کد خبر: 196100
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۰۸:۰۱:۰۰
| |

رویارویی در جامعه روحانیت مبارز

رییسی و حامیانش پورمحمدی را قبول ندارند

اخبار غیر‌رسمی در مورد تعاملات اعضای جامعه روحانیت نشان می‌دهد که خیلی پیش از آنکه انتظار می‌رفت از هدف خود دور افتاده‌اند. اختلاف‌نظر دو طیف چپ و راست در این تشکل در انتخاب دبیرکل نمود پیدا کرده و مساله‌ساز شده است.

رییسی و حامیانش پورمحمدی را قبول ندارند
کد خبر: 196100
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۰۸:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| گرد رخوتی که بعد از فوت آیت‌الله مهدوی‌کنی بر جان جامعه روحانیت مبارز نشست به این راحتی‌ها پاک نمی‌شود. حدود یک ماه قبل اساسنامه را بازنگری و با تغییرات جدی ازجمله انتخاب دبیرکل خواستند که در قامت یک حزب قدرتمند، فعالیت سیاسی کنند. این طور که معلوم است اما تلاش‌شان برای تغییر و بازگشت به بازیگردانی سیاسی اثر معکوس داشته و این تشکل سیاسی- مذهبی اصولگرا را درگیر اختلافات داخلی کرده است. همان یک ماه قبل هم برخی تحلیلگران سیاسی باور نکردند که جامعه روحانیت به روزهای اوج خود بازگردد. مثلا صادق زیباکلام به اعتماد‌آنلاین گفته بود که «عمر فعالیت سیاسی جامعه روحانیت مبارز به سر آمده و تنفس مصنوعی هم به آن فایده‌ای نخواهد داشت.»

اخبار غیر‌رسمی در مورد تعاملات اعضای جامعه روحانیت نشان می‌دهد که خیلی پیش از آنکه انتظار می‌رفت از هدف خود دور افتاده‌اند. اختلاف‌نظر دو طیف چپ و راست در این تشکل در انتخاب دبیرکل نمود پیدا کرده و مساله‌ساز شده است. طیف راست این تشکل که بعد از فوت آیت‌الله مهدوی کنی، دبیرکلی موحدی کرمانی و دلخوری ناطق نوری و حسن روحانی تا حدی قدرت خود را از دست داده بود، تلاش کرد با انتخاب مصطفی پورمحمدی به عنوان دبیرکل به روزهای اوج بازگردد. گمان می‌شد که تحولات اخیر روح تازه‌ای به کالبد جامعه روحانیت بدمد و در طول زمان موجب ترمیم روابط چهر‌ه‌هایی مثل ناطق نوری و حسن روحانی با این تشکل شود. طیف چپ اما این قدرت‌نمایی را نمی‌پذیرد و همین است که شاهدیم برخی اعضای جامعه در روزهای اخیر سعی دارند زمین زیر پای دبیرکل جدید را سست جلوه دهند. آن‌طور که در محافل سیاسی شنیده می‌شود، این اظهارات با هماهنگی سید‌ابراهیم رییسی بیان می‌شود. گویا آقای رییسی که در جلسه انتخاب دبیرکل حضور نداشته است اصلا از خروجی جلسه خرسند نبوده و بلافاصله برای اعلام این نارضایتی عازم تهران شده است. او می‌کوشد تا با همراهی همفکرانش در طیف چپ جامعه روحانیت مبارز از قدرت دبیرکل یعنی مصطفی پورمحمدی کاسته و همه تصمیم‌گیری‌ها را به عهده شورای مرکزی گذارد.

مصداق این مدعا اظهارات اخیر غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت است که در مورد حدود اختیارات دبیرکل موقت جامعه روحانیت مبارز گفت: «وظیفه اصلی دبیرکل موقت راه‌اندازی جامعه روحانیت در سراسر کشور است تا مقدمات تشکیل مجمع عمومی را فراهم کند و دبیرکل برای یک دوره سه‌ساله انتخاب شود. ما در کنار دبیرکل، دبیران استان‌ها را خواهیم داشت که هر استان یک دبیر دارد و دبیرکل در مقابل دبیران استان‌ها معنی پیدا می‌کند. جایگاهش هم کاملا اجرایی است و مصوبات شورای مرکزی را دنبال و اجرا می‌کند.» وی در ادامه توضیحاتش گفت: «قبلا دبیرکل در واقع رییس جامعه روحانیت بود. در ساختار جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ما رییس جامعه داریم و ما دبیرکل داشتیم؛ الان این دبیرکل ما تبدیل به رییس شورای مرکزی شد. یعنی آیت‌الله موحدی‌کرمانی رییس جامعه روحانیت هستند و جایگاه دبیرکل بعد از شورای مرکزی است. شورای مرکزی وظیفه سیاستگذاری دارد و تمام مصوبات جامعه روحانیت باید در شورای مرکزی نهایی شود و دبیرکل مجری است.»

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی نیز مثل مصباحی‌مقدم در این یارکشی طرف رییسی است و در مصاحبه‌های خود به نحوی آیت‌الله موحدی‌کرمانی را عنصر قدرتمند این تشکل معرفی می‌کند. او اخیرا در گفت‌وگو با خبرآنلاین به تغییرات اخیر در راس جامعه روحانیت اشاره کرده و گفته بود: «دبیرکلی مصطفی پورمحمدی موقت و صرفا برای راه‌اندازی جامعه روحانیت بوده و آیت‌الله موحدی کرمانی همچنان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز است. پیش از این پورمحمدی به عنوان مباشر جامعه روحانیت بود و از آنجایی که اعضای دیگر جامعه برای انجام این کار فرصت نداشتند و ایشان نیز به اساسنامه مسلط بوده و به خاطر عدم حضور در دولت دوم روحانی، فراغت بیشتری دارد پذیرفت تا این کار را انجام دهد.»اظهارات مصباحی‌مقدم و حسین ابراهیمی که به گفته منابع آگاه از سوی سید ابراهیم رییسی هدایت شده است، حکایت از آن دارد که تلاش‌هایی برای تغییر در ترکیب و ساختار جدید جامعه روحانیت آغاز شده و چپ‌گرایان در این تشکل قصد شورش در مقابل تصمیم جمعی را دارند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها