کد خبر: 190430
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۴ ۱۶:۰۷:۰۰
| |

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

اروپا به برجام نگاه امنیتی دارد/ برای اتمام حجت با اروپا مذاکره می‌کنیم/ احتمال تصویب مقررات انسداد برای ایران کم است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: اروپا هم به برجام نگاه امنیتی دارد تا نگاه اقتصادی. بنابراین ممکن است اروپا برای رفع نگرانی‌هایش در حوزه امنیتی دست به تصویب مقررات انسداد در قبال ایران بزند اما اینکه چقدر موفق شود جای سوال است.

اروپا به برجام نگاه امنیتی دارد/ برای اتمام حجت با اروپا مذاکره می‌کنیم/ احتمال تصویب مقررات انسداد برای ایران کم است
کد خبر: 190430
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۴ ۱۶:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجواد جمالی نماینده فسا و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» در پاسخ به این سوال که آیا امکان تصویب مقررات انسداد برای ایران، همانند آنچه برای کوبا به تصویب رسید، وجود دارد یا خیر گفت: ما یک تفاوتی با کوبا داریم، کوبا کشوری است که با اروپایی‌ها هم‌نژاد و هم‌زبان است. بنابراین یک قرابتی میان اروپایی‌ها و کوبا وجود دارد و اروپایی‌ها هم یک منافعی در کوبا دارند بخصوص کشورهایی مانند اسپانیا و پرتغال که بر روی اتحادیه اروپا فشار می‌آورند و چون باید اقدامات با اجماع باشد، اتحادیه اروپا هم یک آوانسی به این کشورها می‌دهد.

او تاکید کرد: منتها در رابطه با جمهوری اسلامی موضوع کاملا فرق می‌کند. اولا ما در منطقه تاثیرگذار هستیم و غربی‌ها و امریکایی‌ها با ما مشکل ماهیتی دارند و صرفا مشکلات سیاسی مطرح نیست. اروپا هم به برجام نگاه امنیتی دارد تا نگاه اقتصادی. بنابراین ممکن است اروپا برای رفع نگرانی‌هایش در حوزه امنیتی دست به تصویب مقررات انسداد در قبال ایران بزنند اما اینکه چقدر موفق شوند جای سوال است.

این نماینده مجلس ادامه داد: اروپایی‌ها با حضور آمریکا در برجام با ما مراوده اقتصادی آنچنانی نداشتند چه برسد بدون امریکا! کار بسیار سخت است و فشار امریکا نیز در حال حاضر بیشتر از گذشته است.

جمالی درباره احتمال ماندن ایران در برجام، گفت: ما اگر در حال حاضر با اروپایی‌ها مذاکره می‌کنیم برای اتمام حجت‌ها است. اولا چند هفته‌ای لازم بود که ما شکایتمان را به هیات حکمیت بین خودمان و 5+1 ببریم و این چند هفته را برای مذاکره با1+4 گذاشتیم و گفتیم که دیگر نماینده امریکا هم نباید حضور داشته باشد و آقای ظریف این موضوع را نوشتند.

او اضافه کرد: ما خیلی خوشبین نیستیم و آقای ظریف هم همین موضوع را اعلام کرد اما یک فرصت است، در رابطه با برجام 2 سال‌ونیم صبر کردیم و این 5 یا 6 هفته را هم می‌توانیم صبر کنیم و به دنیا بگوییم ببینید ما با دنیا مذاکره کردیم اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه احتمال تصویب مقررات انسداد برای ایران را بسیار کم می‌دانم، تاکید کرد: اتحادیه اروپا قدرت اقتصادی است و دارای قدرت سیاسی نیست. ایالات متحده امریکا نفوذ شدید و فزاینده در شرکت‌های اروپایی و پیوندهای سیاسیش در ناتو دارد؛ علاوه بر این آن‌ها بیش از 400 میلیارد دلار با هم تبادلات اقتصادی دارند در حالیکه با ایران حداکثر 15 یا 20 میلیارد دلار است بنابراین احتمال تصویب مقررات انسداد را کم می‌دانم اما متنفی نه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها