کد خبر: 332225
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۸ ۱۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

سیاسیون توییتر درباره کودتای 28 مرداد چه نوشتند؟

امروز 28 مرداد سالگرد کودتای نظامی علیه دولت دکتر مصدق در سال 1332 بود. سیاسیون فعال در توییتر درباره این رخداد تاریخی چه چیزی نوشتند؟

سیاسیون توییتر درباره کودتای 28 مرداد چه نوشتند؟
کد خبر: 332225
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۸ ۱۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| امروز درست 66 سال از کودتای 28 مرداد گذشت، کودتایی که توسط آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و نیروهای وفادار به شاه طراحی شد تا به شکل قانونی دکتر محمد مصدق را ساقط کند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان، در توییتی انگلیسی با اشاره به همین موضوع نوشت: «66 سال پیش در چنین روزی، در کودتایی به تحریک ایالات متحده و پادشاهی متحده بریتانیا، دولت منتخب مردم ایران سرنگون شد. این شرارت، پس از سال‌ها، «فشار بیشینه» بر ایرانی‌ها انجام شد. مردم ما در سال 1357 به این مداخلات پایان دادند. زمان آن فرا رسیده که برخی با این واقعیت (انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی در ایران ) کنار بیایند.»

مضمون اصلی توییت‌های چهره‌های دولتی اشاره به نقش دولت‌های بیگانه در کودتای 28 مرداد بود.

اسحاق جهانگیری، معاون اول ریس‌جمهور، توییت کرد: «امروز #28_مرداد است؛ سالگرد یکی از تلخ‌ترین روزهای تاریخ معاصر ایران. روزی که #کودتای_انگلیسی_آمریکایی، دولت ملی و قانونی مرحوم دکتر محمد #مصدق را ساقط کرد. روزی که فرآیند دموکراسی، آزادی، حاکمیت مردم و استقلال کشور متوقف شد و به جای آن دیکتاتوری سلطنتی و وابستگی در همه شئون کشور نشست.»

معصومه ابتکار با انتشار یک ویدئو نوشت: «یکی از تلخ‌ترین روزهای تاریخ #ایران؛ 66 سال پیش در چنین روزی دولت مردمی دکتر محمد #مصدق با دخالت آشکار دولت‌های بیگانه و بازیگری آشکار #سفارت_آمریکا و عده‌ای فریب خورده ساقط شد. وزیر خارجه دولت کلینتون به این کودتا اقرار کرد، اما زخم کهنه 28 مرداد 32 هرگز التیام نخواهد یافت.»

لطف‌الله میثمی، فعال سیاسی، در شب 28 مرداد 1353 مشغول ساخت بمب‌دستی برای تظاهرات علیه شاه بود که بمب در دستانش منفجر و منجر به نابینا شدنش شد. او در توییتر خود نوشت: «امروز، چهل و پنجمین سالگرد #تولدی_دوباره برای من است. حادثه ای که منجر به نابینا شدنم شد، هرچند پس از انفجار در خانه شیخ هادی (شب کودتای بیست‌وهشت مرداد) و خوردن سیانور گمان می‌کردم که در راه مصدق شهید شوم، اما مشیت الهی آن نبود.»

حسین دهباشی از چهره‌های منتقد دولت در توییتی نقش مردم را مهم دانست: «امروز #28مرداد است. سالگرد شکست نهضت ملی نفت ایران. آن را قانونی بدانیم یا کودتا، مسئولیت شکست را برعهده مصدق بگذاریم یا کاشانی یا زاهدی یا بقایی و... یا آمریکا و روسیه و انگلیس، تردیدی نیست که اگر مردم مانند 30 تیر به میدان می‌آمدند، نتیجه این نمی‌شد. #مردم چه شد که کنار کشیدند؟»

سیدمحمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد با منش اصولگرایانه خود توییت کرد: «یک تناقض آشکار در مورد #کودتای_آمریکایی 28 مرداد این است که بعضی مدعیان طرفداری از دکتر #مصدق، طرفدار آمریکا و #انگلیس هم هستند!»

فیض‌الله عرب‌سرخی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به ناامیدی مردم در سال 32 نوشت: «بی‌شک شکاف نخبگان و پیامد آن دلسردی ملت از نهضت ملی از مهم‌ترین دلایل موفقیت #کودتای_28مرداد انگلیس و آمریکا علیه دولت ملی #مصدق بود. حاکمان فراموش نکنند که تاریخ بارها تکرار شده و خواهد شد و همین شکاف‌ها و در پی آن #ناامیدی‌های مردم، حوادثی تلخ به ‌بار خواهد آورد.»

محمود صادقی، نماینده مجلس هم این تصویر را منتشر کرد:

توییت صادقی

اعتمادآنلاین در یک اینفوگرافی ( اینجا ببینیم ) حادثه کودتا و ماجرای بعد از آن ( اینجا ببینیم ) را شرح می‌دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها