کد خبر: 457751
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۴ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

مشهورترین جاسوسان تاریخ را بشناسید - بخش سوم

مهم‌ترین و مشهورترین جاسوسان جهان را می‌شناسید؟ جاسوسان دوجانبه، جاسوسانی که به کشورشان خیانت کردند و جاسوسانی که در کشور خود قهرمان ملی شدند.

مشهورترین جاسوسان تاریخ را بشناسید - بخش سوم
کد خبر: 457751
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۴ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- بسیاری از جاسوس‌هایی که در سراسر دنیا فعالیت می‌کنند زندگی مخفیانه دارند و تا زمانی که شناسایی و دستگیر نشوند به این زندگی ادامه می‌دهند. جاسوس‌هایی که توانسته‌اند اطلاعات سری دولت‌ها را به دشمنان آنها منتقل کنند در تاریخ جهان فراوان بوده‌اند؛ اما ما در این مجموعه به ذکر نام چند تن از افرادی بسنده می‌کنیم که به خاطر عملیات ویژه‌شان در جهان مشهور شده‌اند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «247wallst»، افرادی که برای کشورشان جاسوسی کرده بودند معمولاً در همان کشور قهرمان ملی قلمداد می‌شدند، اما در مواردی که کشور رقیب آنها را شناسایی کرده بود این افراد دستگیر و به اعدام محکوم می‌شدند.

ماتا هاری (Mata Hari)

(1876-1917)

جاسوس دوجانبه آلمان

ماتا هاری

لیست جاسوسان مهم دنیا بدون ماتا هاری کامل نمی‌شود زیرا شاید او مشهورترین زن جاسوس در جهان باشد که داستان غم‌انگیزی نیز دارد. ماتا هاری که نام اصلی‌اش «مارگارتا گرترودا زله» بود در هلند به دنیا آمد. او پس از پشت سر گذاشتن زندگی‌ پرتلاطمش به رقصندگی در پاریس مشغول شد و در همان زمان بود که جنگ جهانی اول در فرانسه جریان داشت و مارتا نیز پذیرفت تا جاسوس فرانسوی‌ها شود. با وجود این، او بعدها به افشای اطلاعات مهم محرمانه به آلمان‌ها متهم و پایش به دادگاه کشیده شد. ماتا در دادگاه محاکمه و سپس اعدام شد. اطلاعاتی که در مورد او در دست بود تا یک قرن به همین‌جا ختم می‌شد تا اینکه به تازگی اسنادی منتشرشده که نشان می‌دهد او هیچ اطلاعاتی را به آلمان‌ها لو نداده است. به نظر می‌رسد این فرد در آن زمان تنها یک قربانی بوده است.

کارل لودی

(1877-1914)

جاسوس آلمانی

لودی

کارل لودی یک جاسوس آماتور بود. او به لطف ازدواج ناموفقی که با زنی آمریکایی داشت می‌توانست انگلیسی را روان صحبت کند. وقتی که جنگ شروع شد از او خواسته شد تا برای آلمان جاسوسی کند، اما لازم بود کمی هم برای این کار آموزش ببیند. لودی خود را مردی آمریکایی جا زد و به ادینبرو، اسکاتلند و ایرلند سفر کرد و عملیات دفاعی و جنبش نیروی دریایی بریتانیا را زیر نظر گرفت. پیام‌های رمزگذاری‌شده او اطلاعات حساسی را در بر می‌گرفت، اما خیلی زود شناسایی و رهگیری شد. پس از آنکه او را یافتند و شناسایی کردند، دادگاهی علنی برایش تشکیل دادند. لودی در این دادگاه به اعدام محکوم شد. او در آلمان قهرمان ملی شناخته شد.

فدریک (فریتس) جوبرت دوکین (Frederick Joubert Duquesne)

(1877-1956)

جاسوس آلمانی در انگلیس و آمریکا

فریتس

فریتس دوکین با نام مستعار «پلنگ سیاه» از اهالی آفریقای جنوبی بود که در سه جنگ مهم عملیات جاسوسی انجام داده بود. او اطلاعات افراد را جمع‌آوری می‌کرد و در تشکیلات جاسوسی‌شان این اطلاعات را به کار می‌گرفتند و ماموریت‌های خرابکارانه انجام می‌دادند. او در ابتدا در جنگ دوم بوئر و سپس در جنگ جهانی اول و بعد در ایالات متحده آمریکا فعالیت جاسوسی می‌کرد. فریتس استاد تغییر چهره بود و چندین نام مستعار داشت. او با افراد بانفوذ نیز حشر و نشر داشت. فریتس در طول این سال‌ها چندین بار دستگیر شد، اما توانست از زندان فرار کند تا اینکه سرانجام اف‌بی‌آی او و 32 نفر از همکارانش را در سال 1941 دستگیر و محاکمه کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها