کد خبر: 395895
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۷ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

عفونت‌های ویروس کرونا در کودکان بستری‌شده ویژگی‌های متفاوتی نشان می‌دهد

مقاله حاضر به همت برخی از دانشمندان چینی به رشته تحریر درآمده است و در آن به ویژگی‌های متمایز بروز کووید-19 در بیماران مبتلا به عفونت‌های تنفسی و همچنین آنهایی که دچار عفونت مغزی شده‌اند، می‌پردازد.

عفونت‌های ویروس کرونا در کودکان بستری‌شده ویژگی‌های متفاوتی نشان می‌دهد
کد خبر: 395895
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۷ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- مقاله حاضر به همت برخی از دانشمندان چینی از جمله لی (Li Y)، لی (Li H)، فن (Fan R)، ژانگ (Zhang J)، کائو (Cao X) و چند نفر دیگر به رشته تحریر درآمده است و در آن به ویژگی‌های متمایز بروز کووید-19 در بیماران مبتلا به عفونت‌های تنفسی و همچنین آنهایی که دچار عفونت مغزی شده‌اند، می‌پردازد.

این مقاله درباره تاثیر کرونا بر سیستم عصبی و تنفسی در کودکان بستری‌شده است.

به گزارش اعتمادآنلاین به نقل از «Karger»، عفونت‌های ناشی از ویروس کرونا بیماری‌های سیستم تنفسی و همین‌طور سیستم عصبی مرکزی را متاثر می‌کند. نگارندگان این مقاله سعی دارند به مقایسه نمایه بروز سایتوکین (cytokine) در کودکان بستری‌شده‌ای که به علت عفونت در سیستم عصبی مرکزی و سیستم تنفسی در بیمارستان هستند، بپردازند.

183 کودک از 236 نفر با سندرم شبه‌التهابی حاد مغزی و عفونت سیستم تنفسی در بیمارستان بستری شدند که از لحاظ آنتی‌بادی نوع ام ضد کووید بررسی شدند. نمایه بروز چندین سایتوکین در بیمارانی که تست کرونای آنها مثبت بود، دیده شد.

آنتی‌بادی‌های نوع ام ضد کووید در 22 کودک از 183 کودک (12.02 درصد) و 26 نفر از 236 بیماری (11.02 درصد) که سندرم شبه‌التهابی حاد مغزی و عفونت دستگاه تنفسی داشتند، شناسایی شد.

کووید 19 کودک

بررسی سایتوکین نشان داد که سطح فاکتور تحریک‌کننده رشد گرانولوسیت‌های محیطی (G-CSF) هم در بیماران کرونایی با عفونت سیستم عصبی مرکزی و هم در آنهایی که کووید-19 و عفونت تنفسی داشتند در مقایسه با گروه شاهد (که سالم بودند) بسیار بالاتر است. علاوه بر این، سطح سرمی فاکتور تحریک‌کننده رشد گرانولوسیتی ماکروفاژیدر بیمارانی که عفونت سیستم عصبی مرکزی همراه با کووید داشتند بسیار بالاتر از بیمارانی است که دچار عفونت سیستم تنفسی و کووید بودند.

سطح اینترلوکین 6، 8، ام‌سی‌پی یک و فاکتور تحریک‌کننده رشد گرانولوسیتی در بیمارانی که کووید و عفونت سیستم عصبی مرکزی داشتند بسیار بالاتر از نمونه‌های مایع مغزی نخاعی نسبت به نمونه‌های سرم تطبیق داده‌شده چنین بیمارانی بود.

این مقاله اولین گزارشی است که شیوع بالای عفونت کووید در کودکان بستری‌شده و مخصوصاً بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی مرکزی را نشان می‌دهد. ویژگی نمایه بروز سایتوکین در عفونت کووید نشانگر اهمیت پاسخ ایمنی میزبان در پیشرفت بیماری است.

نتایج این مقاله حاکی از آن است که از 236 کودکی که با علائم دستگاه تنفسی بستری شده بودند 26 نفر عفونت کووید داشتند. علائم اصلی این بیماران سرفه (88.5 درصد)، خس‌خس سینه (50 درصد) و تب (50 درصد) بود.

20 پسر و 6 دختر با متوسط سن 12 ماه جزو این بیماران بودند. همچنین بیشتر آنان (57.7 درصد) در مناطق روستایی زندگی می‌کردند و 22 بیمار (84.6 درصد) درمان استنشاقی پالمیکورت (Pulmicort) دریافت کردند که گرافی قفسه صدری آنها یافته‌هایی به شرح زیر داشت: در سه مورد ارتشاح در بافت بینابینی یک‌طرفه، چهار مورد ارتشاح بینابینی 2طرفه، 12 مورد ارتشاح آلوئولی (Alveolar) و هفت مورد (26.9 درصد) گرافی قفسه صدری طبیعی بود.

تغییرات شمارش سلول‌های خون محیطی در عفونت کووید-19

سلول خون

شمارش سلول‌های خون محیطی در بیماران دچار عفونت تنفسی کووید-19 در مقابل عفونت سیستم عصبی مرکزی با کووید-19 بررسی شد. نتایج نشان می‌دهد شمار سلول‌های لنفوسیت و ائوزینوفیل (eosinophil) در بیماران درگیر عفونت سیستم عصبی مرکزی با کووید-19 نسبت به افراد دچار عفونت تنفسی با همین ویروس و همین‌طور در مقایسه با افراد گروه شاهد به مراتب کمتر است. از طرف دیگر، شمار سلول‌های نوتروفیل در مبتلایان به شکل تنفسی کووید-19 نسبت به افراد درگیر با شکل عصبی مرکزی این ویروس به مقدار قابل توجهی کمتر است. شمار سلول‌های مونوسیت در مبتلایان عفونت سیستم عصبی مرکزی کووید-19 نسبت به گروه شاهد به طور چشمگیری بالاتر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها