کد خبر: 499290
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۶ ۰۷:۱۴:۵۹
| |

یک کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد:

سفر مقامات افغانستان به واشنگتن؛ افزایش رایزنی‌ها برای حمایت‌های نظامی آمریکا

یک پژوهشگر مسائل منطقه با تشریح تحولات جاری در افغانستان و قدرت گرفتن های طالبان، سفر اشرف غنی و عبدالله عبدالله به واشنگتن را به منظور افزایش رایزنی ها و تداوم فصل بیشتر حمایت های نظامی آمریکا عنوان کرد.

سفر مقامات افغانستان به واشنگتن؛ افزایش رایزنی‌ها برای حمایت‌های نظامی آمریکا
کد خبر: 499290
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۶ ۰۷:۱۴:۵۹

اعتمادآنلاین| فرزاد رمضانی بونش درباره تحولات اخیر در افغانستان و پیشروی های طالبان با درگیری با نیروهای دولتی این کشور گفت: باید توجه کنیم که آغاز خروج آرام نیروهای آمریکا از افغانستان و عقب نشینی آنها و نیز پی گیری روند صلح بین طالبان و دولت مستقر دو عاملی بودند که نقش مهمی در تداوم حضور نیروهای طالبان در بخش های دور افتاده و سایر مناطق داشتند.

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد : گرچه طالبان مدعی است بخش های زیادی از افغانستان را در اختیار دارد اما آنچه مشخص است نزدیک به 20 ولسوالی به کنترل طالبان در آمده اما نتوانسته به صورت کامل تصرف کند یا حتی در مراکز استان ها حضور یابد.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه بیان کرد : به نظر می رسد طالبان تلاش می کند نوعی فضای تبلیغاتی و روانی را در افغانستان فراهم کند و با ترساندن شهروندان افغان و بزرگ نمایی قدرت خودش و اثر گذاری بر افکار عمومی، دولت را وادار کند تا امتیازات بیشتری دهد.

رمضانی بونش همچنین اظهار کرد : بحث تضعیف روحیه نیروهای امنیتی افغانستان و امتیازگیری برای روند گفت و گوهای آینده مد نظر نیروهای طالبان است، از سوی دیگر وضعیت کنونی با تکمیل و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان موجب شده تا طالبان تلاش کند خودش را میدان دار و صحنه گردان اصلی افغانستان بداند.

وی درباره سفر اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه ملی این کشور با واشنگتن نیز ابراز داشت: طی دو ماه گذشته قرار بود کنفرانس استانبول برگزار شود و یک نوع نشست جدید در صحنه معادلات سیاسی در افغانستان باشد، اما طالبان تلاش کرد با بهانه های مختلف از حضور در نشست استانبول کنار بکشد و با در خواست های بیشتر تاکنون عملا حاضر نشده در نشستی در مقابل نیروهای جریان های حاکم در افغانستان قرار بگیرد.

این پژوهشگر ارشد مسائل منطقه تصریح کرد: در چنین وضعیتی از یک سو دولت بایدن در آمریکا با توجه به وعده و وعیدها خروج نیروهای آمریکایی را به دلیل منافع خود مد نظر دارد و از طرف دیگر دولت افغانستان فرا روی مساله امنیتی - سیاسی است ضمن این که طالبان با توجه به دامنه حمایت هایی که از برخی بازیگران خارجی دارد تلاش می کند مناطق بیشتری را تصرف کند.

وی در پایان گفت : دولت افغانستان نیز به رهبری جریان های اشرف غنی و عبدالله عبدالله تلاش می کند مانع از فروریزی نهادها و افزایش قدرت طالبان در افغانستان شود. لذا در روند گفت و گوهای بین الافغانی و تامین امنیت کشور و همچنین سفر به واشنگتن و افزایش رایزنی ها به منظور تداوم فصل بیشتر و حمایت های نظامی آمریکا می تواند مورد توجه و متصور باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها