کد خبر: 673412
|
۱۴۰۳/۰۶/۱۶ ۱۴:۵۶:۰۹
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

جنگ غزه در آستانه یک سالگی قرار گرفت

در حالی که جنگ در غزه به سالگرد خود نزدیک می‌شود، کارشناسان همچنان در رابطه با اینکه اسرائیل موفق به دستیابی به اهداف خود خواهد شد، دچار شک و تردید هستند.

جنگ غزه در آستانه یک سالگی قرار گرفت
کد خبر: 673412
|
۱۴۰۳/۰۶/۱۶ ۱۴:۵۶:۰۹

سید عماد حسینی- در حالی که جنگ در غزه به سالگرد خود نزدیک می‌شود، کارشناسان همچنان در رابطه با اینکه اسرائیل موفق به دستیابی به اهداف خود خواهد شد، دچار شک و تردید هستند.

با پایان ماه یازدهم از جنگ در غزه، کارشناسان، زودهنگام پرونده سود و زیان‌های اسرائیل را در این جنگ که ظاهراً نتانیاهو قصدی برای پایان دادن به آن ندارد گشوده‌اند.

اولین پرسش مطرح‌شده در این رابطه آن است که آیا اسرائیل به هدف خود در پاسخ دادن به عملیات طوفان الاقصی توفیقی داشته است؟

اکثر تحلیل‌گران معتقدند حتی اگر جنگ بین دو کشور هم رخ داده باشد و برای یک سال کامل در یک مکان محدودی ادامه و بدون هیچ نتیجه‌ای ادامه پیدا کند، تفسیری جز شکست برای آن نمی‌توان یافت.

اگر بخواهیم به کارنامه جنگ اسرائیل علیه یک منطقه کوچک و یک سازمان کوچک‌تر نگاهی بیندازیم، جز قربانی شدن حدود ۱۰۰ هزار نفر-بر اساس آمار غیررسمی - که بسیاری از آنها زن و کودک هستند، ده‌ها هزار مجروح و انهدام چند هزار خانه و ساختمان و از بین رفتن زیرساخت‌های غزه و به ویژه بیمارستان‌ها چیز دیگری عاید اسرائیل نشده است.

در مقابل اسرائیل برای انجام این اقدامات خود انواع و اقسام تسلیحات را از بیشتر نقاط جهان، به ویژه از ایالات متحده وارد کرده، در حالی که قطار هوایی کمک‌های آمریکا به اسرائیل تا لحظه تهیه این نوشتار هم ادامه داشته است.

با وجود آن که ارتش اسرائیل تقریباً وجب به وجب مساحت نوار غزه را شخم زده است اما بجز در یک مورد که با کمک و برنامه‌ریزی آمریکا و تحت پوشش سکوی دریایی، کمک‌‌هایی بشردوستانه خود را به النصیرات رساند و در کشتاری بزرگ چند اسرائیلی را آزاد کرد، دیگر توفیقی در این کار نداشت و فقط اجساد بیشتری از آنها را دریافت می‌کند.

در مقابل در یکی از آخرین گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های اسرائیلی گفته شده است، حماس موفق شد ۳۰۰۰ نیروی جدید را جذب، آنها را مسلح و حتی حقوق آنها را هم بپردازد.

جالب‌تر اینکه این اقدام حماس در منطقه شمال نوار غزه، یعنی منطقه‌ای که اسرائیل ماه‌ها پیش پاکسازی کامل آن را از حماس اعلام کرده بود، صورت گرفته است.

در شرایط فعلی، حتی نتانیاهو هم می‌داند که وضعیتش حتی از فردای هفتم اکتبر هم بدتر شده و به تعبیری نه تنها نتوانسته است از این ۱۱ ماه جنگ چیزی عایدش شود، بلکه جایگاه او را متزلزل‌تر از گذشته کرده است.

و شوهای تلویزیونی‌اش تاکنون کمکی به او نخواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها