کد خبر: 458088
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۵ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

مشهورترین جاسوسان تاریخ را بشناسید- بخش چهارم

جاسوسان در برخی از موارد نقش مهمی در جنگ‌ها یا لو دادن برنامه‌های دولت‌های رقیب دارند. در این سلسله مطالب با جاسوسان مشهور تاریخ آشنا می‌شویم.

مشهورترین جاسوسان تاریخ را بشناسید- بخش چهارم
کد خبر: 458088
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۵ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- جاسوسان زیادی در سراسر دنیا از دیرباز تاکنون به فعالیت‌‌های جاسوسی پرداخته‌اند. در مطالب پیشین سرگذشت چند تن از جاسوس‌های مهم جهان همچون سر فرانسیس والسینگهام، بندیکت آرنولد، ماتا هاری، کارل لودی، فرانتس دوکین و چند نفر دیگر را بازگو کردیم.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «247wallst»، شرح کوتاهی از فعالیت‌های چهار جاسوس دیگر در این مطلب ذکر خواهد شد:

ریچارد زورگه (Richard Sorge)

(1944-1895)

جاسوس شوروی در ژاپن

زورگه

ریچارد در روسیه متولد شد و در آلمان بزرگ شد و درس خواند. او در سال 1919 به حزب کمونیست آلمان پیوست و برای سازماندهی تشکیلات جاسوسی به چین فرستاده شد. در آنجا توانست خود را یک آلمانی وفادار جا بزند و حتی به حزب نازی بپیوندد. ریچارد در سال 1933 به ژاپن اعزام شد و در آنجا رابطه‌هایی برقرار کرده بود که توانست از آنها استفاده کند تا چگونگی حمله آلمان علیه شوروی در ژوئن 1941 را دریابد؛ اما کسی به هشدارهای او در این باره توجه نکرد. او بعدها درباره حمله ژاپن نیز هشدارهایی داد که این بار صحبت‌های او را جدی گرفتند. ژاپنی‌ها زورگه را در اواخر همان سال دستگیر و در سال 1944 اعدام کردند. زورگه در سال 1964 قهرمان ملی شوروی لقب گرفت.

ویلیام جی.سبولد (William G.Sebold)

(1970-1899)

جاسوس دوجانبه آمریکایی

سبولد

ویلیام سبولد همپای جاسوسانی که تا به حال نام‌شان را ذکر کرده‌ایم مشهور نیست، اما یکی از افراد موفق در زمینه جاسوسی به شمار می‌رود. اف‌بی‌آی درباره او می‌گوید که چگونه «یک فرد آلمانی‌آمریکایی به تنهایی توانست در برابر خشونت و نفرت نازی‌ها تسلیم نشود». سبولد نیویورکی توانست به آلمانی‌ها پیام‌های جعلی ارسال و متقاعدشان کند که جاسوس آلمانی‌هاست و از آنها اطلاعات محرمانه دریافت کند. او توانست تشکیلات جاسوسی دوکین را شناسایی و منحل کند. سبولد اولین جاسوس دوجانبه اف‌بی‌آی بود.

سر ویلیام استیونسون (Sir William Stephenson)

(1989-1896)

جاسوس بریتانیایی

استیونسون

بسیاری بر این عقیده‌اند که استیونسون جیمز باند واقعی است. او در کانادا به دنیا آمد و با لقب Intrepid (جسور) مشهور شد. استیونسون مانند جیمز باند خوش‌هیکل بود و دستیاران زن زیادی داشت. او قهرمان بوکس، خلبان درجه یک جنگ جهانی اول و همچنین مخترع بود. استیونسون به راحتی می‌توانست در عملیات دشمن نفوذ و تهدیدات را خنثی کند. او از معتمدان وینستون چرچیل نخست‌وزیر انگلیس به شمار می‌رفت و در جنگ جهانی دوم وظیفه ایجاد تشکیلات جاسوسی بریتانیا در نیویورک و فشار بر آمریکایی‌ها برای پیوستن به جنگ را بر عهده داشت. استیونسون برخلاف فعالیت‌های پنهانش توانست از آمریکا نشان افتخار دریافت کند.

رودولف ابل (Rudolf Abel)

(1971-1903)

جاسوس روس

ابل

رودولف ایوانوویچ ابل که نام اصلی او ویلیام آگوست فیشر بود در انگلیس به دنیا آمد و در سال 1921 به روسیه رفت. ابل به سازمان جاسوسی شوروی پیوست و حدوداً در سال 1984 به صورت غیرقانونی وارد آمریکا شد و به عنوان عکاس در شهر بروکلین به فعالیت پرداخت. او از تجهیزات امواج کوتاه رادیو استفاده کرد. اف‌بی‌آی در سال 1957 ابل را به جرم جاسوسی دستگیر کرد. ابل در سال 1962 با یکی از خلبانان سرشناس آمریکایی مبادله شد و هنگام بازگشت به شوروی از او تقدیر به عمل آمد. داستان زندگی او تا حدی شبیه به فیلم «پل جاسوسان» (Bridge of Spies) است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها