کد خبر: 610881
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۳ ۱۹:۱۰:۱۶
| |

پاشنه آشیل بایدن

بایدن ۸۰ ساله با گاف‌های مکرر، خود می‌داند که بزرگترین نقطه ضعف و پاشنه آشیل او، کهولت سن است تا جایی که حتی دموکرات‌ها هم در سلامت عقلانی- جسمانیش تردید دارند

پاشنه آشیل بایدن
کد خبر: 610881
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۳ ۱۹:۱۰:۱۶

هر چندماه یکبار، عکاسان موفق به لو دادن برگ‌های تقلب بایدن به عنوان مسن‌ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا می‌شوند. بایدن ۸۰ ساله با گاف‌های مکرر، خود نیز می‌داند که بزرگترین نقطه ضعف و پاشنه آشیل او، کهولت سن است تا جایی که حتی دموکرات‌ها هم در سلامت عقلانی- جسمانیش تردید دارند

به گزارش فرهنگ ایرانی، همانند اتفاقی که اوایل تیرماه پارسال افتاد و بایدن در نشستی با مدیران صنعتی تصادفاً برگه دستورالعمل حضور در جلسه که حاوی نکاتی توسط مدیران کاخ سفید برای جلوگیری از گاف‌های وی بود را لو داد؛ برگه تقلبی با جزئیات خنده‌دار که توسط کارکنانش تهیه شده بود.

بایدن این برگه را پشت و رو در دست گرفت که باعث لو رفتن آن شد. در این یادداشت به رئیس‌جمهور آمریکا بدیهی‌ترین مسائل مثل نشستن سرجای خود و محدود کردن سخنانش دیکته شده‌بود.

به گزارش نشریه آمریکایی «نیویورک پست»، وقتی که بایدن در جلسه‌ای با مدیران صنعت انرژی بادی حضور یافت، یک عکاس عکسی از این یادداشت گرفت. در این دستورالعمل‌ آماده شده برای بایدن به وی گفته شده بود که وارد اتاق روزولت شود و به شرکت‌کنندگان سلام کند و سپس روی صندلی خود بنشیند. در مرحله بعدی به او گفته شده بود که پس از ورود خبرنگاران، «نظرات مختصری بدهید (۲ دقیقه).»

طبق این یادداشت، در آخر هم رئیس‌جمهور سالخورده آمریکا باید هنگام خروج خبرنگاران از رئیس فدراسیون کار و کنگره سازمان‌های صنعتی آمریکا (AFL–CIO) سوالی می‌پرسید و سپس از شرکت‌کنندگان تشکر کرده و آنجا را ترک می‌کرد.

کمی به عقب‌تر برگردیم به اوایل فروردین ۱۴۰۰ که باز هم انتشار تصاویری از برگه‌های تقلب بایدن در نخستین نشست مطبوعاتی اش که از سوی عکاسان خبری گرفته شده، سوژه رسانه‌های خبری شد.

رسانه‌های خبری تصاویری را از رئیس جمهور آمریکا منتشر کردند که یادداشت‌هایی را به همراه عکس‌هایی در دست داشت که از جمله این یادداشت‌ها می‌توان به نام خبرنگاران دعوت شده به نشست اشاره کرد.

در برگه‌های تقلب دیگری که در دست جو بایدن قرار داشت، نکته‌های کلیدی و آمار و ارقامی به چشم می‌خورد که بایدن می‌خواست برای صحبت‌هایش درمورد موضوعاتی مانند زیرساخت‌های آمریکا از آن‌ها کمک بگیرد.

همه این مسائل باعث شده که به رغم اعلام رسمی نامزدی از سوی بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴، بسیاری از هم حزبی‌های او با دیده تردید و شک به این مساله بنگرند.

کهولت سن؛ بزرگترین مانع پیش پای بایدن

بایدن ۸۰ ساله خود نیز می‌داند که بزرگترین نقطه ضعف و پاشنه آشیل او همان سن و سالش است که در حال حاضر به مسن‌ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا شهرت یافته‌است. به فرض پیروزی در انتخابات تا سن ۸۵ سالگی در این سمت باقی خواهد ماند.

در همین سال‌ها نیز او با مشکلات جسمی و روانی درگیر بود. بنابراین یکی از مهمترین دلایل این کاهش محبوبیت به زوال عقلانی و جسمانی بایدن برمی‌گردد که گاف‌های پرتکرار و دردسرساز او در این راستا قابل ارزیابی است.

اگرچه بایدن در کتاب خود با عنوان «پدر، به من قول بده» که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، به این نکته اذعان کرد که زیاد گاف می‌دهد و نوشته است که «من یک ماشینِ گاف هستم» اما این میزان گاف در شأن یک رئیس جمهوری نیست. زمین خوردن هنگام سوار شدن به هواپیما، فراموشی، گم کردن مسیر بعد از سخنرانی، جابجا و اشتباه خطاب کردن افراد و سمت‌هایشان از معاون اول خود گرفته تا ملکه انگلیس و رئیس جمهوری قبلی افغانستان و غیره تنها قطره‌ای از دریای گاف‌های بایدن است.

افزون بر ضعف جسمانی و عقلانی، عملکرد پر خطای دو سال و اندی وی در جایگاه رئیس‌جمهوری آمریکا مزید بر علت است که نمونه آشکار آن تنش افروزی در تایوان و اوکراین بود. این بحران آفرینی باعث شد آمریکا غیرمستقیم به جنگی وارد شود که تاکنون بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار هزینه کرده اما در مقابل، نرخ تورم افسارگسیخته در این کشور طی ۴۰ سال اخیر بی سابقه باشد.

در شرایطی که آمریکا درگیر یک تورم بی‌سابقه است و مردم این کشور از وضعیت اقتصادی به شدت ناراضی‌اند، نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را برای بایدن و حتی طیف سیاسی حامی وی متصور شد. همان گونه که در انتخابات میان‌دوره کنگره، این تنزل محبوبیت خود را در کاهش شمار آرای دموکرات‌ها نشان داد و حزب حاکم اگرچه اکثریت سنا را حفظ کرد اما اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان سهم حزب جمهوری‌خواه شد.

بایدن اما تا کنون خوش‌شانس بوده‌است که تنها ۲ رقیب دارد؛ «ماریان ویلیامسون» نویسنده مشهور آمریکایی و «رابرت اف کندی جونیور» برادرزاده جان اف کندی که هر دوتای آن‌ها شانس کم‌تری برای پیروزی در انتخابات دارند.

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

نظرسنجی‌ها شانس بایدن را برای پیروزی مجدد پایین ارزیابی می‌کنند. در تازه‌ترین نظرسنجی شبکه «ان‌بی‌سی نیوز»، اکثریت مردم آمریکا مخالف حضور بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور هستند. این نظرسنجی از ۱۴ تا ۱۸ آوریل با حضور یک هزار شرکت‌کننده برگزار و نتیجه آن شد که ۷۰ درصد پاسخ‌دهندگان گفتند نمی‌خواهند بایدن چهار سال دیگر در دفتر بیضی کاخ سفید بماند. این رقم برای رای‌دهندگان حزب دموکرات حدود ۵۱ درصد بود.

افزون بر نظرسنجی شبکه «ان‌بی‌سی نیوز»، نظرسنجی روزنامه «نیویورک پست» هم به این نتیجه رسیده که «آینده برای بایدن بیش از پیش تیره و تار به نظر می‌رسد». به نوشته این روزنامه آمریکایی، حدود دو سوم از رأی دهندگان دموکرات (۶۴ درصد) از حزب می‌خواهند که نامزد دیگری را برای رقابت ریاست جمهوری ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) انتخاب کند.

به نوشته نیویورک‌پست، وقتی از مردم پرسیده شد که چرا نامزدی را به غیر از بایدن در سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) ترجیح می‌دهند، ۳۳ درصد به سن و ۳۲ درصد به عملکرد شغلی او اشاره می‌کنند. ۱۲ درصد می‌گویند که فقط فرد جدیدی را ترجیح می‌دهند و ۱۰ درصد بر این باورند که بایدن به اندازه کافی مترقی نیست و ۴ درصد بر توانایی او برای پیروزی مجدد در انتخابات تردید دارند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها