کد خبر: 601633
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۱۱:۱۵:۳۷
| |

تریتا پارسی، کارشناس سیاست خارجی مطرح کرد:

چگونه چین جای آمریکا را در خاورمیانه گرفت؟

خاورمیانه باثبات‌تر که در آن ایرانی‌ها و سعودی‌ها بیخ گلوی یکدیگر را نگرفته باشند، به نفع ایالات متحده نیز است.

چگونه چین جای آمریکا را در خاورمیانه گرفت؟
کد خبر: 601633
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۱۱:۱۵:۳۷

تریتا پارسی، کارشناس سیاست خارجی در تحلیلی کوتاه درباره برداشت‌های اولیه از توافق ایران و عربستان سعودی نوشت:  توافق عربستان و ایران برای عادی‌سازی روابط، خبر خوبی برای خاورمیانه است، زیرا تنش‌های عربستان و ایران عامل بی‌ثباتی در منطقه بوده است. کاهش تنش بین ریاض و تهران می‌تواند پیامدهای مثبتی در لبنان، سوریه، عراق و شاید مهم‌تر از همه یمن داشته باشد.

به گزارش روزنامه اعتماد، پارسی در ادامه نوشت: تنش‌های عربستان و ایران در 40 سال گذشته فراز و نشیب‌های زیادی داشته، اما این اولین‌بار است که دو طرف با میانجیگری چین با کاهش تنش موافقت می‌کنند. با عدم جانبداری در مناقشه ایران و عربستان، چین به عنوان بازیگری ظاهر شده است که می‌تواند اختلافات را حل کند نه اینکه صرفا سلاح به طرف‌های درگیر بفروشد.

متاسفانه ایالات متحده رویکردی را در قبال منطقه اتخاذ کرده که آن را از تبدیل شدن به یک میانجی معتبر ناتوان کرده است. واشنگتن در اغلب درگیری‌های منطقه‌ای مانند یمن تبدیل به یک طرف جنگ می‌شود که همین رویکرد توانایی این کشور را برای ایفای نقش صلح‌جو کاهش می‌دهد. در حالی که بسیاری در واشنگتن نقش نوظهور چین را به عنوان یک میانجی در خاورمیانه به عنوان یک تهدید می‌بینند، واقعیت این است که خاورمیانه باثبات‌تر که در آن ایرانی‌ها و سعودی‌ها بیخ گلوی یکدیگر را نگرفته باشند، به نفع ایالات متحده نیز است. 

آنچه باید تصمیم‌گیرندگان امریکایی را نگران کند، این است که اگر ما آنقدر درگیر درگیری‌های شرکای منطقه‌ای خود شویم، قدرت مانور ما از بین می‌رود و نقش گذشته ما به عنوان یک صلح طلب به‌طور کامل به چین واگذار شود. واشنگتن باید از سناریویی اجتناب کند که در آن بازیگران منطقه‌ای امریکا را به عنوان یک جنگ‌ساز حرفه ای  و چین را به عنوان یک صلح‌طلب انعطاف‌پذیر ببیند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها