کد خبر: 501367
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۳ ۰۷:۵۶:۴۸
| |

در پاسخ به ادعای امریکا و در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت اعلام شد

ایران در هیچ حمله‌ای علیه امریکا در عراق دخالت ندارد

همزمان با گزارش روزنامه واشنگتن پست مبنی بر پیام دولت امریکا به ایران درباره حملات اخیر نیروهای نظامی این کشور به پایگاه‌هایی در عراق و سوریه، نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت تأکید کرد که تهران هیچ دخالت مستقیم یا غیر مستقیمی در حملات به نیروهای امریکایی نداشته است.

ایران در هیچ حمله‌ای علیه امریکا در عراق دخالت ندارد
کد خبر: 501367
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۳ ۰۷:۵۶:۴۸

اعتمادآنلاین| همزمان با گزارش روزنامه واشنگتن پست مبنی بر پیام دولت امریکا به ایران درباره حملات اخیر نیروهای نظامی این کشور به پایگاه‌هایی در عراق و سوریه، نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت تأکید کرد که تهران هیچ دخالت مستقیم یا غیر مستقیمی در حملات به نیروهای امریکایی نداشته است. نامه مجید تخت روانچی در حالی است که نماینده امریکا در سازمان ملل هم به تازگی در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت ادعاهایی را در همین باره به کشورمان نسبت داده است.


پیام امریکا به ایران


روزنامه واشنگتن پست در گزارشی مدعی شده: امریکا از طریق برخی کانال‌های دیپلماتیک به ایران اطلاع داده است که حملات اخیر در سوریه و عراق با هدف افزایش تنش نبوده بلکه برای ایجاد بازدارندگی انجام شده است. به گزارش ایسنا، این روزنامه همچنین نوشته است: امریکا به ایران اعلام کرده است که به هرگونه حملات شبه نظامیان نزدیک به ایران در عراق پاسخ خواهد داد، حتی اگر این حملات منجر به کشتن نیروهای امریکایی نشود. یک مسئول در دولت امریکا به این روزنامه گفته است: ما این مسئولیت را برعهده داریم که ثابت کنیم حمله به نیروهای امریکایی پیامدهایی به همراه دارد و این امر صحیح است، حالا این حملات خواه منجر به کشته و زخمی شدن کسی بشود و یا نشود. این مسئول امریکایی گفته است: اگر به ما حمله شود ما نیز پاسخ خواهیم داد.


بر اساس این گزارش، پیام امریکا به ایران نشانه ایجاد تغییر در سیاست امریکا نسبت به دولت ترامپ است. همچنین این مسأله نشان می‌دهد که بایدن سقف بهانه‌جویی برای به‌کارگیری قدرت نظامی را کاهش داده است.


گفتنی است روز دوشنبه هفته گذشته وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای هوایی این کشور به دستور جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا مواضع حشد الشعبی عراق را در دو نقطه یکی در خاک سوریه و دیگری در خاک عراق بمباران کرده است.


این وزارتخانه مدعی شد که این حملات در پاسخ به حملات اخیر از پرسنل و تأسیسات امریکایی در عراق انجام شده است. منابع عراقی اعلام کردند در حمله امریکا به منطقه‌ بوکمال در شرق دیرالزور واقع در مرز سوریه و عراق 4 تن از نیروهای حشد الشعبی کشته شدند. خبرگزاری سانا نیز از کشته شدن یک کودک در این حملات خبر داد.



ادعاهای امریکا علیه ایران در نامه به شورای امنیت


این در حالی است که نماینده امریکا در سازمان ملل اخیراً در توجیه حملات هوایی به شبه نظامیان عراق و سوریه در نامه‌ای شورای امنیت سازمان ملل را از حملات هوایی اخیر امریکا علیه شبه نظامیان عراق و سوریه مطلع کرده و ادعایی علیه ایران نیز مطرح کرد.


بر اساس گزارش رویترز، دولت امریکا روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل را در جریان گذاشت که آنچه نیروهای شبه نظامی تحت حمایت ایران در سوریه و عراق خوانده است را تحت حملات هوایی قرار داده است تا از این که این شبه نظامیان و تهران حملات بیشتری علیه کارکنان نظامی یا اماکن امریکایی انجام دهند، جلوگیری شود.


طبق بند 51 منشور سازمان ملل، 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل باید فوراً در جریان هر گونه اقدامی که کشورها به عنوان دفاع از خود در برابر حملات مسلحانه انجام می‌دهند، قرار بگیرند.


لیندا توماس گرینفیلد، سفیر امریکا در سازمان ملل گفت که این حملات هوایی به دلیل یک سری حملات پهپادی و موشکی علیه کارکنان نظامی و اماکن امریکایی در عراق، اماکن مورد استفاده این شبه نظامیان را مورد هدف قرار داده است. توماس در نامه‌ای که به رؤیت رویترز رسیده است، نوشت: این پاسخ نظامی پس از آن که ثابت شد گزینه غیر نظامی برای پرداختن به این تهدید کافی نبوده است، انجام شد و هدف تنش‌زدایی از وضعیت و جلوگیری از حملات بیشتر را دربر داشته است. جو بایدن رئیس جمهوری امریکا نیز روز سه‌شنبه نامه‌ای مشابه به کنگره این کشور نوشته و گفت: امریکا آماده است اقدامات ضروری بیشترو درخور را در مقابل تهدیدات یا حملات انجام دهد.



پاسخ رسمی تهران به ادعای واشنگتن


اما نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پاسخ به نامه اخیر نماینده دائم امریکا، اتهامات وارده به ایران را رد و با نقض منشور قلمداد کردن حمله اخیر امریکا به سوریه و عراق، این حملات را شدیداً محکوم کرد.


مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در این نامه که به رئیس شورای امنیت ارسال کرده، اعلام نموده است من چندین بار در گذشته، از جمله در نامه‌های خود به رئیس شورای امنیت، به صراحت گفته‌ام که جمهوری اسلامی ایران در هیچ حمله مسلحانه‌ای از سوی هیچ نهاد یا فردی علیه کارکنان یا تأسیسات امریکا در عراق، دخالت مستقیم یا غیرمستقیم نداشته است.


وی اضافه کرده است: بنابراین، هر گونه تلاش برای نسبت دادن تصریحی یا تلویحی چنین اتهامی به ایران، نادرست و فاقد حتی بدیهی‌ترین اطلاعات قابل اطمینان برای اثبات بوده و کاملاً بی اساس است و به همین خاطر ما با قاطعیت چنین ادعاهایی را رد کرده و از نظر حقوقی آنها را باطل و فاقد هرگونه اثری می‌دانیم.


تخت روانچی تأکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران تفسیر دلبخواه امریکا از ماده 51 منشور سازمان ملل برای توجیه حمله نظامی غیرقانونی خود در ششم تیر 1400 به سوریه و عراق را قاطعانه رد کرده و این اقدامات غیرقانونی را که نقض حاکمیت دو کشور منطقه است، شدیداً محکوم می‌کند.


نماینده کشورمان اضافه کرده است: این استدلال امریکا که چنین حملاتی برای «بازداشتن» جمهوری اسلامی ایران و به اصطلاح «گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران» از انجام حملات بیشتر به کارکنان یا تأسیسات امریکا در عراق انجام شده است، مبنای واقعی یا قانونی ندارد؛ چون صرفاً بر یک تفسیر دلبخواه از ماده 51 منشور سازمان ملل بنا شده است و به همین خاطر، این حملات امریکا نقض آشکار حقوق بین‌الملل، بویژه ماده 2 منشور سازمان ملل است.


سفیر کشورمان در پایان تأکید کرده است که تلاش اخیر امریکا برای متهم کردن دیگران در منطقه برای سرپوش گذاشتن بر فعالیت‌های غیرمسئولانه و بی‌ثبات کننده یا منحرف کردن اذهان از اقدامات نظامی غیرقانونی و ماجراجویانه‌اش در منطقه، محکوم به شکست است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها