کد خبر: 659557
|
۱۴۰۳/۰۲/۱۸ ۱۴:۱۱:۲۷
| |

جزئیاتی از محتوای پیشنهادی که حماس برای برقراری آتش‌بس با آن موافقت کرد

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) روز دوشنبه از موافقت خود با پیشنهاد قطر و مصر درباره توافق آتش بس با اسرائیل در نوار غزه خبر داد.

جزئیاتی از محتوای پیشنهادی که حماس برای برقراری آتش‌بس با آن موافقت کرد
کد خبر: 659557
|
۱۴۰۳/۰۲/۱۸ ۱۴:۱۱:۲۷

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) روز دوشنبه از موافقت خود با پیشنهاد قطر و مصر درباره توافق آتش بس با اسرائیل در نوار غزه خبر داد.

به گزارش شفقنا، الجزیره مباشر نوشت: نسخه ای از این پیشنهاد به دست الجزیره رسیده که درآن آمده است: «هدف از این توافقنامه آزادی همه اسرای اسرائیلی در نوار غزه در ازای آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی در زندان های اسرائیل ، بازگشت به آرامش پایدار به هدف تحقق آتش بس دائم، خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه و بازسازی این شهر است.»

این توافق شامل سه مرحله به هم پیوسته و هر مرحله ۴۲ روز است:

مرحله اول(۴۲ روز) به شرح زیر است:

۱- توقف موقت عملیات نظامی متقابل بین طرفین و عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از شرق غزه و دور شدن انها از مناطق پرجمعیت به سمت منطقه ای در امتداد مرزها در تمامی مناطق نوار غزه.

۲- توقف هوانوردی(نظامی و شناسایی) در نوار غزه به مدت ده ساعت در روز و ۱۲ ساعت در روزهای آزادی بازداشت شدگان و اسرا.

۳- بازگشت اوارگان به مناطق محل سکونت خود و عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از وادی غزه

۴- در روز سوم و پس از آزادی سه نفر از اسرا، نیروهای اسرائیلی به طور کامل از خیابان الرشید در شرق غزه تا خیابان صلاح الدین عقب نشینی می کنند و اماکن و تاسیسات نظامی در این منطقه را به طور کامل برمی چینند. بازگشت آوارگان به مناطق محل سکونتشان آغاز می شود و تردد ساکنان در تمامی مناطق غزه آزاد می شود و کمک های بشروستانه از همان روز اول از طریق خیابان الرشید و بدون مانع وارد می شوند.

۵- در روز ۲۲ (پس از آزادی نیمی از بازداشت شدگان غیرنظامی زنده و همچنین سربازان زن) نیروهای اسرائیلی از مرکز نوار غزه به سمت یک منطقه نزدیک در مجاورت مرزها عقب نشینی می کنند و اماکن و تاسیسات نظامی را به طور کامل برمی چینند و بازگشت آوارگان به محل سکونت خود در شمال نوارغزه ادامه خواهد یافت و تردد انها در تمامی مناطق بدون مشکل خواهد بود.

۶- از همان روز اول توافق، مقادیر کافی کمک های بشردوستانه و سوخت مورد نیاز وارد نوار غزه می شود.

تبادل اسرا بین طرفین:

۱- در مرحله اول، حماس ۳۳ اسیر اسرائیلی را اعم از مرده و زنده تحویل می دهد که شامل زنان و افراد زیر ۱۹ سال و افراد مسن بالای ۵۰ سال و بیماران و مجروحان می شود. در ازای ان شماری از اسرای فلسطینی از زندان های اسرائیل آزاد می شوند.

۲-  در این مرحله، حماس همه اسرای زنده اسرائیلی اعم از زن و افراد زیر ۱۹ سال را در ازای آزادی ۳۰ نفر از کودکان و زنان فلسطینی آزاد می کند.

۳- حماس همچنین تمامی اسرای اسرائیلی مسن زنده بالای ۵۰ سال و بیماران و مجروحان غیرنظامی را در ازای آزادی ۳۰ اسیر مسن بالای ۵۰ سال فلسطینی آزاد می کند.

۴- حماس تمامی سربازان زن اسیر اسرائیلی را که زنده هستند، در ازای آزادی ۵۰ اسیر فلسطینی آزاد می کند.

جدول زمان بندی تبادل اسرا بین طرفین در مرحله اول:

۱- حماس در روز سوم توافق سه اسیر را آزاد می کند و پس از ان در هر هفت روز سه اسیر دیگر را آزاد می کند. در هفته ششم نیز اسرای باقی مانده را آزاد می کند.

۲- در روز هفتم، حماس اطلاعات مربوط به تعداد اسرای اسرائیلی را که در این مرحله آزاد خواهند شد، اعلام خواهد کرد.

۳- در روز ۲۲، طرف اسرائیلی همه اسرای مبتنی بر معامله شالیط را آزاد می کند.

۴- در صورتی که تعداد اسرای زنده اسرائیلی به ۳۳ نفر نرسد، این عدد با اجساد اسرا در همین مرحله تکمیل خواهد شد. در مقابل، اسرائیل همه کسانی را که پس از هفتم اکتبر در غزه دستگیر کرده، آزاد می کند و این موضوع در هفته پنجم توافق صورت می گیرد.

۵- روند مبادله به میزان تعهد به مفاد توافق در خصوص توقف عملیات نظامی متقابل و عقب نشینی نیروهای اسرائیلی و بازگشت آوارگان و ورود کمک های بشردوستانه به غزه مرتبط است.

۶- تکمیل مراحل قانونی لازم برای حصول اطمینان از عدم دستگیری اسرای آزاد شده فلسطینی به همان اتهاماتی که قبلاً دستگیر شده بودند.

۷- کلیدهای مرحله اول نشان داده شده در بالا مبنایی برای مذاکره کلیدهای مرحله دوم را تشکیل نمی دهند.

۸- رفع تحریم های اعمال شده در حق اسرای فلسطینی در زندان های اسرائیل پس از هفت اکتبر و بهبود اوضاع انها.

۹- حداکثر تا روز شانزدهم مرحله اول، مذاکرات غیرمستقیم بین طرفین درباره توافق بر سر جزئیات مرحله دوم این توافق انجام می شود و باید قبل از پایان هفته پنجم این مرحله نهایی شود.

۱۰- سازمان ملل و همه نهادهای وابسته به ان فعالیت های خود را در تمام مناطق غزه از سر می گیرند.

۱۱- بازسازی زیرساخت ها در تمامی غزه آغاز می شود.

۱۲- تسهیل ورود ملزومات لازم برای اسکان اوارگانی که خانه خود را از دست داده اند از قبیل تامین مسکن موقت برای انها.

۱۳- از روز اول این مرحله، به تعداد مورد توافق(حداقل ۵۰ نفر) از نیروهای نظامی مجروح اجازه تردد از طریق گذرگاه رفح برای معالجه را به دست می آورند. تعداد مسافران و بیماران و مجروحانی که قصد عبور از گذرگاه رفح را دارند، افزایش می یابد و محدودیت ها برداشته می شود.

۱۴- بازسازی زیرساخت ها آغاز می شود و همه اقدامات این مرحله از جمله توقف موقت عملیات نظامی و امدادرسانی و خروج نیروهای اسرائیلی از غزه تا اعلام اتش بس پایدار ادامه می یابد.

مرحله دوم (۴۲ روز):

۱- اعلام بازگشت آرامش پایدار (توقف عملیات نظامی)و آغاز لازم الاجرا شدن مبادله اسرا بین طرفین که شامل همه زنده ماندگان می شود ودر ازای آن، تعدادی از اسرای فلسطینی از زندان های اسرائیل آزاد می شوند و نیروهای اسرائیلی به طور کامل از نوار غزه خارج می شوند.

مرحله سوم(۴۲ روز):

۱- تبادل اجساد و اجساد مردگان از دو طرف پس از رسیدن به آنها و شناسایی آنها.

۲- آغاز اجرای طرح بازسازی نوار غزه برای یک دوره ۳ تا ۵ ساله که شامل خانه ها، تاسیسات مدنی، زیرساخت ها می شود و پرداخت غرامت به آسیب دیدگان تحت نظارت تعدادی از سازمان ها و کشورها از جمله مصر وقطر و سازمان ملل.

۳- پایان محاصره کامل غزه

اما تضمین کنندگان توافق، قطر، مصر، آمریکا و سازمان ملل هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها