کد خبر: 193887
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۹ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

جلال جلالی‌زاده، یکی از امضاکنندگان نامه به مسئولان برای مذاکره با آمریکا در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» مطرح کرد:

مذاکره با آمریکا به صلح‌طلبی ایران دامن می‌زند/ منافع کشور و مردم در اولویت است/ ژاپن و آلمان بعد از جنگ جهانی دوم با آمریکا مذاکره و خرابی‌ها را جبران کردند

یکی از امضاکنندگان نامه درخواست مذاکره با آمریکا درباره انتقادهایی که نسبت به این نامه‌ از طرف مخالفان این موضوع مطرح می‌شود، گفت: شاید یک جناح از برخی مسائل استفاده‌های جناحی ببرد و یا در تحریک احساسات برخی از افراد تلاش کند اما آنچه اهمیت دارد، منافع ملی و منافع طولانی مدت کشور و مردم است.

مذاکره با آمریکا به صلح‌طلبی ایران دامن می‌زند/ منافع کشور و مردم در اولویت است/ ژاپن و آلمان بعد از جنگ جهانی دوم با آمریکا مذاکره و خرابی‌ها را جبران کردند
کد خبر: 193887
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۹ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| چند روز از انتشار نامه 100 فعال سیاسی خطاب به مسوولان عالیرتبه نظام که خواستار بازنگری در تصمیمات اساسی و مذاکره مستقیم با امریکا شدند، می گذرد و واکنش‌ها به آن همچنان ادامه دارد؛ از انتقاد تند فرمانده کل سپاه پاسداران که نویسندگان این نامه را «دیوانگان سیاسی» خواند ( اینجا ) تا محمدباقر نوبخت که «عقل سیاسی» امضاکنندگان را کامل ندانسته است. ( اینجا )

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب یکی از امضاکنندگان این نامه است؛‌ او ضمن قابل دفاع بودن این نامه می‌گوید با توجه به وضعیت منطقه و مشکلاتی که وجود دارد، مسئله مذاکراه آمریکا با کره شمالی و فشارهایی که به کشور وارد می‌شود قطعا ضرورت دارد که از روش‌های منطقی، درست و سودمند برای جلوگیری از آسیب و صدماتی که متوجه کشور می‌شود، اقدام کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» می‌گوید: به نظر من هر کس باید به سهم خود تلاش کند و مواردی که به نظرش می‌رسد را به مسئولان بگوید.

جلالی‌زاده با توضیح این موضوع که به نظر می‌آید قاطبه افکارعمومی خواهان رفع مشکلات در کشور هستند، ادامه می‌دهد: بسیاری از افراد در جامعه به نظر می‌آید که نظرشان بر این است که همان‌طور که قبلا مذاکرات وجود داشته، این مذاکرات بار دیگر و به صورت شفاف برگزار شود تا طرف آمریکایی در مسائلی که وجود دارد از جمله برجام خود را ذی‌حق نداند.

او می‌‌گوید: همچنان که در نگاه جهانیان ایران به عنوان یک کشور صلح‌طلب معرفی شده قطعا این کار می‌تواند به صلح‌طلبی ایران دامن بزند و این موضوع را بیشتر و با قوت معرفی کند.

نماینده مجلس ششم درباره احتمال موفق بودن و تاثیرگذاری این مذاکرات در صورت عملی شدن، ادامه می‌دهد: به هر صورت همان‌طور که تجربیات مختلف نشان داده همیشه هر کاری فراز و نشیب‌های زیادی دارد اما نتیجه نهایی هر مذاکره‌ای رسیدن به آشتی و صلح است و ما امیدوار هستیم که این مذاکرات هم به یک تفاهم نیکو و حسنه برای کشور بدل شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه درباره مخالفت‌هایی که از طرف برخی گروه‌ها برای مذاکره ایران با آمریکا وجود دارد، ادامه می‌دهد: به نظر من در اینجا آنچه مهم است افکارعمومی جامعه و مصالح نظام، کشور و مردم است. باید دید این منافع در چه مسیری بهتر تامین می‌شود.

این فعال سیاسی در ادامه ادامه می‌دهد: ببینید در حال حاضر ما دچار مشکلات فراوان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستیم که منشا آن می‌تواند همین عدم رابطه و فشار آمریکا به هم‌پیمانان خود و شرکت‌های خارجی باشد که آنها را مجبور می‌کند تا ایران را تحریم کنند. ما از بابت تحریم‌ها در این مدت بسیار متضرر شده‌ایم و لازم نیست که برای یک مدت طولانی هزینه‌های زیادی را متحمل شویم.

جلالی‌زاده درباره اختلاف عقیده برخی گروه‌ها و جریان‌ها درباره مذاکره با آمریکا و انتقاد شدیدی که نسبت به اصلاح‌طلبان از طرف آنها مطرح می‌شود، می‌گوید: شاید یک جناح از بعضی مسائل استفاده‌های جناحی ببرد و یا در تحریک احساسات برخی از افراد تلاش کند اما آنچه اهمیت دارد، منافع ملی و منافع طولانی مدت کشور و مردم است. کشورهایی مانند ژاپن و آلمان در جنگ جهانی دوم را در نظر بگیرید، بسیاری از کشورها بیشترین ضرر را از این دو کشور متحمل شده‌اند اما از طریق برقراری روابط توانستند خرابی‌ها و ضررهای وارده را جبران کنند و به کشورهای توسعه‌یافته تبدیل شوند.

این نماینده مجلس ششم با تاکید بر اینکه باید با روش‌های منطقی از آسیب‌های بیشتر به کشور جلوگیری کنیم، ادامه می‌دهد: در دنیای امروز با توجه به مشکلات و گرفتاری‌هایی که آمریکا و هم‌پیمانان آنها در منطقه برای ما ایجاد می‌کنند، نباید کاری کنیم که مشکلات بیشتر شود بلکه باید بهترین روش را برای مقابله با مشکل‌سازان و آمریکا اتخاذ کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها