کد خبر: 402292
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۰ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آسیب‌های اقتصادی کرونا/ سرنوشت رستوران‌های اروپایی پس از قرنطینه چه می‌شود؟

با شیوع ویروس کرونا آینده فرهنگ غذایی قاره سبز در هاله‌ای از ابهام فرو رفته و از همین رو سرآشپزها و مالکان رستوران‌ها در اروپا نگران ورشکستگی هستند.

آسیب‌های اقتصادی کرونا/ سرنوشت رستوران‌های اروپایی پس از قرنطینه چه می‌شود؟
کد خبر: 402292
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۰ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در حالی که کشورهای اروپایی با سیر نزولی آمار مبتلایان به ویروس کرونا آماده برداشتن مرحله به مرحله قرنطینه هستند، آسیب‌های اقتصادی کرونا نگرانی‌های زیادی به وجود آورده است. به نظر می‌رسد در بزرگ‌ترین شهرهای توریستی جهان تعطیلی چندهفته‌ای بر اثر پاندمی و وحشت از شیوع بیماری بسیاری از کسب‌وکارها را در خطر نابودی قرار داده است. رستوران‌ها و کافه‌های پاریس، مادرید و شهرهای توریستی ایتالیا با بحرانی بزرگ مواجه‌اند. بحرانی که بخش گریزناپذیر آسیب‌های اقتصادی کروناست. روزنامه گاردین در گزارشی به وضعیت اقتصادی رستوران‌های اروپایی در دوران پس از کرونا پرداخته است.

آلمان

رستوران در برلین

اگر چیزی به نام سبک زندگی اروپایی وجود داشته باشد، رستوران‌هایی همچون Follerei در برلین طعم آن را به خوبی نشان می‌دادند.

کریستین فول در طول 10 سال گذشته در یک رستوران کوچک و شلوغ در یکی از خیابان‌های فرعی محله Neukolln در میان میزهای چوبی کوچک هر شب غذاهای گران فرانکو جرمن را سرو کرده و entrecote واقعی را به مردم شناسانده است.

اما رستوران Follerei از آغاز قرنطینه برلین در 14 ماه مارس تعطیل شده و معلوم نیست آیا هرگز دوباره بازخواهد شد یا نه.

در حالی که کشورهای اروپایی با اضطراب می‌کوشند تا به تدریج خود را از محدودیت‌های مرتبط با مهار ویروس کرونا رها کنند، مغازه‌ها مشتریان را به داخل دعوت می‌کنند، برنامه قطارهای مترو به حالت سابق بازمی‌گردد و حتی آرایشگرها قیچی‌های خود را تیز می‌کنند، اما تنها 2 کشور چک و ایتالیا هستند که اعلام کرده‌اند رستوران‌ها از چه تاریخی می‌توانند سرویس‌دهی را از سر گیرند.

به این ترتیب آینده فرهنگ غذایی اروپا در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند.

فول که تاکنون مجبور شده 2 نفر از کارمندانش را اخراج کند می‌گوید: «آینده دلسردکننده به نظر می‌رسد.» اگر او می‌توانست یکی از میزهای رستورانش را بردارد، شاید ممکن بود بتواند فاصله اجتماعی را در رستوران کوچکش رعایت کند، اما کم کردن میزها به معنای کم شدن درآمد خواهد بود. فول می‌گوید: «این شبیه بدشانسی است.»

چهارشنبه هفته گذشته دولت آلمان اعلام کرد با کم کردن مالیات صنایع غذایی از 19 به هفت درصد از اول جولای به این صنعت کمک خواهد کرد، با این حال دفتر صنعت و تجارت برلین نگران است که تا آن زمان رستوران‌های زیادی مجبور به تعطیلی شوند.

توماس لنگفلدر رئیس اتحادیه رستوران‌ها و هتل‌های برلین می‌گوید: «مردم تنها نگران معیشت خود نیستند آنها در واقع وحشت‌زده‌اند. محدودیت‌های برآمده از شیوع ویروس کرونا به موجی از ورشکستگی منجر خواهد شد که پیش از این هرگز مشابه‌اش را ندیده‌ایم.»

فرانسه

رستوران در پاریس

در فرانسه، مهد فرهنگ غذایی مدرن اروپا، قرنطینه در یازدهم ماه مه به پایان خواهد رسید، اما دولت هنوز اعلام نکرده که 240 هزار کافه و رستوران این کشور چه زمانی اجازه بازگشایی دارند. رسانه‌های فرانسه هفته گذشته احتمال دادند که اگر شیوع ویروس تا پایان قرنطینه تحت کنترل درآید، رستوران‌ها ممکن است در اواسط ژوئن اجازه بازگشایی پیدا کنند.

دولت وعده داده راهنمای اجرای قوانین مرتبط با رعایت فاصله اجتماعی در رستوران‌ها و مشاغل دیگر را منتشر کند.

رولاند هگای، رئیس اتحادیه هتلداران UMIH، معتقد است سال 2020 سال شکست برای اعضای این اتحادیه خواهد بود.

هگای می‌گوید: «مایه تاسف است که ما تنها بخشی هستیم که هیچ چشم‌انداز روشنی برای بازگشایی دوباره نداریم، در حالی که همین الان هم مشغول بررسی روش‌های عملی برای حفظ سلامت کارکنان و مشتریان‌مان هستیم.»

در 20 ماه آوریل 18 نفر از معروف‌ترین سرآشپزهای فرانسوی طی نامه‌ای سرگشاده در روزنامه فیگارو هشدار دادند که رستوران‌های این کشور در معرض خطر نابودی قرار دارند و از امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه درخواست کردند اجازه بازگشایی رستوران‌ها را صادر کند.

اسپانیا

رستوران اسپانیا

در فصلی از سال که معمولاً میز و صندلی کافه‌ها در اسپانیا به پیاده‌روها برمی‌گشت مسئولان در حال بررسی بازگشایی مرحله به مرحله مشاغل مختلف هستند.

خوزه لوییز مارتینز آلمیدا، شهردار مادرید، گفته که شهرداری مشغول بررسی کم کردن ظرفیت رستوران‌ها و افزایش امکان نشستن در فضای باز است.

شهردار مادرید در یک برنامه تلویزیونی گفته است: «روش‌هایی برای بازگشایی رستوران‌ها در نظر گرفته شده تا در عین رعایت قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی بتوانند هرچه سریع‌تر کار را از سر بگیرند و خسارات این مدت را جبران کنند تا اقتصاد دوباره فعال شود.»

بسیاری از رستوران‌ها تاکنون روش‌های نوینی برای تطبیق کسب‌وکار خود با واقعیت جدید ابداع کرده‌اند.

ایتالیا

کافه ایتالیا

در اواسط یک آوریل معمولی تراس رستوران کاپیتانو دل پوپولو در شهر اورویتو در استان اومبریا در ایتالیا پر از مشتریانی بود که از هوای بهاری لذت می‌بردند. حالا در عوض سرآشپز والنتینا سانتانیچیو مشغول درست کردن غذاهای بیرون‌بر و بسته‌بندی آنهاست تا با دوچرخه خود سفارش‌ها را به خانه مشتریان ببرد.

او می‌گوید: «روزی که خبر قرنطینه به ما رسید وحشت‌زده شدم و گریه کردم. آنجا بود که فهمیدیم وضعیت جدی است اما ما نگران آینده هم بودیم. هفته اول شوکه بودم و تلاش می‌کردم بفهمم همه این اتفاقات چه معنی‌ای می‌دهد. بعد تلاش کردم از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کنم. آیا رستوران را می‌بندم و همه چیز را ترک می‌کنم؟ یا راهی برای ادامه دادن پیدا می‌کنم؟»

کافه‌ها و رستوران‌ها شریان حیاتی بسیاری از شهرهای ایتالیا هستند، اما با گذشت بیش از هفت هفته از قرنطینه سرنوشت آنها به مخاطره افتاده است.

دیگر صاحبان رستوران‌ها در اورویتو در حالی که به شدت متکی به صنعت توریسم بوده‌اند، برای کم کردن خسارات امکان سفارش غذای بیرون‌بر را فراهم کرده‌اند. برای سانتانیچیو فرستادن غذا به خانه‌ها کاری جدید اما موفقیت‌آمیز بوده است. با وجود این چالشی بزرگ در انتظار صنعت غذایی ایتالیاست.

ایتالیا تا سوم ماه مه در قرنطینه است و پس از آن محدودیت‌ها به صورت مرحله به مرحله برداشته خواهند شد. رستوران‌ها و کافه‌ها قرار است در اول ماه ژوئن باز شوند، اما FIPE در ایتالیا هفته گذشته هشدار داده که احتمال دارد به دلیل شرایط اقتصادی چیزی حدود 50 هزار رستوران در سطح کشور مجبور به تعطیلی دائم شوند.

کسب‌وکارها می‌توانند برای هر ماه تعطیلی 600 یورو خسارت اعلام کنند و برای این خسارت وام بانکی 2ساله بگیرند. اما مالیات دوران قرنطینه به تعویق افتاده و رستوران‌دارها باید همچنان پول قبوض و اجاره را پرداخت کنند. کارکنان تعدیل شده‌اند، اما بسیاری از آنها حقوق بیکاری خود را دریافت خواهند کرد.

سانتانیچیو می‌گوید: «من خوش‌شانسم که بسیاری از مشتریانم محلی هستند. با این حال، از تنها چیزی که مطمئنم این است که در حدود 60 درصد از مشتریانم را از دست خواهم داد. مردم ممکن است از رستوران رفتن بترسند یا پولی بابت آن نداشته باشند. ویروس کرونا نوک قله کوه یخی است که در زیر آن بحران اقتصادی وحشتناکی در انتظارمان است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها