کد خبر: 608673
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۱ ۲۲:۰۵:۰۹
| |

پیام اسرائیل برای ایران از عشق آباد

اسرائیل سفر کوهن به ترکمنستان را دارای اهمیت استراتژیک می داند، زیرا عشق آباد در نزدیکی مرز ترکمنستان با ایران قرار دارد. همین امر در مورد روابط اسرائیل با آذربایجان که همسایه ایران است نیز صادق است.

پیام اسرائیل برای ایران از عشق آباد
کد خبر: 608673
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۱ ۲۲:۰۵:۰۹

الی کوهن، وزیر امور خارجه رژیم  اسرائیل روز پنجشنبه برای افتتاح سفارت اسرائیل در عشق آباد به ترکمنستان سفر کرد، زیرا این کشور در حال بررسی افتتاح سفارت خود در اسرائیل است.

به گزارش اعتمادآنلاین به نقل از المانیتور، کوهن عصر چهارشنبه پس از سفر دو روزه به آذربایجان وارد ترکمنستان شد و در فرودگاه عشق آباد مورد استقبال معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان قرار گرفت. این اولین سفر یک وزیر اسرائیلی در 29 سال گذشته بود. اولین و آخرین دیدار از این دست در سال 1994 انجام شد، یک سال پس از برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور، زمانی که شیمون پرز وزیر امور خارجه وقت به این کشور سفر کرد.

ترکمنستان تا سال 2013، تحت فشار ایران، از تایید نامزدی سفیر اسرائیل برای چندین سال خودداری کرده بود. از آن زمان، سفیران اسرائیل در پایتخت ترکمنستان مستقر بودند، اما از اتاق‌های هتل  مستقر و در انتظار ساخت سفارت دائمی بودند. کوهن این ساختمان را روز پنجشنبه افتتاح کرد. در منطقه، اسرائیل دو سفارت دائم دیگر دارد: در قزاقستان و ازبکستان.

اسرائیل سفر کوهن به ترکمنستان را دارای اهمیت استراتژیک می داند، زیرا عشق آباد در نزدیکی مرز این کشور با ایران قرار دارد. همین امر در مورد روابط اسرائیل با آذربایجان که همسایه ایران است نیز صادق است.

کوهن قبل از مراسم افتتاح سفارت با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و درباره تقویت روابط دوجانبه در چندین زمینه از جمله حفاظت از مرزها، مدیریت آب و کشاورزی هوشمند گفتگو کرد. کوهن پس از این دیدار گفت: "رئیس جمهور به من گفت که در حال بررسی افتتاح سفارت در اسرائیل است. افتتاح سفارت ترکمنستان مطمئنا روابط بین دو کشور را تقویت می کند و همکاری بین دولت ها و اقتصادها را در زمینه های مختلف فناوری، کشاورزی و امنیت منطقه ای ترغیب می کند.»

سفر کوهن در پس زمینه تنش های فزاینده بین اسرائیل و ایران انجام می شود. اسرائیل از بازسازی اخیر روابط بین عربستان سعودی و ایران و همچنین تلاش های ایران برای نزدیک شدن به امارات متحده عربی نگران است. در حالی که به نظر می رسد عادی سازی روابط با عربستان سعودی دور از دسترس شده باشد، مقام های اسرائیلی مدام می گویند که به تلاش ها در این جهت ادامه خواهند داد.

کوهن روز چهارشنبه در مصاحبه با رادیو ارتش اسرائیل هنگام بازدید از باکو گفت :« سفر به عربستان سعودی روی میز است. ما در حال کار بر روی سفر به عربستان سعودی هستیم. هنوز تاریخ مشخصی وجود ندارد، اما من معتقدم این اتفاق خواهد افتاد.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها