کد خبر: 227370
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ ۱۸:۲۵:۰۰
| |

رژیم حقوقی دریای خزر ظریف را به مجلس کشاند

بگویید نقش دیپلماسی ایران در کنوانسیون حقوقی دریای خزر چه بوده است؟

حواشی پیش آمده حول رژیم حقوقی دریای خزر موجب شد تا 10 نفر از نمایندگان عضو فراکسیون امید با طرح سوالی خواستار توضیح وزیر امور خارجه در این باره شدند.

بگویید نقش دیپلماسی ایران در کنوانسیون حقوقی دریای خزر چه بوده است؟
کد خبر: 227370
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ ۱۸:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سوال تعدادی از نمایندگان عضو فراکسیون امید درباره کنوانسیون حقوقی دریای خزر و اتفاقات حول آن که حواشی زیادی را در جامعه در پی داشته است، به هیات‌رییسه تحویل داده شد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، شرکت حسن روحانی، رییس‌جمهوری در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر که در قزاقستان برگزار شد، حواشی بسیاری را در پی داشت. برخی گمانه‌زنی‌ها به تعیین سهم ایران از دریای خزر در این اجلاس خبر دادند و همین واکنش‌های شدیدی را در میان افکارعمومی در پی داشته است.

بر همین اساس 10 نفر از نمایندگان عضو فراکسیون امید با طرح سوالی که امروز به هیات‌رییسه مجلس تقدیم شد از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه توضیح خواسته‌اند. متن طرح این سوال به شرح زیر است:

نقش دیپلماسی ایران در کنوانسیون حقوقی دریای خزر چه بوده است؟

همانگونه که استحضار دارید رژیم حقوقی دریای خزر از سال‌های دور مورد بحث بوده است و اوج اهمیت این موضوع را می‌توان با استناد به قراردادهای 1921 (پیمان دوستی ایران و شوروی) و 1940 (پیمان تجاری و کشتیرانی در دریای خزر) مورد تاکید قرار دارد.

اینکه در سنوات گذشته نشست‌های متعددی توسط دستگاه‌ دیپلماسی برگزار شده است حساسیت‌های به حقی از جانب ملت شریف ایران نسبت به سهم و حق و حقوق ایران اسلامی از رژیم حقوقی دریای خزر مطرح شده استف در پیشنویس مذکور که به امضای شما رسیده است تضییع نشده باشد. بنابراین شایسته است در این راستا پاسخگوی موارد زیر باشید:

*نقش دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در تدوین پیش‌نویس تهیه شده توسط روسیه (با موافقت سازمان اجرایی فدرال روسیه)

* سهم شائبه برانگیز ایران از 50 تا 13 درصد در پیش‌نویس مذکور به چه میزان تدوین شده است؟

*اساسا تقسیم‌بندی سهم کشور از رژیم حقوقی چه بوده است؟

*علت مشخص شدن حدود مرزی روسیه و قزاقستان چیست در حالی‌که سهم سایر کشورها خصوصا ایران به عنوان مهمترین کشور در میان این کشورها همچنان مجهول است؟

*آیا در شرایط بین‌المللی فعلی که ایران تحت فشار است فرصت مناسبی برای مذاکره بوده است؟

*آیا در تهیه پیش‌نویس و نتیجه کنوانسیون و اصل مهم 78 قانون اساسی توجهی شده است؟

سوال رژیم حقوقی دریای خزر

الیاس حضرتی، محمدعلی وکیلی، فاطمه سعیدی، پروانه سلحشوری نمایندگان تهران؛‌ قاسم میرزایی نیکو نماینده دماوند، عبدالکریم حسین‌زاده نقده اشنویه، بهرام پارسایی شیراز، علی ابراهیمی شازند، محمود نگهبان سلامی خواف، بهروز بنیادی کاشمر نمایندگانی هستند که این سوال را امضا کرده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها