کد خبر: 457733
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۲ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

مشهورترین جاسوسان تاریخ را بشناسید - بخش اول

مهم‌ترین و مشهورترین جاسوسان جهان را می‌شناسید؟ جاسوسان دوجانبه، جاسوسانی که به کشورشان خیانت کردند و جاسوسانی که در کشور خود قهرمان ملی شدند.

مشهورترین جاسوسان تاریخ را بشناسید - بخش اول
کد خبر: 457733
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۲ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- دنیای جاسوسی مملو از رازهای مگوست. ما گاهی تحت تاثیر کتاب‌ها، سریال‌ها یا فیلم‌هایی مثل جیمز باند قرار می‌گیریم و برخی از اعمال را مشکوک قلمداد می‌کنیم؛ اما واقعیت امر بسیار پیچیده‌تر از این است و در عین‌ حال جذابیت کمتری نیز دارد. تنها دلیلی که ما جاسوسان را می‌شناسیم این است که اغلب آنها دستگیر و اعدام شده‌اند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «247wallst»، لیستی که ما از جاسوسان مشهور جهان در اختیار داریم کامل نیست. این جاسوسان لزوماً موفق‌ترین جاسوس‌های دنیا نبوده‌اند، اما در زمره مشهورترین‌ها قرار گرفته‌اند و به این دلیل مشهور شده‌اند که پلیس آنها را دستگیر کرده است. ما از جاسوسان موفق اطلاعاتی نداریم زیرا اعمال آنها افشا نشده است.

گفته می‌شود که جاسوسی ریشه در عهد باستان دارد. سون زو (Sun Tzu)، استراتژیست معروف نظامی، در کتاب «هنر جنگ» می‌نویسد: «کسی که خودش و دشمنش را بشناسد به صدها نوع خطر گرفتار نخواهد شد.» در عهد عتیق نیز یوشع قبل از فتح کنعان 2 جاسوس را به اریحا فرستاد. همچنین اسنادی وجود دارد دال بر اینکه رومیان و یونانیان باستان هم از شیوه‌های جاسوسی استفاده می‌کردند.

زنان و مردانی که در نقش جاسوس کار می‌کنند ابزارها، روش‌ها و ترفندهای تجارت را نیز می‌آموزند. بسیاری از این جاسوسان ایدئولوژیست هستند. برخی نیز برای پول این کار را انجام می‌دهند و اخلاقیات و اعتقادات خاصی را دنبال نمی‌کنند. تعداد کمی از این افراد نیز در معامله خیلی خوب عمل می‌کردند ولی در دیگر موارد بی‌عرضه بودند و به واسطه دادگاه‌های علنی‌شان مشهور شده‌اند. بسیاری از این جاسوس‌‌ها در کشوری که به آن وفادار بوده‌اند معروف و محبوب شدند و آنان را قهرمان ملی می‌دانند. جاسوسی‌هایی که جولیوس و اتل روزنبرگ و کلاوس فوکس در زمینه تسلیحات اتمی برای اتحادیه جماهیر شوروی انجام دادند به توسعه تسلیحات اتمی این کشور کمک کرد. همین امر موجب تسریع روند جنگ سرد شد و کمک کرد تا بحران‌هایی که ممکن بود جهان را نابود کند پایان یابد. ما در صدد هستیم تا اسامی مهم‌ترین و مشهورترین جاسوسان دنیا از دیرباز تاکنون را بازگو کنیم:

سر فرانسیس والسینگهام (Sir Francis Walsingham)

(1532-1590)

جاسوس ملکه الیزابت اول

والسینگهام

بسیاری از کارشناسان شروع دوره جاسوسی مدرن و گسترش شیوه‌های جدید جاسوسی را به سر فرانسیس والسینگهام نسبت می‌دهند. او دبیر اصلی ملکه الیزابت اول و محرم اسرار او بود. والسینگهام اهل فرقه پروتستان بود و خطراتی از سوی دنیای کاتولیک‌ها نیز او را تهدید می‌کرد. این جاسوس از وقوع چندین توطئه علیه ملکه پیشگیری و چند خدعه را نیز خنثی کرد. والسینگهام شبکه‌ای از جاسوسان را در فرانسه، اسکاتلند، ایتالیا، ترکیه و دیگر کشورها گرد هم آورد. او از مخبران و ماموران و همچنین کارشناسان خبره در امر بازگشایی کدها استفاده می‌کرد.

بندیکت آرنولد

(1741-1801)

او موضع خود را در میانه جنگ تغییر داد و به آمریکا خیانت کرد

بندیکت

بی‌شک فردی که در آغاز جنگ به صورت قهرمانی برای آمریکا ظاهر شده و پس از آن به همان کشور خیانت کرده چهره‌ای منحوس و منفور در تاریخ آمریکا شمرده می‌شود. ممکن است برخی او را به معنای واقعی کلمه جاسوس تلقی نکنند، اما هیچ‌ کسی شک ندارد که آرنولد موضع خود را درست در میانه جنگ تغییر داد و قصد داشت قلعه آمریکا در وست‌پوینت نیویورک را در ازای دریافت پول و فرماندهی ارتش بریتانیا تسلیم کند. این نقشه در آن زمان افشا شد و آرنولد گریخت. جاسوس دیگری به نام سرگرد جان آندره بود که آرنولد را متقاعد کرد تا موضع خود را تغییر دهد.

ادامه دارد...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها