کد خبر: 570286
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۱ ۱۷:۱۲:۴۸
| |

سفیر چین در سیزدهمین نشست مشترک انجمن های دوستی ایران و چین:

توسعه روابط تهران-پکن مدیون حمایت و تلاش مشترک دو ملت است

سفیر جمهوری خلق چین در ایران تاکید کرد که توسعه روابط چین و ایران، مدیون حمایت و تلاش مشترک دو ملت است.

توسعه روابط تهران-پکن مدیون حمایت و تلاش مشترک دو ملت است
کد خبر: 570286
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۱ ۱۷:۱۲:۴۸

چانگ هوآ سفیر چین در ایران طی سخنانی در سیزدهمین نشست سالانه انجمن های دوستی ایران و چین اظهار داشت: در 29 ژوئیه، رئیس جمهور شی جین پینگ با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی گفتگوی تلفنی داشت و دو طرف به یک سری اجماع مهم در مورد توسعه بیشتر روابط چین و ایران در شرایط جدید دست یافتند. رئیس جمهور شی جین پینگ خاطرنشان کرد؛ در مواجهه با شرایط پیچیده بین‌المللی، تقویت همبستگی و همکاری بین چین و ایران نه تنها منافع مشترک دو طرف را افزایش داده، بلکه از حقوق و منافع مشروع کشورهای در حال توسعه نیز محافظت کرده است.

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: سران دو کشور روابط چین و ایران را از منظر استراتژیک درک، اهمیت جهانی، راهبردی و بلندمدت روابط دوجانبه را عمیقاً آشکار، توسعه روابط چین و ایران را در مرحله بعدی هدایت و رهنمودهای اساسی را برای ما در راستای پیشبرد کارهای مختلف ارائه کردند.

سفیر چین در تهران افزود: طی یک سال گذشته، تحت هدایت استراتژیک رهبران دو کشور، مشارکت راهبردی همه جانبه چین و ایران، مداخلات خارجی را از بین برده، بر مشکلات و چالش‌ها غلبه کرده و به بهبود کیفیت ادامه داده است. از نظر سیاسی، دو کشور همواره قاطعانه از یکدیگر در مورد مسائل مربوط به منافع و توجه اصلی یکدیگر حمایت کرده‌اند، مشترکاً با قلدری و یکجانبه‌گرایی مخالفت کرده‌اند و در برابر هرگونه مداخله در امور داخلی سایر کشورها یا فشار بر سایر کشورها مقاومت کرده‌اند.

چانگ هوآ خاطر نشان کرد: ما از محافل مختلف ایران که قاطعانه از اصل چین واحد حمایت و با دخالت در امور داخلی چین به بهانه های مختلف مخالفت کرده اند، قدردانی می کنیم. در زمینه همکاری‌های عملی، وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به طور مشترک از آغاز اجرای طرح جامع همکاری بین دو کشور خبر دادند. دو طرف توافق کردند که از پتانسیل‌ها بیشتر استفاده کنند، جهت‌های اولویت‌دار و حوزه‌های کلیدی را مشخص کنند و برای به دست آوردن نتایج همکاری عملی‌تر تلاش کنند.

وی همچنین بیان کرد: در نیمه اول سال جاری، حجم تجارت بین چین و ایران رشد قابل توجهی داشته است، این امر در حالی که احیا اقتصاد جهانی کند است، بیشتر  قابل تحسین است. همچنین در زمینه همکاری‌های چندجانبه، رئیس جمهور شی جین پینگ از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران دعوت کرد تا در گفت‌وگوهای سطح عالی توسعه جهانی شرکت کند و در مورد برنامه‌های توسعه جهانی با سایر کشورهای مهم بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه گفت‌وگو کنند و به دنبال راهبردهای مشترک برای همکاری عملی باشند.

وی یادآور شد: آقای رئیسی در سخنرانی خود به ابتکار توسعه جهانی و ابتکار امنیت جهانی چین بطور فعال واکنش داده و از ساخت مشترک ابتکار «کمربند و جاده» و ایجاد جامعه ای بشری با سرنوشت مشترک حمایت کرد. دوستی دو کشور در اعماق دل‌های مردم نهفته است و دستاوردهای فوق در توسعه روابط چین و ایران، مدیون حمایت و تلاش مشترک دو ملت است. تبادلات مردمی و فرهنگی بین دو کشور نقطه برجسته روابط دوجانبه است و در این راستا انجمن دوستی و استان‌ها و شهرهای خواهر خوانده دو کشور به عنوان بسترهای مهم برای تبادلات مردمی کمک‌های مثبتی در این امر داشته‌اند.

این دیپلمات چینی ادامه داد: احساس می‌کنم که مبادلات و همکاری‌های چین و ایران در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی، ورزشی، انتشاراتی و گردشگری روز به روز رونق بیشتری می‌یابد. قبل و بعد از المپیک زمستانی پکن، مقامات ورزش ایران، انجمن دوستی و سفارت دو کشور مشترکاً مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را برگزار کردند که موجی گرم از بازی‌های المپیک زمستانی را به راه انداخت.

چانگ هوآ اظهار داشت: دانشجویان ایرانی یکی پس از دیگری برای ادامه تحصیل به چین باز گشته و معلمان چینی مؤسسه کنفوسیوس دانشگاه تهران نیز برای کار وارد ایران شدند. تحت هدایت انجمن دوستی دو کشور و دولت‌های محلی، دو کشور 11 جفت استان و شهر خواهرخوانده را تشکیل داده‌اند و تعداد آنها همچنان در حال افزایش است.

سفیر چین در تهران افزود: چین و ایران، هر دو کشور بزرگ با تمدن‌های درخشان و کشورهای بازار نوظهور، دست در دست هم مسیر بزرگی از توسعه و رستاخیز را آغاز می‌کنند. چین و ایران همبستگی و هماهنگی را تقویت می‌کنند، پیوندهای مردمی را به پیش می‌برند و همکاری و توسعه مشترک را دنبال می‌کنند؛ این به نفع منافع اساسی طرفین و مردم دو کشور است و نیز انتظار مشترک همه حاضران است.

سفیر جمهوری خلق چین در ایران با بیان اینکه با ایستادن در مقطع تاریخی جدید که نقطه عطفی در روابط چین و ایران محسوب می‌شود، زمان مناسبی است که انجمن‌های دوستی دو کشور در مورد توسعه برد-برد گفتگو کنند و استان‌ها و شهرهای دوست دو کشور چشم به راه آینده‌ای روشن باشند؛ به این صورت است که مبادلات مردمی بین چین و ایران مطمئناً نشاط بیشتری خواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها