کد خبر: 593671
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۶ ۱۳:۱۴:۲۲
| |

جهت چرخش زمین معکوس می‌شود؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که چرخش هسته درونی زمین ممکن است متوقف شده باشد و حتی می‌تواند معکوس شود.

جهت چرخش زمین معکوس می‌شود؟
کد خبر: 593671
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۶ ۱۳:۱۴:۲۲

 

زمین از پوسته، گوشته و هسته داخلی و خارجی تشکیل شده است. هسته داخلی جامد در حدود 3200 مایلی زیر پوسته زمین قرار دارد و توسط هسته بیرونی مایع از گوشته نیمه جامد جدا شده است که به هسته داخلی اجازه می دهد تا با سرعتی متفاوت از چرخش خود زمین بچرخد. با شعاع تقریباً 2200 مایلی، هسته زمین تقریباً به اندازه مریخ است. بیشتر از آهن و نیکل تشکیل شده است و حدود یک سوم جرم زمین را شامل می شود.

به گزارش شفقنا به نقل از سی‌ان‌ان، در تحقیقی که روز دوشنبه در مجله «Nature Geoscience» منتشر شد، «یی یانگ» دانشمند پژوهشی دانشیار در دانشگاه پکن، و یک همکارش امواج لرزه‌ای ناشی از زمین‌لرزه‌هایی را که از دهه 1960 در مسیرهای مشابهی از هسته داخلی زمین عبور کرده‌اند، مطالعه کرد.

آنچه آنها یافتند غیرمنتظره بود. از سال 2009 رکوردهای لرزه ای، که قبلاً در طول زمان تغییر کرده بودند، تفاوت کمی را نشان دادند. این نشان می دهد که چرخش هسته داخلی متوقف شده است.

آنها در این مطالعه نوشتند: ما مشاهدات شگفت‌انگیزی دیدیم که نشان می‌دهد هسته داخلی تقریباً چرخش خود را در دهه اخیر متوقف کرده است و ممکن است یک بازگشت را تجربه کند.

چرخش هسته داخلی توسط میدان مغناطیسی ایجاد شده در هسته بیرونی هدایت می شود و توسط اثرات گرانشی گوشته متعادل می شود. دانستن اینکه هسته داخلی چگونه می‌چرخد، می‌تواند نحوه تعامل این لایه‌ها و سایر فرآیندهای عمیق در زمین را روشن کند.

سونگ و یانگ استدلال می‌کنند که بر اساس محاسباتشان، یک عدم تعادل کوچک در نیروهای الکترومغناطیسی و گرانشی می‌تواند چرخش هسته داخلی را کند و حتی معکوس کند. آنها بر این باورند که این بخشی از یک چرخه هفت دهه‌ای است و نقطه عطف در اوایل دهه 1970 رخ داده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها