کد خبر: 538994
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ۱۳:۵۴:۱۹
| |

شمال اروپا در چنگال توفان اونیس

توفان اونیس با بادهایی با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت درشمال اروپا از انگلیس تا فرانسه خسارات مالی و جانی برجای گذاشته و همچنان در شمال غربی اروپا ادامه دارد.

شمال اروپا در چنگال توفان اونیس
کد خبر: 538994
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ۱۳:۵۴:۱۹

توفان اونیس با دستکم ۱۶ قربانی از دیروز شنبه (۱۹ فوریه/ ۳۰ بهمن) به سواحل آلمان رسید و در مسیر خود خسارات مالی قابل توجهی برجای گذاشت.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، اونیس تاکنون جان چهار نفر در هلند، چهار تن دیگر در لهستان، سه نفر در انگلیس، دو نفر در آلمان، دو تن در بلژیک و یک نفر در ایرلند را گرفته است. بیشتر قربانیان این توفان به دلیل سقوط درخت بر روی خودرو جان باخته اند.

این توفان که از ایرلند به راه افتاد، روز جمعه از انگلیس گذشت و به شمال فرانسه رسید. این توفان از بلژیک، هلند و لوکزامبورگ گذشت و به دانمارک و آلمان رسید. در بیشتر این کشورها تا صبح دیروز (شنبه) وضعیت قرمز اعلام شده بود.

این توفان در مسیر خود با برجا گذاشتن ویرانی هایی اختلالاتی را هم در نظام حمل و نقل ایجاد کرد؛ صدها برنامه پرواز، حرکت قطار و کشتی در سراسر شمال غرب اروپا به دلیل بادهای شدید ناشی از اونیس - که کمتر از ۴۸ ساعت پس از توفان دادلی رخ داد، لغو شد. دادلی نیز جان دستکم شش نفر را در لهستان و آلمان گرفته بود.

قطع برق هزاران واحد مسکونی

در آلمان، نقطه اوج توفان سپری شده و هشدارهای هواشناسی لغو شده است. به گفته سخنگوی شرکت راه آهن «دویچه بان»، بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مسیر راه آهن آسیب دیده است. این خسارت عمدتاً ناشی از سقوط درختان بوده و تا حدی باعث فلج شدن تردد در شمال کشور شده است.

در هلند در شهر لاهه، ده ها خانه از بیم فروریختن برج ناقوس یک کلیسا تخلیه شده است. فعالیت شبکه ریلی در این کشور مختل شد و خط مواصلاتی آمستردام به بروکسل قطع شد.

در جزیره وایت انگلیس وزش بادهایی با سرعت ۱۹۶ کیلومتر بر ساعت ثبت شد البته سرعت ثبت شده باد در مناطق دیگر از جمله فرودگاه هیترو-لندن ۱۱۰ کیلوتر بر ساعت را نشان داد. هواشناسی انگلیس بارش برف را نیز در برخی مناطق پیش بینی کرده است.

برپایه این گزارش، ظهر دیروز (شنبه) برق دستکم ۲۲۶ هزار واحد مسکونی قطع شد. این تعداد در صبح دیروز ۴۰۰ هزار خانه اعلام شده بود. میزان خسارت ناشی از توفان در انگلیس ۳۶۰ میلیون یورو برآورد می‌شود.

به گفته مقامات محلی، در لهستان برق یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی قطع و حرکت قطارها نیز با اختلال مواجه شد.

حدود ۳۰ مجروح در شمال فرانسه

در شمال فرانسه حدود ۳۰ نفر به دلایلی چون سانحه رانندگی بر اثر وزش شدید باد و یا سقوط اجسام مجروح شدند.عصر دیروز (شنبه) برق ۲۴ هزار واحد مسکونی قطع شد و خطوط راه آهن نیز با مشکلاتی مواجه شد. در منطقه بروتاین موج هایی با ارتفاع ۹ متر و سرعت باد نیز ۱۷۶ کیلومتر بر ساعت به ثبت رسید.

روزنامه لو موند فرانسه با انتشار گزارش خبرگزاری فرانسه نوشت: تغییرات اقلیمی پدیده‌های طبیعی مشابه را متعدد و تشدید می کند. آخرین گزارش گروه کارشناسان بین المللی در مورد تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد که در ماه اوت (مرداد/شهریور) منتشر شد، با احتمال ضعیفی برآورد کرده بود که از دهه ۸۰ میلادی تاکنون تعداد توفان ها در نیمکره شمالی افزایش یافته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها