کد خبر: 192771
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۱ ۰۸:۴۷:۰۰
| |

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در یادداشتی نوشت:

عصاره فضائل ملت باشیم

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اتفاقات روز گذشته مجلس نوشت: چرا عده‌ای تلاش می‌کنند که برخی از لوایح و طرح‌ها حیثیتی شوند؟ چنانکه گویی عده‌ای نفوذی آنها را تنظیم کرده‌اند!

عصاره فضائل ملت باشیم
کد خبر: 192771
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۱ ۰۸:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد کاظمی، نایب رییس کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس شورای اسلامی در یادداشتی نوشت: امام سفر کرده ما از روی حکمت و دوراندیشی مجلس شورای اسلامی را عصاره فضایل ملت می‌خواستند و وظیفه اصلی ما نمایندگان ملت همین است که تلاش کنیم برآیند خوبی‌ها و پاکی‌های مردم باشیم و با صبر و مدارا و فکر و آگاهی و تعهد و شجاعت خیرخواه کشور باشیم. در مجلسی که یک تصمیم می‌تواند سعادت یا خدای ناکرده شقاوت و تنگدستی و تنهایی و سختی را برای ملت رقم بزند باید که نمایندگان خود را به صفات نیکو آراسته کنند و جلسات علنی و غیر علنی و فضای کمیسیون‌ها را در نهایت همدلی محل تضارب آرا قراردهند و جدال احسن راهنمای موافقت‌ها و مخالفت‌ها شود تا از این طریق واقعیت‌ها مکشوف و صلاح ملک و ملت برگزیده شود. مجلس شورای اسلامی محل تحمیل نظری یا طرد بلاوجه نظر دیگر نیست. آنجا جای تبلیغ و بزرگنمایی و رنگ و لعاب دادن به فکرها و نظرها نیست، آنجا می‌خواهیم بکوشیم و مشخص‌سازیم که کدام لایحه یا طرح، خیر و صلاح کشور را به همراه دارد و لذا حتی کسی یا کسانی که صدای رسا دارند و از اسباب فضاسازی درونی و بیرونی برخوردارند و می‌توانند گاهی بدون استدلال و احتجاج نظر خویش را بر کرسی بنشانند باید از آن فرو گذارند وتنها با منطق ودلیل به مباحث بپردازند.

در مذاکرات مجلس ما حکم قاضی را داریم و با همه سختی که دارد باید پیرامون امور کشور به قضاوت بنشینم. ماموریت تام و تمام یک قاضی کشف حقیقت و رسیدن به واقعیت عریان بدون هیچ زنگار و حاشیه و ملاحظه تمایل فردی است. آیا قاضی می‌تواند به مظلوم‌نمایی یا داد و فریاد و زبان چرب یک طرف ماجرا بنگرد و مطابق آن حکم دهد؟ می‌خواهیم طرح یا لایحه‌ای را مورد بررسی قرار دهیم که طی آن هزاران نفر منتفع یا متضرر می‌شوند آیا شارع مقدس، منطق و اخلاق و خرد اجازه می‌دهند که استدلال‌ها و استنادها و بینات کنار روند و به جای آن شلوغ‌کاری وجوسازی و رفتارهای دون شأن نمایندگی تعیین‌کننده شود؟ چرا عده‌ای تلاش می‌کنند که برخی از لوایح و طرح‌ها حیثیتی شوند؟ چنانکه گویی عده‌ای نفوذی آنها را تنظیم کرده‌اند! اتفاقا هنگامی که جو و فضای مجلس از حالت عادی وسالم تضارب آرا خارج شود و التهاب و احساس مستولی شود بررسی دقیق و کارشناسانه موضوعات زمین می‌ماند و مصالح مردم تامین نمی‌شود.

دیروز در جریان بررسی پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (موسوم به FATF) برخی از همکاران محترم فضای مجلس را چنان به تشنج کشیدند و طومار آویختند و نطق‌ها را قطع می‌کردند که با اعتراض ریاست محترم مجلس هم روبه‌رو شدند و ایشان به‌درستی متذکر شدند که این کارها خلاف آیین‌نامه است و نمایندگان از مردم رای گرفته‌اند تا سخن بگویند و با زور نمی‌شود کاری کرد. در شرایطی که وزارت خزانه‌داری امریکا با آن همه کارشناس و زبدگان اقتصادی تبدیل به اتاق جنگ علیه جمهوری اسلامی شده است و پیچیده‌ترین طرح‌ها علیه کشورمان به مرحله اجرا در می‌آید آیا ما می‌توانیم با داد و فریاد به مقابله بپردازیم؟ آیا دولت با دستان بسته و بانک‌ها با حداکثر محدودیت‌ها می‌توانند از پس تحریم‌های ظالمانه امریکا برآیند؟ آری هم‌اکنون در مقابله با امریکا و تحرکاتش در کشورما اجماع وجود دارد ولی اکثریت می‌خواهند با کمترین هزینه‌ها و بالاترین درایت‌ها وکارهای کارشناسی شده و بیشترین یارگیری‌ها در سطح جهان ترامپ را ناکام کنند و در عوض عده‌ای همه تدبیرشان درشعار دادن‌ها و آتش زدن پرچم امریکا و مسدود کردن روش‌ها و چاره‌یابی‌های دولت خلاصه می‌شود! ما باید با تعامل سازنده، با نشان دادن حسن‌نیت خود به افکار عمومی جهان و آشکار ساختن خوی استکباری امریکا که این روزها اروپاییان را هم به خشم آورده است راه انزوا‌سازی امریکا را ادامه دهیم و در عمل امکان‌های تحریم را به حداقل برسانیم. چه بسا کوچک‌ترین اشتباه از سوی ما زمینه یارگیری‌های گسترده برای ترامپ و نتانیاهو را فراهم سازد و دایره تحریم‌ها را به نقطه خطرناک برساند. مردم دقیق و صریح متوجه عملکرد ما هستند و خوب می‌دانند که شعاردادن‌ها فقط بخش کوچکی از پاسخ شایسته ما را دربردارد و اکتفا به آن و تضعیف دولت ممکن است چه اثرات منفی به بار آورد؟

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها