کد خبر: 221498
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۴ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

حسین واله، معاون سیاسی دفتر سیدمحمد خاتمی در دولت اصلاحات در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

مبادله تهدید با ترامپ صحیح نیست/ هدف آمریکا کشاندن ایران به میز مذاکره است/ روحانی درصد کمی از قدرت را در سیاست خارجی دارد

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور اصلاحات گفت: هروقت نیروهای درونی در کشورهای منطقه از جمله ایران به درجه‌ای از ثبات داخلی همراه با تحرکی مثبت به سمت دموکراسی نزدیک می شوند، یک الم‌شنگه‌ای به راه می‌افتد تا چند دهه عقب گرد کنند.

مبادله تهدید با ترامپ صحیح نیست/ هدف آمریکا کشاندن ایران به میز مذاکره است/ روحانی درصد کمی از قدرت را در سیاست خارجی دارد
کد خبر: 221498
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۴ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بعد از صحبت‌های رئیس‌جمهور و پاسخ‌های ترامپ و پمپئو به این اظهارات، شاهد موج جدیدی از تحلیل‌های مختلف داخلی و خارجی بودیم. مهم‌‌ترین نکته در این میان لحن شدیدی بود که روسای جمهور ایران و آمریکا در قبال هم به کار بردند. در این راستا حسین واله استاد دانشگاه و معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور اصلاحات مبادله تهدید با ترامپ را صحیح نمی‌داند و می‌گوید جنگ روانی آمریکا علیه ایران اهداف عینی‌ای همچون ملتهب‌تر ساختن بازار و سلب اعتماد از مردم به دنبال دارد و به خاطر همین هم واکنش مقامات داخلی نبابید به این اهداف کمک کند.

متن گفت‌وگوی حسین واله معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور اصلاحات با «اعتمادآنلاین»‌ را در زیر می‌خوانید؛

*آقای واله، تحلیل شما راجع به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور خطاب به دولت آمریکا چیست؟

ظاهراً تحلیل ایشان این است که تحرک تند کاخ سفید فقط جنگ روانی است و در همین حد خواهد ماند لذا برای حفظ توازن باید پاسخ تند داد. به نظرم اولاً مسئولان کشور نمی‌توانند مانند ناظران و تحلیلگران سخن بگویند درحالی که آنها باید همیشه بدترین احتمالات را در نظر بگیرند. ثانیاً این جنگ روانی اهداف عینی دارد از جمله ملتهب‌تر ساختن بازار و سلب اعتماد از مردم. نباید واکنش مقامات به این اهداف کمک کند. ثالثاً نتیجه واکنش آنها باید در چارچوب راهبرد اساسی دولت بگنجد. به این دلایل مبادله تهدید با ترامپ صحیح نیست.

رابعاً ترامپ نشان داده که سیاستمداری استاندارد نیست؛ به راحتی دروغ می‌گوید و راحت‌تر از آن حرفش را پس می گیرد و هیچ ارزشی برای تعهداتش قائل نیست. پس با چنین کسی نباید دهان به دهان شد. اما از شر او نباید ایمن بود. به همان راحتی که الان وعده‌ای می دهد هر لحظه ممکن است زیر قول خود بزند.

*صحبت‌های روحانی با واکنش شدید ترامپ و پمپئو مواجه شد، به نظر شما این جنگ لفظی میان مسئولان ایران و آمریکا به کجا می‌انجامد؟

تحرک‌های آشکار آمریکایی‌ها حاکی از آن است که برنامه‌ای عریض و طویل تدارک دیده‌اند و اهداف لایه به لایه دارند. تحلیل من این است و قبلاً هم گفته‌ام که اولین هدف این است که ایران را مجبور به مذاکره مستقیم با امریکا کنند؛ به مرگ می‌گیرد تا طرف به تب راضی شود. هدف دوم روحیه دادن به نیروهای منطقه‌ای وابسته است تا در اثر شکست نهایی مساعی چند ساله آنها برای استیلا بر منطقه از طریق تروریسم امیدوار بمانند که در آینده منطقه نقشی خواهند داشت. هدف سوم گشودن میدان تحرک برای اسرائیل است تا موقعیت از دسته رفته خود در دو دهه گذشته را بازپس بگیرد. هدف چهارم تشویق رقیبان ایران در منطقه است که به اجبار امریکا تن بدهند و جنگی منطقه ای را راه بیاندازند. هدف پنجم تضعیف امکان یک دموکراسی غیر غربگراست. هر وقت نیروهای درونی در کشورهای منطقه از جمله ایران به درجه‌ای از ثبات داخلی همراه با تحرکی مثبت به سمت دموکراسی نزدیک می شوند، یک الم‌شنگه‌ای به راه می‌افتد تا چند دهه عقب‌گرد کنند. تضعیف نیروهای دموکراسی‌گرا و تعامل خواه و توقف فرایندی که به ثبات و قدرت جامعه ایران منجر می شود قطعاً یک هدف آگاهانه است و رسماً این را اعلام هم می‌کنند. اگر دستشان می‌رسید ایران را ویران و آن را تبدیل به میدان جنگ می‌کردند.

*به طور کلی شما با رویکرد جدید آقای روحانی در سیاست خارجی موفق هستید؟

رئیس جمهور درصد کمی از قدرت را دارد. عملاً نمی‌تواند راهبرد اعلان شده خود را در سیاست خارجی پیش ببرد. شاید به همین سبب است که بارها در امریکا می‌گویند روحانی هم از سنخ همان تندروهاست. لذا من بیشتر از آنکه با رویکرد نو و کهنه رئیس‌جمهور مخالف باشم با این «بلبشو» در سیاست خارجی مخالفم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها