کد خبر: 666056
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۵ ۱۸:۲۴:۰۹
| |

از زندگی شخصی تا فوتبال ....همه چیز درباره کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا

کی‌یر استارمر، به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا انتخاب شد.

از زندگی شخصی تا فوتبال ....همه چیز درباره کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا
کد خبر: 666056
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۵ ۱۸:۲۴:۰۹

کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر با کسب یک پیروزی بزرگ در انتخابات عمومی، به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا انتخاب شد.

به گزارش بی بی سی ، آقای استارمر چهار سال پیش به عنوان رهبر حزب کارگر جایگزین جرمی کوربین، سیاستمدار به‌شدت چپ‌گرا شد و تلاش کرد حزب را به میانه‌‌روی برگرداند تا قابلیت کسب رای آن در انتخابات را افزایش دهد.

حزب کارگر به مدت ۱۴ سال از قدرت دور بود.

 

زندگی قبل از سیاست

کی‌یر استارمر پس از گذراندن یک دوره موفقیت‌آمیز حرفه‌ای به عنوان وکیل، در سنین بالاتر یعنی در دهه پنجاه زندگی‌، نماینده پارلمان بریتانیا شد. او همیشه به سیاست علاقه‌مند بود و در جوانی یک چپ‌گرای رادیکال بود.

 

او سال ۱۹۶۲ در لندن به دنیا آمد و در خانواده‌ای با چهار فرزند، در منطقه ساری در جنوب شرق انگلستان بزرگ شد. او اغلب به ریشه‌های کارگری خود اشاره می‌کند. پدرش در یک کارخانه، کارگر ماشین‌سازی و مادرش پرستار بود.

خانواده او حامیان سرسخت حزب کارگر بودند. نام او را از کی‌یر هاردی، معدنچی اسکاتلندی گرفتند که اولین رهبر حزب کارگر بود.

زندگی خانوادگی دشواری داشت. کی‌یر می‌گوید پدرش مردی سرد و دور از دسترس بود. مادرش در بیشتر دوران زندگی خود از نوعی بیماری خودایمنی به نام بیماری استیل رنج می‌برد که در نهایت منجر به ناتوانی او در راه رفتن و صحبت کردن شد و یک پایش را هم از دست داد.

کی‌یر استارمر در سن ۱۶ سالگی به شاخه محلی جوانان حزب کارگر پیوست. او در مقطعی سردبیر یک مجله چپ‌گرای رادیکال به نام «جایگزین‌های سوسیالیستی» بود.

 

 

او اولین عضو خانواده‌ بود که به دانشگاه می‌رفت. در دانشگاه‌های لیدز و آکسفورد در رشته حقوق تحصیل کرد و سپس به عنوان وکیل حقوق بشر شروع به فعالیت کرد.

در این دوره کاری، او برای لغو حکم اعدام در کشورهای حوزه کارائیب و قاره آفریقا تلاش می‌کرد.

در یک پرونده معروف در دهه ۱۹۹۰، او وکالت دو فعال محیط‌ زیست را بر عهده گرفت که رستوران‌ زنجیره‌ای مک‌دونالدز از آنها به اتهام افترا شکایت کرده بود.

در سال ۲۰۰۸، کی‌یر استارمر به عنوان مدیر دادستانی عمومی و رئیس خدمات دادستانی سلطنتی منصوب شد و به این ترتیب به بالاترین مقام دادستانی در انگلستان و ولز رسید. او تا سال ۲۰۱۳ در این سمت ماند و در سال ۲۰۱۴ به او لقب سِر اعطا شد.

 

 

رهبری حزب کارگر

کی‌یر استارمر سال ۲۰۱۵ وارد پارلمان شد و به نمایندگی حوزه هولبورن و سنت پانکراس در لندن رسید.

رهبری حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت در آن زمان بر عهده جرمی کوربین، سیاستمدار به شدت چپ‌گرا بود. آقای کوربین کی‌یر استارمر را به عنوان وزیر کشور سایه منصوب کرد تا بر عملکرد دولت در حوزه‌هایی مانند مهاجرت نظارت کند.

پس از رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، کی‌یر استارمر به عنوان وزیر سایه برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) منصوب شد. او در این موقعیت برای برگزاری یک رفراندوم دیگر تلاش کرد.

 

 

آقای استارمر بعد از انتخابات عمومی سال ۲۰۱۹ توانست رهبری حزب کارگر را به دست بگیرد. در آن انتخابات حزب کارگر بدترین شکست خود را از سال ۱۹۳۵ میلادی تجربه کرد و جرمی کوربین مجبور به استعفا شد.

کی‌یر استارمر با یک برنامه انتخاباتی چپ‌گرایانه، که شامل ملی‌سازی شرکت‌های انرژی و آب و تحصیل رایگان برای دانشجویان بود، رهبری حزب کارگر را به دست آورد.

در زمان جرمی کوربین حزب کارگر به دو بخش چپ‌گراها و میانه‌روها تقسیم شده بود.

کی‌یر استارمر گفت که می‌خواهد حزب را متحد کند، اما همچنین قصد دارد «رادیکالیسم» آقای کوربین را حفظ کند. او هشدار داد که «نباید بیش از حد به سمت میانه‌ حرکت کرد».

از آن زمان، کی‌یر استارمر، جرمی کوربین را بر سر تنش‌های مربوط به یهودستیزی که در زمان رهبری آقای کوربین بالا گرفته بود، از حزب کارگر معلق کرد.

بسیاری از جناح چپ حزب می‌گویند کی‌یر استارمر در حال هدایت یک عملیات طولانی‌مدت در داخل حزب است تا مطمئن شود که تنها اعضای میانه‌رو به عنوان نامزدهای پارلمانی معرفی می‌شوند.

مواضع کی‌یر استارمر

با وجود وعده‌هایش در زمان کارزار انتخابات رهبری، کی‌یر استارمر حزب کارگر را به سمت میانه سوق داده است تا قابلیت انتخاب آن را در رای‌گیری‌ها افزایش دهد.

او با اشاره به وضعیت نامناسب منابع مالی عمومی در بریتانیا بسیاری از سیاست‌های پرهزینه را کنار گذاشته، اما تعداد کمی از طرح‌های رادیکال را حفظ کرده است.

ملی‌سازی

کی‌یر استارمر برنامه‌های قبلی خود درباره ملی‌ کردن شرکت‌های انرژی و آب را کنار گذاشته است.

با این حال او وعده داده است که تقریبا تمام خدمات مسافری ریلی را در طی پنج سال آینده تحت یک شرکت جدید به نام راه‌آهن بریتانیای کبیر به مالکیت عمومی درآورد.

آموزش

کی‌یر استارمر وعده قبلی خود برای حذف هزینه‌های تحصیلی دانشجویان کالج‌ها را کنار گذاشته و گفته است که دولت توانایی مالی انجام این کار را ندارد.

او در ماه مه ۲۰۲۴ به بی‌بی‌سی گفت: «احتمالا این تعهد را کنار خواهیم گذاشت چون خود را در یک وضعیت مالی متفاوت می‌بینیم.»

با این حال، کی‌یر استارمر می‌گوید که حزب کارگر روی هزینه‌های مدارس خصوصی بریتانیا، مالیات بر ارزش افزوده وضع خواهد کرد.

 

 

محیط زیست

حزب کارگر وعده‌ای را که سال ۲۰۲۱ برای هزینه‌ کردن سالانه ۲۸ میلیارد پوند (۳۵ میلیارد دلار) در پروژه‌های انرژی سبز داده بود، کاهش داده است، اما می‌گوید به تعهداتی مانند ساخت مزارع بادی فراساحلی و توسعه کارخانه‌های تولید باتری برای وسایل نقلیه الکتریکی پایبند خواهد ماند.

این عقب‌نشینی منجر به انتقاد حزب محافظه‌کار شده است که می‌گوید او در حال تلاش برای «شانه خالی کردن» از یک تعهد مهم حزب کارگر است.

اخیرا کی‌یر استارمر وعده داده است که از طریق یک شرکت جدید به نام «جی‌بی انرژی» ۸ میلیارد پوند در انرژی‌های سبز سرمایه‌گذاری کند.

او همچنین گفته است که تا سال ۲۰۳۰ سوخت‌های فسیلی را تقریبا به طور کامل از تولید برق بریتانیا حذف می‌کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این کار قابل انجام نیست.

اسرائیل و غزه

بعد از حمله حماس به اسرائیل در ماه اکتبر ۲۰۲۳، کی‌یر استارمر از عملیات اسرائیل در غزه و حق دفاع اسرائیل از خودش حمایت کرد.

این موضع‌گیری بسیاری از رای‌دهندگان طرفدار فلسطینیان را خشمگین کرد و او با شورش ده‌ها نماینده حزب کارگر مواجه شد که خواهان آتش‌بس فوری بودند.

در ماه فوریه ۲۰۲۴ او خواهان برقراری آتش‌بسی شد که «دوام داشته باشد» و گفت: «این چیزی است که باید الان اتفاق بیفتد».

یک نظرسنجی عمومی در ماه مارس نشان داد که از نظر ۵۲ درصد مردم بریتانیا مدیریت او در این موضوع ضعیف بود.

کی‌یر استارمر همچنین از بمباران پایگاه‌های حوثی‌ها در یمن از سوی بریتانیا، به دلیل حملات این گروه به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل، حمایت کرد.

اروپا

سال ۲۰۱۹ کی‌یر استارمر برای برگزاری یک رفراندوم دوم درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تلاش می‌کرد.

او اکنون می‌گوید که هیچ بحثی برای بازگشت به موضوع برگزیت وجود ندارد، اما گفته است که در مورد توافق‌های همکاری جدید با اتحادیه اروپا در مسائلی مانند مواد غذایی، محیط زیست و ضوابط کاری صحبت خواهد کرد.

 

«از باخت متنفرم»

کی‌یر استارمر اغلب از سوی مخالفانش به خاطر بی‌روح بودن مورد تمسخر قرار می‌گیرد.

او دوست دارد خود را به عنوان فردی معرفی کند که پایبند قوانین و مقررات است، تا جایی که یکی از همکارانش او را «آقای مقرراتی» نامیده است.

او تنها یک بار با قانون مسئله پیدا کرده است. در جوانی، پلیس با او به دلیل فروش بدون مجوز بستنی برخورد کرد. بستنی‌ها مصادره شد و هیچ اقدام دیگری صورت نگرفت.

او در مصاحبه‌ها اطلاعات کمی درباره شخصیت خودش می‌دهد، اما اذعان می‌کند که روحیه‌ای رقابتی دارد.

او به روزنامه گاردین بریتانیا گفت: «من از باخت متنفرم. برخی می‌گویند که مهم نفس شرکت کردن است، اما من از آن دسته نیستم.»

کی‌یر استارمر سال ۲۰۰۷ با ویکتوریا الکساندر ازدواج کرد که در بخش خدمات عمومی بهداشت و درمان بریتانیا کار می‌کند. این زوج دو فرزند دارند.

فوتبال 

او می‌گوید در اوقات فراغتش فوتبال پنج نفره بازی می‌کند و هوادار تیم فوتبال آرسنال است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

ویدیو پیشنهادی

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها