کد خبر: 502429
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۶ ۱۲:۱۴:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

در نشست بین‌الافغان در تهران چه گذشت؟ / ظریف: مردم و رهبران افغانستان باید برای آینده تصمیمات دشوار اتخاذ کنند

از صبح امروز 4 هیات افغانستانی به نمایندگی از طرف‌های درگیر در این کشور به ایران سفر کرده‌اند و نشستی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، داشته‌اند.

در نشست بین‌الافغان در تهران چه گذشت؟ / ظریف: مردم و رهبران افغانستان باید برای آینده تصمیمات دشوار اتخاذ کنند
کد خبر: 502429
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۶ ۱۲:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ایران بار دیگر برای برقراری صلح در کشور همسایه شرقی‌اش دست به کار شده است. از صبح امروز 4 هیات افغانستانی به نمایندگی از طرف‌های درگیر در این کشور به ایران سفر کرده‌اند و نشستی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، داشته‌اند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، بحران در افغانستان بالا گرفته است. تنش بین گروه طالبان و دولت مرکزی به جایی رسیده که شرایط بار دیگر به نقطه قرمز رسیده است. طالبان در حال پیشروی و به دست گرفتن قدرت در ایالات مختلف این کشور است و درگیری‌های نظامی بیش از هر زمان دیگری مردم را به ستوه آورده است، مردمی که در نسل‌های جدید چیزی جز جنگ، درگیری، خونریزی و آوارگی از کشور خود به یاد نمی‌آورند.

شدت تنش و درگیری‌ها بار دیگر ایران را به این راهکار رسانده که شاید بهترین کار برای بهبود شرایط میانجی‌گری است و بر همین اساس هم از چندی قبل خبرهایی درباره رایزنی ایران با طرف‌های درگیر در افغانستان به گوش می‌رسید. اخیرا سیدرسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در حساب کاربری خود در توییتر از حضور همزمان چهار هیأت از افغانستان در تهران خبر داد و نوشت: «تهران میزبان همزمان چهار هیأت افغان شامل هیأت کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان، هیأت عالیرتبه سیاسی طالبان، هیأت عالی‌رتبه سیاسی جمهوریت و هیأت عالی ناظر بر روند تثبیت هویت اتباع است.»

بر همین اساس امروز چهارشنبه 16 تیرماه از ساعاتی قبل نشست «گفت‌وگوهای بین‌الافغانی» با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیأت عالی سیاسی طالبان به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در محل وزارت امور خارجه آغاز شد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که وزارتخانه او میزبانی این نشست را بر عهده دارد طی سخنانی در مراسم افتتاحیه نشست مذکور عنوان کرد: «افتخار داریم در دوران جهاد برادران و خواهران بزرگوار افغانستانی در برابر اشغالگران خارجی در کنار شما بودیم.»

او با اشاره به شکست ایالات متحده آمریکا در افغانستان و حضور بیش از دو دهه در این کشور که موجب خرابی‌های بسیاری شده است، خاطرنشان کرد: «امروز مردم و رهبران سیاسی افغانستان باید برای آینده کشورشان تصمیمات دشوار اتخاذ کنند.»

وزیر امور خارجه با اشاره به نتایج نامطلوب ادامه منازعات در افغانستان، بازگشت به میز مذاکرات بین‌الافغانی و تعهد به راهکارهای سیاسی را بهترین انتخاب از سوی رهبران و جریان‌های سیاسی افغانستان خواند و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به روند گفت‌وگوها بین جناح‌های موجود به منظور حل و فصل مناقشات و بحران‌های جاری در آن کشور اعلام کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین بر تعهد جمهوری اسلامی ایران برای کمک به توسعه همه‌جانبه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان پس از برقراری صلح تاکید کرد.

گفتنی است که رهبری هیأت جمهوری اسلامی افغانستان در این دور از مذاکرات را «یونس قانونی» وزیر امور خارجه پیشین افغانستان و رهبری هیأت مذاکراتی گروه طالبان را «عباس استانکزی» معاون دفتر این گروه بر عهده دارند.

پیش از این هم رسانه‌های افغانستان از سفر برخی از رهبران سیاسی افغان و رهبران سیاسی طالبان به تهران خبر دادند. «یونس قانونی»، «کریم خرم»، «ارشاد احمدی»، «محمدالله بتاش»، «ظاهر وحدت» و «سلام رحیمی» اعضای هیأتی سیاسی هستند که از کابل به تهران آمده‌اند.

با توجه به شدت تنش در افغانستان و بی‌نتیجه بودن مذاکرات صلح در سال‌های اخیر بین گروه‌های مختلف در این کشور، باید دید ایران به عنوان یکی از نزدیک‌ترین همسایگان به این کشور که تلاش‌ کرده رابطه حسنه‌ای با این گروه‌های مختلف ایجاد کند آیا خواهد توانست در این نشست هم طرف‌های درگیر را در افغانستان به نقطه صلح برساند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها