کد خبر: 191571
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۰ ۰۸:۵۲:۰۰
| |

فائزه هاشمی، نماینده مجلس پنجم مطرح کرد:

تاکتیک غلط، مانع راهیابی زنان به هیات رییسه

فائزه هاشمی، نماینده مجلس پنجم درباره حضور نیافتن زنان به هیات رییسه نوشت: گرچه فراکسیون امید برای حضور زنان در هیات رییسه کاندیداهایی را معرفی کرده بود اما عملکرد آن در این خصوص قابل نقد است. به اعتقاد من معرفی سه نفر از میان زنان امیدی تاکتیک درستی نبود و موجب شکسته شدن آرای آنان شد.

تاکتیک غلط، مانع راهیابی زنان به هیات رییسه
کد خبر: 191571
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۰ ۰۸:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| فائزه هاشمی، نماینده مجلس پنجم درباره دلایل راه نیافتن زنان در سومین دوره انتخابات مجلس به هیات رییسه نوشت: انتخابات هیات رییسه مجلس اگرچه به پیروزی عارف نینجامید اما وزن فراکسیون امید را به خوبی مشخص کرد. ارایه فهرست مستقل و کاندیداتوری عارف نشان داد که این فراکسیون با وجود انتقاداتی که تا امروز به آن وارد بود، توان خود را بازیافته و با اعتماد به نفس بیشتری عمل می‌کند. قطعا اعضای فراکسیون امید می‌دانستند که احتمالا موفق به تصاحب کرسی ریاست نمی‌شوند چون در مجلس اکثریت نیستند اما وارد رقابت شدند و این خود ارزشمند است. رویکرد اصلاح‌طلبان در مجلس بسیار مثبت و حداقل دستاورد آن این بود که تعداد آرای آنان را مشخص کرد.

خود ما تا امروز نمی‌دانستیم که وزن واقعی اصلاح‌طلبان در پارلمان چقدراست اما 114 رای عارف در مرحله نخست و افزایش آن در مرحله دوم نشان داد که امیدی‌ها به صورت منسجم عمل کرده‌اند و از این پس نیز می‌توانند جاافتادگی خود را به نمایش بگذارند. نکته قابل توجه دیگر این است که از دست دادن کرسی ریاست به معنی شکست در انتخابات هیات رییسه نیست. فرستادن دو نایب‌رییس و سه دبیر به هیات رییسه دستاورد اندکی نیست و خیلی بهتر بود که یکی از نمایندگان امید در این ترکیب از میان زنان مجلس باشد.

اگرچه فراکسیون امید برای حضور زنان در هیات رییسه کاندیداهایی را معرفی کرده بود اما عملکرد آن در این خصوص قابل نقد است. به اعتقاد من معرفی سه نفر از میان زنان امیدی تاکتیک درستی نبود و موجب شکسته شدن آرای آنان شد. به هر حال هنوز نمی‌توان گفت که در فضای مردانه مجلس تغییری حاصل شده و یک فضای معتدل و منطقی وجود دارد. اینچنین فضایی شاید اگر تنها یک کاندیدای زن را معرفی کرده و از او حمایت می‌کردند موفقیت دیگری نیز به دست آمده و شاهد راه‌یابی زنان به هیات رییسه بودیم.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها