر بیش از 40 درصد خاک افغانستان مسلط شده‌اند و اکنون بیش از گذشته خطر ناامنی و کشتار شهروندان این کشور را تهدید می‌کند. طبق توافق‌ها، آمریکا قرار است تمامی نیروهایش را تا 11 سپتامبر سال جاری از افغانستان بیرون کند و تلاش دارد تا قبل از خروج کامل نیروهای آمریکایی، افغانستان به توافق صلح با طالبان دست یابد؛ امری که با پیشروی‌های کنونی طالبان دور از ذهن به‌نظر می‌رسد. آن‌طورکه روزنامه وال‌استریت‌ژورنال می‌نویسد، سازمان اطلاعات آمریکا سقوط دولت افغانستان به دست طالبان را ظرف شش ماه آتی پیش‌بینی کرده است. دو مقام مسئول در اداره اطلاعات آمریکا که نامی از آنها برده نشده، در گفت‌وگو با این روزنامه، پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه گذشته را درباره اینکه دولت افغانستان دو سال پس از خروج آمریکا قادر خواهد بود به حیات خود ادامه دهد، بعید دانستند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، پنجشنبه گذشته در جلسه کمیته سنا گفته بود که خطر نسبی وجود دارد که گروه‌های افراطی افغانستان ظرف دو سال پس از خروج جای نظامیان آمریکایی را بگیرند. دبورا لیونز، نماینده ویژه و مدیر مأموریت کمک‌رسانی سازمان ملل متحد در افغانستان نیز در جلسه روز سه‌شنبه شورای امنیت گفت: اکثر نواحی اطراف مراکز ولایتی، به دست طالبان افتاده و این نشان می‌دهد طالبان به محض خروج کامل نیروهای خارجی برای گرفتن مراکز ولایتی تلاش می‌کند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، مقام‌های کاخ سفید با توجه به تحرکات طالبان، از ارتش خواسته‌اند روند خروج نیروها را آهسته کنند؛ موضوعی که بدون شک در نشست بایدن و غنی مورد بررسی قرار می‌گیرد. آما آنچه بر تردیدها دامن می‌زند همراهی عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با غنی است. عبدالله لحظاتی پس از رسیدن به واشنگتن در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «در این سفر طرف افغانستان درباره روند صلح، تداوم همکاری و روابط راهبردی کابل-واشنگتن پس از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، ادامه همکاری دو کشور در حوزه مبارزه با تروریسم و تداوم کمک‌های جامعه بین‌المللی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و ادامه کمک‌های توسعه‌ای ایالات متحده به افغانستان گفت‌و‌گو خواهد کرد». اما همراهی او با غنی نشان می‌دهد خلاف توافق‌های پس از انتخابات، غنی و عبدالله هیچ اعتمادی به یکدیگر ندارند و حتی حاضر نشدند در چنین زمان حساسی یکی در داخل کشور بماند و دیگری برای رایزنی به واشنگتن برود. به گفته مقامات آمریکایی‌، هر دو اصرار داشتند در این سفر باشند چراکه هیچ‌کدام خود را کمتر از دیگری نمی‌دانست تا این فرصت را به رقیب بدهد و در نهایت هم هدف این دو نفر، به‌رخ‌کشیدن برتری خود به دیگری است. تحلیلگران منطقه‌ای بر این باورند تا زمانی که این دودستگی در میان مقامات ارشد افغانستان وجود دارد، ‌نمی‌توان امید داشت که از خلال دیدار با بایدن یا برگزاری مذاکرات صلح، نتیجه‌ای حاصل شود که به نفع مردم رنج‌کشیده افغانستان باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها