کد خبر: 616910
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۲ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

قدرت‌های موشکی جهان در سال ۲۰۲۳ را بشناسید/ ایران در بین ۱۰ قدرت برتر موشکی دنیا+ تصاویر

امروزه در کنار سایر فناوری‌ها، بهترین فناوری‌های موشکی به نیروهای مسلح کشورها نیرو می‌بخشد. در عصر پیشرفت‌های تکنولوژیک مدرن، هر کشوری که از قدرت نظامی شناخته شده‌ای برخوردار است، در تلاش است تا فناوری موشکی خود را ارتقا بخشد، زیرا قدرت موشکی به یک ابزار واقعی و مهم در نبردهای مدرن تبدیل شده است.

قدرت‌های موشکی جهان در سال ۲۰۲۳ را بشناسید/ ایران در بین ۱۰ قدرت برتر موشکی دنیا+ تصاویر
کد خبر: 616910
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۲ ۰۶:۰۰:۰۰

امروزه در کنار سایر فناوری ها، بهترین فناوری های موشکی به نیروهای مسلح کشورها نیرو می بخشد. در عصر پیشرفت های تکنولوژیک مدرن، هر کشوری که از قدرت نظامی شناخته شده ای برخوردار است، در تلاش است تا فناوری موشکی خود را ارتقا بخشد، زیرا قدرت موشکی به یک ابزار واقعی و مهم در نبردهای مدرن تبدیل شده است. امروزه با نوآوری سلاح های هسته ای، اهمیت موشک هایی که می توانند سلاح های هسته ای را با برد وسیع حمل کنند، در بهترین حالت خود قرار دارد.

به گزارش  رویداد 24، در زیر فهرست قدرت های دارای بهترین فناوری موشکی جهان در سال 2023 آمده است:
  • روسیه
  • ایالات متحده آمریکا
  • چین
  • فرانسه
  • انگلستان
  • هند
  • اسرائیل
  • پاکستان
  • ایران
  • کره شمالی

اکثراً پنج کشور حق دارند موشک های دوربردی داشته باشند که می توانند سلاح های هسته ای حمل کنند. این کشورها روسیه، ایالات متحده آمریکا، چین، بریتانیا و فرانسه هستند. با این حال، سایر قدرت های موشکی جهان نیز در جهت چالش برانگیزتر کردن و پیشرفت فناوری موشکی خود به خوبی عمل می کنند. آیا می دانید کدام کشور بهترین فناوری موشکی دنیا را دارد؟ ما در این مطلب نگاهی به ده قدرت برتر دارای بهترین فناوری موشکی در سال 2023 خواهیم انداخت.

قدرت موشکی کره شمالی

فناوری موشکی کره شمالی

کره شمالی برنامه توسعه موشکی خود را از دهه 1970 آغاز کرده است. در سال 1984، کره شمالی موشک بالستیک اسکاد-بی با برد 300 کیلومتر تولید کرد. همچنین این کشور موشک های Scud-C (برد 500 کیلومتر)، Scud-D (برد 800 کیلومتر) و No-Dong (برد 1300 کیلومتر) را توسعه داد. کره شمالی همچنین صادرکننده موشک به کشورهای مختلفی مانند پاکستان، ایران و مصر است.

کره شمالی Taepo Dong-2 و No-Dong-2 را آزمایش کرده و همچنان در حال توسعه آن است. به همین دلیل است که کره شمالی در میان 10 کشور برتر دارای بهترین فناوری موشکی در جهان در سال 2023 قرار گرفته است.

قدرت موشکی ایران

برنامه موشکی ایران

هر وقت صحبت از تحولات فناوری موشکی در خاورمیانه شود، ایران یکی از کشورهای پیشرو محسوب می شود. ایران دارای سیستم های کامل موشکی است. این کشور موشک های توپخانه ای کوتاه برد تولید کرده است. ایران همچنین دارای موشک های شهاب-1 (برد 300 کیلومتر) و شهاب-2 (برد تقریباً 550 کیلومتر) است. موشک شهاب 3 با برد نزدیک به 1300 کیلومتر نیز در وضعیت عملیاتی به یگان های سپاه پاسداران تحویل داده شده است.

به گزارش رویداد۲۴ همچنین گزارش هایی در خصوص توسعه موشک های بالستیک قاره پیمای شهاب-4 و کوثر وجود دارد که به ایران این امکان را می دهد که حتی موشک های دوربردتر را نیز در اختیار داشته باشد. ایران در 20 اکتبر 2004 آزمایش موفقیت آمیز شهاب-3 با برد هدف گیری 2000 کیلومتر را تایید کرد. ایران چند روز پیش نیز از موشک مافوق صوت فتاح که دارای برد 1400 کیلومتر است رونمایی کرد.

قدرت موشکی پاکستان

فناوری موشکی پاکستان

در سال 1990، پاکستان موشک های بالستیک ام-11 را از چین خریداری کرد که برد آن 300 کیلومتر است. در اواخر دهه 1990، پاکستان با کمک چین موشک بالستیک شاهین-1 با برد 750 کیلومتر با سوخت جامد را توسعه داد. همچنین پاکستان تعداد کمی موشک بالستیک No-Dong از کره شمالی خریداری کرد.

برد این موشک های بالستیک No-Dong تقریبا 1500 کیلومتر است. پاکستان موشک غوری خود را در آوریل 1988 و آوریل 1999 آزمایش کرده است که نسخه پاکستانی موشک بالستیک No-Dong بود. این در حالی است که پاکستان نیز در حال توسعه غوری-2 است که بردی در حدود 2300 کیلومتر خواهد داشت. علاوه بر این، غوری-3 و شاهین-2 نیز در مرحله توسعه هستند که برد طولانی تری خواهند داشت.

قدرت موشکی اسرائیل

فناوری موشکی اسرائیل

اسرائیل دارای یک صنعت موشکی با برد وسیع است که شامل موشک های بالستیک و کروز توسعه یافته می شود. اسرائیل همچنین دارای هواپیماهای بدون سرنشین و صنعت دفاع موشکی است. در سال 1960، اسرائیل هنگام اجرای سری موشک های بالستیک جریکو تحت کمک فرانسه، یک موشک بالستیک کوتاه برد جریکو-1 تولید کرد. جریکو-1 تقریباً 500 کیلومتر برد دارد.

در سال 1970، اسرائیل جریکو-2 را با بردی در حدود 1500 تا 1800 کیلومتر توسعه داد. ایالات متحده برای توسعه موشک دفاع موشکی Arrow Theatre که تنها سیستم دفاع موشکی فعال در جهان است، به اسرائیل کمک مالی کرده است.

قدرت موشکی هند

برنامه موشکی هند

از حدود دو دهه پیش، هند در تلاش برای توسعه موشک های بالستیک خود بوده است. Prithvi-1 و Pritvi-2 نیز در ارتش و نیروی هوایی هند گنجانده شده اند. هند تولید سری قابل توجهی از موشک های Agni-1 با برد 700 کیلومتر و Agni-2 با حداکثر برد تقریباً 2500 کیلومتر انجام داده است. در سال 2003، هند اعلام کرد که آگنی III را با برد حدود 4000 کیلومتر آزمایش می کند.

هند در حال توسعه موشک بالستیک زیر دریایی پرتاب ساگاریکا است. هند آگنی IV را در 20 ژانویه 2014 با موفقیت آزمایش کرد. آگنی IV می تواند کلاهک 1 تنی حمل کند. هند همچنین در حال آزمایش موشک بالستیک قاره پیما با سوخت جامد Agni V است و برد هدف گیری آن بیش از 5000 کیلومتر است. گزارش شده است که Agni VI نیز در حال توسعه است.

قدرت موشکی بریتانیا

برنامه موشکی بریتانیا

عمدتاً بریتانیا به شدت به موشک های ICBM زیردریایی های ساخت ایالات متحده وابسته است. بریتانیا در پایگاه زیردریایی کینگز بی، جورجیا، یک باند موشکی مشترک با ایالات متحده در تأسیسات تسلیحات استراتژیک آتلانتیک دارد. ایالات متحده به موشک‌های بالستیک پرتاب دریایی Trident II (SLBM) که توسط بریتانیا استفاده می‌شد، سرویس می‌دهد.

قدرت موشکی فرانسه

قدرت موشکی فرانسه

درست پس از آمریکا، روسیه و چین، فرانسه به عنوان چهارمین دارنده تسلیحات راهبردی بزرگ در جهان است زیرا بیش از سیصد کلاهک استراتژیک دارد. M-51 یک ICBM است که توسط نیروی دریایی فرانسه در سال 2010 مستقر شد. عمدتاً برای جایگزینی M45 SLBM توسعه یافته است. حداکثر برد آن تقریباً 10000 کیلومتر است.

قدرت موشکی چین

قدرت موشکی چین

دستاورد مهم چین در زمینه فناوری موشکی، نوآوری Dongfeng 5A است که نسخه بهبود یافته ICBM DF-5A است. برد آن 13000 کیلومتر است. این موشک می تواند حدود 6 وسیله نقلیه با وزن 600 کیلوگرم را حمل کند. چین همچنین دانگ فنگ 31A را دارد که ICBM دوربرد است. حداکثر برد آن 11200 کیلومتر است. این موشک تنها می تواند یک سلاح هسته ای حرارتی 1000 کیلویی حمل کند.

قدرت موشکی ایالات متحده آمریکا

قدرت مشوکی آمریکا

موشک Minuteman-III (LGM-30G) به عنوان یکی از دوربردترین موشک‌های بالستیک قاره‌پیما به حساب می‌آید. برد آن 10000 کیلومتر با وزن تقریباً 34473 کیلوگرم است. می تواند با سرعت 15000 مایل در ساعت حرکت کند. Minuteman تنها ICBM زمینی در تسلیحات ارتش ایالات متحده است.

یکی دیگر از موشک های مهم ایالات متحده UGM-133 Trident 2 (Trident D5) است که می تواند یک سلاح هسته ای با حداکثر برد 11300 کیلومتر حمل کند. این یک موشک بالستیک زیردریایی (SLBM) است. این موشک می تواند با سرعت 13000 مایل در ساعت حرکت کند. این موشک در حال حاضر در نیروی دریایی ایالات متحده و سلطنتی استفاده می شود. Trident II D5 (Life Extension) احتمالا تا سال 2042 در خدمت خواهد بود.

قدرت موشکی روسیه

قدرت موشکی روسیه

در میان قدرت های موشکی، روسیه اولین جایگاه دارنده بهترین فناوری موشکی جهان را در اختیار دارد. روسیه دارای موشک RS-24 است که توانایی حمل سلاح های هسته ای را دارد. RS-24 می تواند تقریباً چهار تا شش کلاهک حمل کند. RS-24 دارای برد هدف گیری 10500 کیلومتر است در حالی که جرم آن در هنگام پرتاب حدود 47200 کیلوگرم است که شامل 1200 کیلوگرم محموله است.

تمایز دیگری که روسیه در فناوری موشکی دارد، توسعه موشک بالستیک قاره پیمای R-36M (ICBM) است. R-36M دوربردترین موشک جهان با برد هدف گیری 16000 کیلومتر است. R-36M همچنین می تواند سلاح های هسته ای حمل کند. روسیه همچنین در حال توسعه یک موشک بالستیک زیردریایی است که آینده سه گانه هسته ای روسیه را در نظر می گیرد.

R-29RMU Sineva، نسل سوم روسی است که از زیردریایی پرتاب می شود و انتظار می رود تا سال 2030 عملیاتی شود. R-29RMU Sineva می تواند کلاهک های 100 کیلویی با حداکثر برد 11547 کیلومتر حمل کند. RT-2UTTKh Topol-M نسخه پیشرفته Topol ICBM است. برد آن 11000 کیلومتر است. می تواند انفجارهای هسته ای را در برد بیش از 500 متر انجام دهد. UR-100N نسل چهارم ICBM محسوب می شود. حداکثر برد آن 10000 کیلومتر است. با این حال، پیش بینی می شود که تا سال 2030 عملیاتی بماند.

فهرست 10 قدرت برتر دارای بهترین فناوری موشکی در جهان در سال 2023

رتبه بندی موشکی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها