کد خبر: 503014
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۰۷:۳۲:۰۰
| |

هم‌‌مرزی با طالبان/ سقوط مرزبانی‌های افغانستان نگرانی‌ها درباره مرزهای ایران را دوچندان کرده است

هفدهم تیرماه است. نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان. جنگجویان گروه «امارت اسلامی» اسلحه به دست مقابل مرزبان ایرانی ایستاده‌اند. خبری از سربازهای افغانستان نیست. مرزبانی‌های‌شان سقوط کرده است، تماشا می‌کنند.

هم‌‌مرزی با طالبان/ سقوط مرزبانی‌های افغانستان نگرانی‌ها درباره مرزهای ایران را دوچندان کرده است
کد خبر: 503014
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۰۷:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| طالبانی‌ها اما غرق در سرور. اسلحه در دست‌های‌شان می‌رقصد. صدایی به گوش می‌رسد: «یک عکسی بگیریم ! »گوینده جمله یکی از جنگجویان طالبان است. مخاطبش، مرزبان ایرانی. این شرح کلیپی است تقریبا 10 ثانیه‌ای. کلیپی که می‌تواند عمق فاجعه رخ داده در افغانستان و درد تحمیل شده بر مردمانش را به تصویر بکشد. طالبان آنقدر در افغانستان پیش رفته که حالا بیخ گوش ایران است. چسبیده به مرزهای‌مان. بخشی از افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی از لزوم واکنش قاطع ایران در مقابل طالبان و کمک به دولت افغانستان می‌گوید. ایران حالا با طالبان همسایه است.


به گزارش روزنامه اعتماد، در مرز اسلام قلعه. نقل و انتقالات مرزی ایران و افغانستان هم در دوغارون و ماهیروز متوقف شده است. ایران از یک طرف سربازان افغانستانی فراری از دست طالبان را پناه می‌دهد بدون آنکه حاضر به درگیری با جنگجویان طالبان باشد و از طرف دیگر تلاش می‌کند با مذاکرات «بین‌الافغان» صلح را به این کشور برگرداند ولی انگار طالبان سر سازش ندارد و روز به روز اخباری مبنی بر فتوحات‌شان به گوش می‌رسد.

پناه به ایران


حمله طالبان به مرزبانی‌های افغانستان که از مدت‌ها پیش آماده سقوط بود، سبب شد تا سربازان افغانستان به ایران آمده و پناه بگیرند. تلویزیون عرب زبان العالم نیز در گزارشی این مساله را تایید کرده است. خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا نیز از حضور سربازان افغانستان از ترس طالبان در گمرک ایران نوشت ولی هیچ یک از این رسانه‌ها تعداد دقیق این افراد را اعلام نکردند. پرسش اما حالا سرنوشت این نیروهاست.


روز گذشته پایگاه خبری نورنیوز متعلق به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در خبری به نقل از منابع آگاه خود از رایزنی میان جمهوری اسلامی و افغانستان بر سر این نیروهای نظامی گفت. این پایگاه خبری در همین راستا به نقل از منبع خود در ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نوشت: «دولت افغانستان برای بازگشت نیروهای مرزبانی خود که روز پنجشنبه در پی حمله نیروهای طالبان به گذرگاه مرزی اسلام قلعه به خاک ایران پناه آورده بودند از تهران درخواست کمک کرده است. مقامات کابل از ایران خواسته‌اند تمهیداتی جهت بازگشت این نیروها به کابل صورت بگیرد و ایران نیز با توجه به رویکردهای انسان‌دوستانه، با قبول این درخواست در حال تدارک پروازی مستقیم به کابل برای بازگرداندن این نیروهاست.»

کنترل شبانه‌روزی


ایران اما تلاش کرده همزمان با اقدامات طالبان در افغانستان، تدابیر لازم برای جلوگیری از اقدامات تنش‌زا در مرزهای ایران را هم در نظر بگیرد هرچند که هنوز جزییاتی از این اقدامات و نوع واکنش ایران به هم‌مرزی با طالبان منتشر نشده است.


به گزارش روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی، فرهاد آریافر، معاون عملیات نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی که به مرزهای ایران رفته در همین راستا گفته است: «با حضور هوشمندانه و همت رزمندگان نیروی زمینی در صدها کیلومتر از مرزهای شرقی، همچنین تلاش مرزداران غیور نیروی انتظامی در مناطق مرزی همجوار با استان سیستان و بلوچستان و همراهی عزیزان سپاه، کوچک‌ترین تحرک در مجاورت مرزها را به دقت تحت نظر داشته و اجازه کوچک‌ترین تردد و ورود غیرمجاز از طریق این مرزها را نخواهیم داد. مرزهای جنوب شرق و شرق کشور به صورت شبانه‌روزی در کنترل و نظارت قرار داشته و از امنیت کامل برخوردار است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها