کد خبر: 411665
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۸ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا| ماهانه اطلاعات غلط کرونایی را گزارش کنید/ درخواست اتحادیه اروپا از فیس‌بوک، گوگل و توییتر

اتحادیه اروپا در راستای کمک به جلوگیری هرچه بیشتر از گسترش ویروس کرونا، از برنامه‌های پرطرفدار و سیستم‌عامل‌های مهم اینترنتی درخواست کرده هر گونه اطلاعات غلط را از سرور خود حذف و تنها اطلاعات منابع موثق را منتشر کنند.

ویروس کرونا| ماهانه اطلاعات غلط کرونایی را گزارش کنید/ درخواست اتحادیه اروپا از فیس‌بوک، گوگل و توییتر
کد خبر: 411665
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۸ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- ویروس کرونا باعث شده که بخش مهمی از نهادهای جهانی برای مبارزه با آن وارد عمل شوند. در یکی از واکنش‌ها، کمیسیون اتحادیه اروپا از پلتفرم‌های آنلاین خواست تا گامی بزرگ‌تر در جهت مقابله با ویروس کرونا بردارند. این سازمان اعلام کرد که می‌بایست اطلاعات غلطی که درباره ویروس کرونا انتشار داده می‌شود شناسایی و اصلاح شوند. این عمل به جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا کمک می‌کند.

اعتمادآنلاین به نقل از «cnet» گزارش می‌دهد که شیوع ویروس کووید-19 در ابتدا با اطلاعات غلطی که درباره منشاءاین بیماری، میزان شیوع و چگونگی درمان آن پخش می‌شد همراه بود. این اتفاق برای شبکه‌های اجتماعی نیز چالشی بود تا اطلاعات غلط را از سیستم‌عامل خود پاک کنند.

هیات اجرایی اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا، روز چهارشنبه هفته گذشته، درخواستی را به فیس‌بوک، گوگل، توییتر و سایر شرکت‌هایی که آیین‌نامه داوطلبانه قانون منع انتشار اطلاعات غلط را امضا کرده‌اند، فرستاده است. اتحادیه اروپا می‌خواهد این شرکت‌ها گزارش‌های ماهانه خود را با جزئیات کارهایی را که در جهت تبلیغ انتشار مطالب معتبر، بالا بردن آگاهی کاربران و محدود کردن اطلاعات ضد ویروس کرونا انجام می‌دهند ارائه دهند.

فیسبوک

ورا جورووا (Vera Jourova)، معاون کمیسیون حفظ ارزش‌ها و شفافیت مطالب، در بیانیه‌ای گفت: «برای مبارزه با اطلاعات غلط باید همه افراد ذی‌ربط را از سیستم‌عامل‌های آنلاین برای یاری به مقامات دولتی بسیج کنیم و از افراد مستقل و رسانه‌ها حمایت کنیم. این در حالی است که سیستم‌عامل‌های آنلاین در مدت شیوع کرونا گام‌های مثبتی برداشته‌اند، اما باید تلاش خود را بیشتر کنند.» هیچ یک از شرکت‌ها بلافاصله به درخواست‌ اتحادیه اروپا پاسخ ندادند.

اتحادیه اروپا در سال 2015 به طور جدی پیگیری اخبار جعلی را آغاز کرد و در پایان سال 2018 آیین‌نامه‌ای عملی تنظیم کرد که در آن از سیستم‌عامل‌های بزرگ شبکه‌های اجتماعی خواسته بود تا این آیین‌نامه را امضا کنند. این قانون به منظور تشویق شبکه‌ها به شناسایی و حذف اطلاعات غلط و مطالب غیرضروری یا غیرقانونی، بدون نیاز به ایجاد مقررات سختگیرانه، طراحی شده است.

فیسبوک

این کمیسیون همچنین در بخشی از اطلاعیه خود در روز چهارشنبه از شبکه‌های اجتماعی خواست تا همکاری خود را با محققان و حقیقت‌یاب‌ها در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و به همه زبان‌های موجود در اتحادیه گسترش دهند. این کمیسیون با ساخت رصدخانه تازه‌تاسیس رسانه‌های دیجیتالی اروپا برای حمایت هرچه بیشتر از محققان و حقیقت‌یاب‌ها نقش خود را ایفا کرد.

این کمیسیون تبلیغاتی را که مصرف‌کنندگان را به سمت خرید کالاهای گران‌قیمت، بی‌فایده یا خطرناک سوق دهد منشاء خطر تلقی کرد و این تبلیغات را تهدیدی برای انتشار اطلاعات غلط درباره ویروس کرونا به شمار آورد.

به نظر می‌رسد در بیشتر مناطق جهان که موارد ابتلا به ویروس کرونا به اوج خود رسیده است جریان اخبار جعلی اطلاعات وارد چرخه خبری اطلاعات شده و همچنان ثابت مانده. اتحادیه اروپا اعلام کرده که چالش بزرگ بعدی، اطلاع‌رسانی درباره واکسن ویروس کروناست که اکنون در بسیاری از کشورهای جهان در حال ساخت است.

این سازمان در نظر دارد جلوی انتشار گسترده اخبار غلط و شایعات را بگیرد و با ارائه اطلاعات صحیح و معرفی منابع معتبر از شیوع هرچه بیشتر این بیماری جلوگیری کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها