کد خبر: 639378
|
۱۴۰۲/۰۸/۱۶ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

۳ چالش بزرگ ارتش رژیم صهیونیستی در غزه کدام است؟

بیش از یک ماه از جنگ همه‌جانبه ارتش رژیم صهیونیستی می‌گذرد، اما به اعتراف همه کارشناسان ارتش اسرائیل نه تنها به اهداف اعلام‌شده خود دست پیدا نکرده، بلکه دستاورد ملموس نظامی هم در زمینه به دست نیاورده است.

۳ چالش بزرگ ارتش رژیم صهیونیستی در غزه کدام است؟
کد خبر: 639378
|
۱۴۰۲/۰۸/۱۶ ۰۷:۰۰:۰۰

سیدعماد حسینی- بیش از یک ماه از جنگ همه‌جانبه ارتش رژیم صهیونیستی می‌گذرد، اما به اعتراف همه کارشناسان ارتش اسرائیل نه تنها به اهداف اعلام‌شده خود دست پیدا نکرده، بلکه دستاورد ملموس نظامی هم در زمینه به دست نیاورده است.

به گفته برخی از کارشناسان، نوار غزه که سال‌های طولانی در محاصره اسرائیل قرار داشته و از هر جهت امکان مانور برای طرف مدافع در آن وجود ندارد، از لحاظ نظامی منطقه سقوط‌کرده محسوب می‌شود، اما ارتش اسرائیل همچنان پشت مرزهای آن یا حداقل در چند صد متری عمق آن زمین‌گیر شده است.

این مساله زمانی اهمیت بیشتری به خود می‌گیرد که بدانیم برخی از مناطق نوار غزه که واقعاً به شکلی نوارمانند در امتداد ساحل قرار دارند، از نقطه مرزی با مناطق تحت اشغال اسرائیل و ساحل دریا فقط ۶ کیلومتر فاصله دارند.

به اعتراف تحلیلگران نظامی، استراتژی‌های کلاسیک و حتی غیرمتعارف ارتش اسرائیل برای غلبه بر نوار غزه با سه چالش بزرگ مواجه شده است که کار را برای ماشین جنگی‌اش سخت و حتی محال می‌کند.

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها تراکم بسیار شدید جمعیتی در نوار غزه است. این جمعیت گسترده و پرتراکم با وجود تمام جنایات رژیم صهیونیستی همچنان به مقاومت وفادار مانده و حداقل یکی از اهداف ضربات وحشیانه اسرائیل علیه آنها و شوریدن در مقابل ساختار مقاومت در این منطقه را با شکست مواجه کرده و تا آنجا پیش رفته که حتی نتایج معکوس هم به آن بخشیده و حس انتقام‌جویی بسیاری از مردم عادی را نیز برانگیخته است.

به گفته کارشناسان، دومین چالش هم از بطن این‌ ‌ایدئولوژی و فرهنگ نشأت گرفته است، زیرا مردم غزه که از سال ۲۰۰۷ تحت محاصره و فشار هستند، زندگی و یا به تعبیری زنده ماندن در شرایط سخت را آموخته و به نحوی در سبک زندگی با آن عجین شده‌‌اند.

سومین چالش اسرائیل هم میزان هزینه‌ای است که باید برای تحقق اهداف نظامی‌اش پرداخت کند! امروز اسرائیل علاوه بر ۲۴۰ اسیری که از ۷ اکتبر در جایی در نوار غزه در اختیار مقاومت دارد و گفته می‌شود ۶۰ نفر از آنها بر اثر حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند، باید تلفات سنگین حمله زمینی را هم در نظر بگیرد. انهدام ۲۴ زره‌پوش اسرائیلی در ۴۸ ساعت توسط گردان‌های القسام بخشی از این چالش است، در حالی که در صورت شعله‌ور شدن جنگ منطقه‌ای لیست تلفات اسرائیل از این هم فراتر خواهد رفت و صد البته خروج از غزه پس از اشغال آن آسان‌تر از ورود به آن نخواهد بود!

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها