کد خبر: 263297
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ۰۹:۴۹:۰۰
| |

ماه‌گرفتگی کامل 2019 در آسمان ایران + ویدئو

قرار گرفتن ماه، زمین و خورشید در یک راستا پدیده خسوف یا ماه‌گرفتگی را رقم می‌زند و وقتی ماه درنزدیک‌ترین نقطه به زمین قرارمی‌گیرد و بزرگتر از اندازه معمول دیده می‌شود، لقب «ابرماه» می‌گیرد و به این دلیل ماه خونین نامیده می‌شود که قمرزمین را هاله‌ای قرمز رنگ فرامی‌گیرد.

حجم ویدیو: 6.50M | مدت زمان ویدیو: 00:02:18 دانلود ویدیو
کد خبر: 263297
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ۰۹:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| صبح امروز پدیده ماه‌گرفتگی کامل در آسمان آمریکای شمالی و جنوبی قابل مشاهده بود. این پدیده با رویداد ابرماه خونین همزمان شده بود؛ به عبارت دیگر علاوه بر ماه‌گرفتگی، فاصله ماه تا زمین به کمترین حد رسید و پدیده ابرماه به وجود آمد. از سوی دیگر اتمسفر زمین بر نور خورشیدی که از آن عبور می‌کند، نیز تاثیر گذاشت و به نارنجی شدن آن منجر شد که این رویداد، ماه خونین نام گرفت.

ماه‌گرفتگی شب گذشته (20 ژانویه) در ساعت10:34 شب به وقت آمریکا (3:34 دقیقه صبح به وقت گرینویچ در 21 ژانویه) آغاز شده است. همچنین ماه گرفتگی در ساعت 4:41 دقیقه به وقت گرینویچ کامل شده است.

ماه‌گرفتگی کامل کمی بیشتر از یک ساعت طول می‌کشد و ماه در ساعت 5:43 دقیقه به وقت گرینویچ دوباره روشن شده است.

این پدیده در ایران از بامداد دوشنبه یکم بهمن شروع شد و به صورت نیم‌سایه (جزئی) قابل مشاهده بود. لحظه ورود ماه به نیم‌سایه زمین ساعت 06 و 6 دقیقه و 30 ثانیه بامداد یکم بهمن ماه در آسمان ایران خواهد بود.

این پدیده که موجب سرخ رنگ دیده شدن سطح ماه می‌شود؛ از عصر یکشنبه تا بامداد دوشنبه در آسمان مناطق عمده‌ای از جهان؛ از جمله کل قاره آمریکا شامل شمال و جنوب آن، انگلیس، گرینلند، ایسلند، ایرلند، نروژ، سوئد، پرتغال، فرانسه و سواحل اسپانیا قابل مشاهده است.

در انگلیس ماه درتمام مدت خسوف بالای خط افق قراردارد.

ماه گرفتگی کامل همچنین در شمال غرب فرانسه و اسپانیا، پرتقال، بخش کوچکی از غرب آفریقا، تقریبا تمامی آمریکای شمال و جنوبی، شرق اقیانوس آرام و شمال شرقی روسیه به وضوح دیده می‌شود.

خسوف

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها