کد خبر: 412109
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۱ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

لپ‌تاپ| چگونه صفحه‌کلید لپ‌تاپ خود را از گرد و غبار و ذرات پاک کنیم؟

صفحه‌کلید یکی از قطعاتی است که بسیار کثیف می‌شود و نیاز به پاک کردن دارد. برای تمیز کردن صفحه‌کلید باید نکاتی را در نظر داشته باشید که به آن آسیب وارد نشود. توجه داشته باشید که هیچ‌گاه مستقیماً به صفحه‌کلید اسپری نپاشید.

لپ‌تاپ| چگونه صفحه‌کلید لپ‌تاپ خود را از گرد و غبار و ذرات پاک کنیم؟
کد خبر: 412109
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۱ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- لپ‌تاپ و به طور خاص صفحه کلید سیستم شما ابزاری است که حتماً آلوده می‌شود. حال اینکه آیا این کلید چسبنده‌ای که لمس می‌کنید از آب میوه‌ای است که ریخته‌اید یا خرده‌های غذایی که در راه رسیدن به دهان‌تان افتاده یا از چرب بودن انگشتان‌تان براق شده است مشخص نیست. می‌توانیم بگوییم که صفحه کلید لپ‌تاپ شما با این مواد کاملاً آلوده شده است. تمیز کردن صفحه‌کلید لپ‌تاپ یا رایانه باعث می‌شود صفحه‌کلیدتان از نظر بصری جذاب‌تر شود و به از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌هایی که به سطح آن راه پیدا کرده‌اند کمک می‌کند.

اعتمادآنلاین به نقل از «cnet» گزارش می‌دهد، ممکن است شما صفحه‌کلیدی داشته باشید که کلیدهای آن پایین باشد، یا صفحه‌کلیدتان به لپ‌تاپ متصل باشد یا صفحه‌کلید کلیدهای فنری داشته باشد. در هر صورت، روش‌های زیر برای ضدعفونی و تمیز کردن کلیدها و سطوح اطراف آن به شما کمک می‌کند. ایده‌آل این است که برای جلوگیری بیشتر از کثیف شدن صفحه‌کلید قبل و بعد از استفاده از آن دستان خود را بشویید. با وجود این، برای ما قابل درک است که ممکن است شما روزی هشت ساعت روبه‌روی رایانه خود باشید (و احتمالاً میان‌وعده‌های خود را آنجا بخورید) بنابراین شاید این کار چندان عملی نباشد.

قبل از شروع کار از این مساله اطمینان حاصل کنید که لپ‌تاپ یا صفحه‌کلید خود را از سیم برق جدا و کاملاً خاموش کرده‌اید تا به قطعات برقی آسیبی نرسد. همچنین با خاموش کردن لپ‌تاپ مطمئن خواهید بود که به طور تصادفی چیز مهمی در رایانه شما حذف نمی‌شود. در زیر شیوه تمیز کردن لپ‌تاپ را می‌خوانید:

آشغال‌ها را بیرون بریزید

لپ تاپ

طبیعتاً اولین کاری که برای تمیز کردن صفحه‌کلید خود انجام می‌دهید این است که آن را وارونه کنید تا آشغال‌های قابل مشاهده خارج شوند. منظور ما از آشغال همان چیپس و پفک‌های خوشمزه‌ای است که سال‌هاست درون صفحه‌کلید مانده‌اند. برای انجام این کار، صفحه‌کلید (یا لپ‌تاپ) را با زاویه چرخانده و به آرامی به پشت آن ضربه بزنید. بهتر است این کار را روی سطل زباله انجام دهید تا احیاناً زباله روی زمین یا میز جمع نشود.

حتی می‌توانید صفحه‌کلید را به آرامی به جلو و عقب تکان دهید تا هرگونه ذره‌ای را که درون صفحه‌کلید گیر کرده جابه‌جا کنید. علاوه بر این می‌توانید از جاروی شارژی یا جاروبرقی نیز استفاده کنید.

ذرات را با کمپرس هوا خارج کنید

لپ تاپ

یک کمپرس هوای فشرده را به نی بلند وصل کنید و صفحه‌کلید خود را با زاویه نگه دارید تا زباله‌ها از آن خارج شوند. اپل توصیه می‌کند که صفحه‌کلید را با زاویه 75 درجه نگه دارید و اسپری را به شکل زیگزاگ به همه جای آن بپاشید. صفحه‌کلید خود را بچرخانید و حرکت زیگزاگ را تکرار کنید. این کار را در چهار سمت صفحه‌کلید انجام دهید. توجه کنید که نی را هنگام پاشیدن اسپری در زیر کلیدها قرار ندهید زیرا این کار به برق صفحه آسیب می‌رساند.

با احتیاط از مواد ضدعفونی‌کننده یا پد الکلی استفاده کنید

کیبورد

به تمام میکروب‌ها و باکتری‌هایی که در صفحه‌کلیدتان وجود دارند فکر کنید. مطالعات نشان می‌دهد صفحه‌کلیدها بسیار کثیف‌تر از صندلی‌های توالت فرنگی هستند. بهتر است قبل از تمیز کردن کلیدها، در صورت امکان، آنها را دربیاورید (نحوه انجام آن در زیر آمده است). اما اگر ترجیح می‌دهید کلیدها را درنیاورید، باز هم می‌توانید آنها را ضدعفونی کنید.

آنچه شما نیاز دارید مواد ضدعفونی‌کننده مرطوب یا پارچه‌ای است که با الکل مرطوب شده است (از وایتکس استفاده نکنید). هرگز صفحه‌کلید خود را با پارچه خیس تمیز نکنید، زیرا این کار به سخت‌افزاری که در زیر کلیدها تعبیه شده آسیب می‌رساند. تمام سطوح صفحه‌کلید (کلیدها، دکمه‌ها و اطراف) را تمیز کنید و بگذارید تا خشک شود. بعد می‌توانید لپ‌تاپ را روشن کنید یا رایانه را به برق بزنید. اگر نگران این هستید که مایع بیش از حد در زیر اجزای صفحه‌کلید فرو رفته، می‌توانید به آرامی صفحه‌کلید (یا لپ‌تاپ) را وارونه و بعد تمیز کنید.

در صورت امکان کلیدها را دربیاورید

کیبورد

اکثر صفحه‌کلیدها طوری طراحی شده‌اند که شما بتوانید کلیدها را دربیاورید و آنها را خوب تمیز کنید. با وجود این، ابتدا مدل رایانه خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کلیدها را می‌توان بیرون کشید. اگر مثل بعضی از مدل‌های مک‌بوک، صفحه‌کلید پروانه‌ای دارید، باید مراقب باشید که چطور کلیدها را درمی‌آورید زیرا این کار به قطعه‌های پروانه‌ای آسیب می‌رساند.

برای بیرون آوردن کلیدها به ابزاری احتیاج دارید که به اندازه کافی نازک و صاف باشد تا زیر کلیدها قرار بگیرد؛ اما در عین حال محکم باشد تا آنها را به راحتی بلند کند. اگر ابزار لازم برای این کار ندارید، یک پیچ‌گوشتی یا چاقوی کره نیز گزینه‌های خوبی هستند. با دقت ابزار را زیر کلید قرار دهید و به آرامی بیرون بیاورید. مواظب باشید که به کلیدها آسیب نزنید.

هنگامی که کلیدها را درآوردید، صفحه را با یک گوش‌پاک‌کن پنبه‌ای یا خلال دندان تمیز کنید. همچنین می‌توانید کلیدها را در آب و صابون خیس کنید یا برای تمیز کردن آنها از مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنید. قبل از استفاده مجدد از صفحه‌کلید، کلیدها را کاملاً خشک کنید.

اگر نمی‌توانید کلیدها را درآورید، از روش نوار استفاده کنید. یک نوار شفاف بگیرید و آن را به سمت بالا نصف کنید به طوری که قسمت چسبناک بالا باشد. نوار را زیر کلیدها بکشید و آن را به جلو و عقب حرکت دهید تا گرد و غبار به آن بچسبد. اگر چند کیلو گرد و غبار به نوار چسبید، نوار را عوض کنید!

آشغال‌های باقیمانده را جارو کنید

کیبورد

اگر باز هم ذرات کثیفی مشاهده کردید، برای بیرون آوردن آنها از یک جاروبرقی کوچک (جارو شارژی) استفاده کنید.

کارهایی که نباید انجام دهید:

  • هرگز مواد مایع را روی صفحه‌کلید خود اسپری نکنید. استفاده از آب باعث آسیب دیدن رایانه می‌شود.
  • صفحه‌کلید خود را در آب فرو نکنید.
  • کلیدها را با فشار زیاد بیرون نیاورید زیرا این کار موجب ترک خوردن، شکستگی یا آسیب دیدن آنها می‌شود.
  • از موادی که حاوی سفیدکننده (وایتکس) هستند استفاده نکنید.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها