کد خبر: 521285
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۵ ۱۴:۳۶:۵۵
| |

چه کسی به فرماندهان عصائب عراق در اعتراضات شلیک می‌کند؟

بعد از شهادت یکی از فرماندهان گروه مقاومت «عصائب اهل الحق» که در عین حال از فرماندهان الحشد الشعبی است، این سوال مطرح شده که چرا فرماندهان این گروه مقاومت به طور ویژه در اعتراضات همواره هدف قرار می گیرند و آیا این هدف گیری ها عمدی است؟

چه کسی به فرماندهان عصائب عراق در اعتراضات شلیک می‌کند؟
کد خبر: 521285
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۵ ۱۴:۳۶:۵۵

اعتمادآنلاین| «عبداللطیف ماجد الخویلدی» معاون فرمانده تیپ 42 در سازمان الحشد الشعبی و از فرماندهان گروه مقاومت عصائب اهل الحق در جریان اعتراضات دیروز جمعه به ضرب سه گلوله ، شهید شد.

به گزارش ایرنا،برخی صاحب نظران عراقی از جمله «محمد صادق الهاشمی» رییس مرکز پژوهش های «العراق» در گروه واتسابی خود به نام «قلم» که مجموعه ای از کارشناسان و صاحب نظران سیاسی عراقی در آن عضو هستند، گفته است که تصور نمی کند که هدف قرار دادن این فرمانده در میان صدها تظاهرکننده به صورت تصادفی باشد.

این گمانه به شدت در میان کارشناسان عراقی قوی است که یک طرف سوم مانند نیروهای آمریکایی مستقر در سفارت آمریکا یا گروهی که نمی خواهد این ترورها به نام آن تمام شود به معترضان شلیک می کند و این شامل کشته شدگان معترض اکتبر 2019 نیز با هدف ایجاد فتنه بین گروه های عراقی می شود.

اما نکته قابل توجه، ترور فرماندهان عصائب اهل الحق در عراق است؛ گروهی که به دشمنی با آمریکا، رژیم صهیونیستی و دخالت های امارات متحده عربی در عراق معروف است و البته با دولت انتقالی عراق هم زاویه دارد.

پیش از این نیز در جریان اعتراضات اکتبر 2019، تعدادی از نفوذی ها در میان معترضان، «وسام العلیباوی» فرمانده عصائب و یکی از فرماندهان سابق الحشد الشعبی را در «العماره» مرکز استان میسان در جنوب شرقی عراق به شهادت رساندند.

اینک این سوال مطرح است که چرا در اعتراضات همواره فرماندهان عصائب اهل الحق به طور ویژه مورد هدف قرار می گیرند آیا این هدف گیری ها عمدی است و اگر عمد است، چه کسی در پی تسویه فیزیکی نیروهای عصائب اهل الحق است و چرا؟

پاره ای شنیده ها در بغداد حاکی است که دیدار امروز شنبه هیات عالی رتبه دولتی متشکل از «رائد جوحی» رییس دفتر نخست وزیر، «عثمان الغانمی» وزیر کشور و «عبدالامیر یارلله» رییس ستاد کل ارتش عراق با «شیخ قیس الخزعلی» دبیر عصائب اهل الحق مرتبط با ترور این فرمانده و دیگر نیروهای عصائب اهل الحق بوده است.

بر اساس بیانیه دفتر الخزعلی، هیات دولتی، دبیرکل عصائب اهل الحق را از نتائج کمیته تحقیق در خصوص قتل تظاهرکنندگان مسالمت آمیز مطلع کرد و گفته است که این کمیته با مشارکت نیروهای امنیتی و بخش امنیتی سازمان الحشد الشعبی است.

در این راستا سازمان الحشد الشعبی نیز در بیانیه ای جداگانه با ابراز تاسف از تیراندازی به سمت تظاهرکنندگان مسالمت آمیز

در بغداد در روز جمعه، گفت که کمیته حقیقت یابی در حوادث دیروز تشکیل داده و به زودی نتایج تحقیقات خود را منتشر می کند.

از طرفی شیخ الخزعلی در واکنش به کشتار معترضان، اعلام کرد که امروز (شنبه) در محل شهادت این افراد در برابر منطقه امنیتی سبز، مجلس ویژه ترحیم برپا می کند؛ این در حالی است که گفته می شود چهار تن از مجموع پنج کشته شده، از گروه مقاومت عصائب اهل الحق هستند.

پیش از انتخابات اخیر عراق، گزارش های خبری متعددی در خصوص برنامه ریزی آمریکا برای ترور تعدادی از فرماندهان الحشد الشعبی منتشر شده بود.

ایرنا پیش از این در 20 تیرماه 1400 گزارشی با عنوان «تیم ترور آمریکا در راه عراق» گزارشی از اهداف پنهان اعزام یگان ویژه آمریکایی به نام «فورت کارسون» منتشر کرده بود.

«محمود الربیعی» سخنگوی عصائب اهل الحق در همان زمان به ایرنا گفت که تیم ترور آمریکایی موسوم به «فورت کارسون»، یک نیروی رزمی است که حضور آنها در عراق، ادعای نبود نیروهای رزمی خارجی در عراق را تکذیب می کند و نشان می دهد که حضور نظامیان اشغالگر آمریکایی در عراق فقط برای آموزش و مشاوره نیست بلکه اهداف دیگری را دنبال می کنند.

اخیرا نیز اخباری در رسانه ها مبنی بر ورود اولین گروه تیم ترور آمریکا به عراق منتشر شد.

صاحب نظران عراقی در همان زمان گفتند که بعید نیست این نیروی ویژه آمریکایی، دست به ترور برخی از فرماندهان مقاومت در عراق بزند.

بعد از حوادث قتل تظاهرکنندگان در روز گذشته، نگرانی ها از احتمال بالاگرفتن خشونت ها و احتمال فتنه برادرکشی شیعه در عراق بیشتر شده به ویژه اینکه برخی از کاربران در شبکه های اجتماعی به طور ویژه سایر جریان ها را به دست داشتن در کشتار تظاهرکنندگان متهم می کنند.





اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها