کد خبر: 282564
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۸ ۱۳:۵۵:۰۰
| |

دو پژوهشگر ایرانی در لیست افراد دارای شاخص هرش بالای 100

دو محقق ایرانی در شمار 3106 محققی که شاخص هرش بالای 100 دارند قرار گرفتند.

دو پژوهشگر ایرانی در لیست افراد دارای شاخص هرش بالای 100
کد خبر: 282564
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۸ ۱۳:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مجتبی محمدی نجف‌آبادی از پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و علی فهیم از دانشگاه تهران به ترتیب با شاخص هرش 136 و 129 در شمار 3106 محققی هستند که شاخص هرش بالای 100 دارند.

این رتبه‌بندی توسط وبو متریکس، بر اساس اطلاعات پایگاه استنادی گوگل اسکولار، در طول هفته اول اکتبر 2018 از پروفایل عمومی محققان پر استناد (شاخص هرش بالاتر از 100)، جمع‌آوری شده است. این رتبه‌بندی به دلیل این‌که بسیاری از محققان هنوز وارد گوگل اسکولار نشده‌اند، کامل نیست.

شاخص هرش عبارت از تعداد انتشارات واحد مورد مطالعه (h) است که طی دوره تحلیل حداقل به همان تعداد (h) استناد دریافت‌کرده‌باشند. این شاخص به سادگی قابل محاسبه است.

دکتر مجتبی محمدی نجف‌آبادی و دکتر فهیم به ترتیب با دریافت 93104 و 81425 استناد، پر استنادترین محقق پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و دانشگاه تهران بر اساس پایگاه استنادی اسکولار هستند.

طبق اعلام پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، حوزه تحقیق دکتر نجف‌آبادی پدیده‌شناسی فیزیک ذره‌ای و حوزه تحقیق دکتر فهیم فیزیک ذرات است.

یکی از شاخص‌های جدید علم‌سنجی شاخص هرش یا h است که تأثیر علمی یک پژوهشگر یا دانشمند را با اندازه‌گیری کمیت و کیفیت برونداد علمی آنان مشخص می‌کند. این شاخص در واقع محققان تأثیرگذار را از آنهایی که صرفاً تعداد زیادی مقاله منتشر می‌کنند متمایز می‌کند. شاخص هرش می‌تواند برای تعیین بهره‌وری و تأثیر برونداد علمی گروهی از پژوهشگران و دانشمندان به کار گرفته شود همچون یک گروه آموزشی، دانشگاه یا در کل یک کشور و غیره.

شاخص‌های g و m هر دو بر مبنای شاخص اچ یا همان شاخص هرش شکل گرفته‌اند. شاخص هرش، شاخصی بالنسبه جدید برای ارزیابی مقاله‌های محققان است که در سال 2005 میلادی جرج هرش فیزیکدان آن را پیشنهاد کرده‌است. در واقع شاخص هرش شاخصی است که هم قدرت تولید علمی یک محقق و هم تأثیر علمی او را با عدد نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها