کد خبر: 231189
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۷ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

در نشست تخصصی «چرا خانواده چرا ازدواج» مطرح شد

زنان اصولگرا، همچنان منتقد افزایش سن ازدواج دختران

نشست تخصصی جبهه متحد زنان اصولگرا و کارآمد با عنوان «چرا خانواده چرا ازدواج» با حضور مرضیه وحید دستجردی برگزار شد‌.

زنان اصولگرا، همچنان منتقد افزایش سن ازدواج دختران
کد خبر: 231189
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۷ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نشست تخصصی جبهه متحد زنان اصولگرا و کارآمد با عنوان «چرا خانواده چرا ازدواج» با حضور مرضیه وحید دستجردی دبیرکل این تشکل و فهیمه فرهمندپور، محمدجعفر غفرانی کارشناسان حوزه مسائل خانواده و پوران ولویون مشاور وزیر دادگستری در امور زنان و خانواده برگزار شد‌.

در ابتدای این مراسم، محمدجعفر غفرانی در تشریح اهمیت ازدواج براساس آموزه‌های دینی، ازدواج را مهم‌ترین دلیل برای به کمال رسیدن انسان دانست و ضمن اشاره به آیات قرآن در این زمینه گفت: قرآن می‌فرماید ما هر چیزی را زوج آفریدیم و این نشان می‌دهد ازدواج اجباری است.

این کارشناس مسائل خانواده با تأکید بر اینکه خداوند می‌فرماید شما در روز قیامت سه زوج یعنی اصحاب یمین، السابقون و اصحاب مشمئه هستید گفت: انسان در نوع زوجیت می‌تواند دخالت کند لذا انسان یا نکاح می‌کند یا زنا و حالت سومی ندارد.

غفرانی تصریح کرد: به متقین گفته می‌شود با ازواج خود وارد بهشت شوید و همچنین فرموده است شرط ملاقات خداوند زوجیت است.

این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به سایر ویژگی‌های ازدواج یادآور شد: انسان تنها مخلوقی است که به‌جای خداپرستی، خودپرستی دارد و این بیماری فقط متعلق به انسان است.

وی با تأکید بر اینکه منیت انسان بین او و خداوند فاصله انداخته است، گفت: مهم‌ترین راه مقابله با این منیت ازدواج و ما شدن است.

غفرانی بر همین اساس تأکید کرد: نواقص زن و شوهر بهترین بهانه برای ظهور فضائل دیگر است و ازدواج فرصتی ایجاد می‌کند تا فرد با نواقص طرف مقابل، فضائل خود را ابراز کند.

وی دلیل دیگر در باب اهمیت ازدواج را تشریح کرد و ادامه داد: باید زمینه‌های ازدواج افراد مجرد را فراهم کرد، از این‌رو کسی که نکاح نمی‌کند باید شرایط ازدواج و زناشویی وی را فراهم کرد.

غفرانی در ادامه به بازخواست قرآن در باب ازدواج نکردن و مجرد ماندن اشاره کرد و یادآور شد: دلایل قرآنی بسیار دیگری درباره لزوم ازدواج وجود دارد و مهم‌ترین تمایل جاذبه بین نر و ماده است و مهم‌ترین دلیل طلاق نیز این است که دختران ما جذابیت خود را به دلیل شبیه شدن به پسرها ازدست‌داده‌اند.

این کارشناس مسائل خانواده زن را مملو از عاطفه و مرد را سرشار از احساس و هیجان دانست و گفت: در ذات زن آرامش‌بخشی وجود دارد و این ربطی به‌ظاهر و تحصیلات یک زن ندارد.

وی به دلایل کاهش ازدواج در کشور نیز اشاره کرد و گفت: در کشور ما در زمان تحصیل چه دانشگاه و چه حوزه شاهد فقدان خودشناسی هستیم و در این صورت فرد، همسر خود راهم نخواهد شناخت

غفرانی سبک ازدواج اسلامی با ازدواج‌های فعلی را بسیار متفاوت دانست و گفت: باید ببینیم آیا ازدواج برای به کمال رسیدن است یا به کمال رساندن؛ لذا باید به این نکته توجه کنیم.

این کارشناس مسائل خانواده همچنین زنان را سرمایه جامعه برشمرد و یادآور شد: متأسفانه حوزه و دانشگاه ما با زنان مشکل‌دارند ازاین‌رو خودزنان و نه مردان باید ابهاماتی که درباره نقش زنان وجود دارد را برطرف کرده و اهمیت و جایگاه واقعی زن را از قرآن استخراج کنند.

فرهمندپور: صرف واگذاری تربیت فرزندان به نهادهای مدنی و اجتماعی خطرناک است


در ادامه نشست تخصصی «چرا خانواده چرا ازدواج» فهیمه فرهمندپور کارشناس مسائل خانواده طی سخنانی درباره کارکردهای خانواده تصریح کرد: خانواده در همه نظام‌های فکری و اجتماعی مهم است؛ یعنی حتی در کشورهایی که با خانواده مقابله می‌کنند به دلیل اهمیت آن است.

فرهمندپور با اشاره به کارکرد خانواده به اهمیت کارکرد جنسی و زیستی و عاطفی خانواده پرداخت و اظهار داشت: مجموعه دیگری از کارکردهای خانواده مربوط به مسائل تربیتی است و زمینه رشد و تعالی افراد را فراهم می‌کند.

این کارشناس مسائل خانواده تعلق به نهاد خانواده را عامل ایجاد کنترل دانست و گفت: طبق روایات کسی که ازدواج می‌کند وارد یک حصن می‌شود.

وی با بیان اینکه فمینیست‌ها و سوسیالیست‌ها و جوامع غربی با این موضوع که خانواده متکفل تربیت فرزندان شود مخالف هستند گفت: متأسفانه خانواده‌های ما نیز این موضوع را به نهادهای مدنی و اجتماعی واگذار کرده‌اند که این امر خطرناک است؛ البته این رافع تکلیف آن‌ها نیست اما ما نیز باید تکالیف خود را در قبال فرزندان انجام دهیم.

فرهمندپور بر همین اساس تأکید کرد: آیا امروز خانواده‌های ما و حتی خانواده‌های مذهبی موفق شده‌اند نقش تربیتی و کنترل را در حد همان جامعه‌پذیر کردن که کاملاً تقلیلی است، ایجاد و برآورده کنند؟ متأسفانه این فرآیند به‌درستی انجام‌نشده است.

این کارشناس مسائل خانواده بابیان اینکه بیش از 60 درصد معتادان در کشور متأهل هستند و این برخلاف سایر کشورهاست گفت: بزهکاری و اعتیاد یک امری است که در صورت مجردی بیشتر صورت می‌گیرد اما در کشور ما این موضوع متفاوت است.

وی درعین‌حال بابیان اینکه دولت موظف به آموزش به خانواده‌ها در این زمینه است، خاطرنشان کرد: اهم دلایل و توجیه خانواده‌ها در ایفای نقش حداقلی‌شان در کارکرد خانواده، مسائل و مشکلات اقتصادی است.

فرهمندپور با‌ طرح این سؤال که کجا و کدام نهاد باید درباره این مسئله فکر کند، گفت: درست است حاکمیت و نهادهای مرتبط و قوای سه‌گانه قطعاً در این زمینه مسئولیت دارند اما مشکلات اقتصادی پدیده نوظهور در کشور ما نیست.

این کارشناس مسائل خانواده به فلسفه شکل‌گیری‌ مدارس اسلامی در دوران رژیم پهلوی اشاره کرد و گفت: بنابراین در آن دوره که فرهنگ مشکلات متعددی داشت اما خانواده‌ها کارکرد خود در قبال تربیت فرزندان را به نحو احسن انجام می‌دادند.

وی با تأکید بر اینکه مواریث دینی ما در باب خانواده بسیار غنی است و باید به آن‌ها بپردازیم، تصریح کرد: ما باید به وظایف نسل انقلابی در این زمینه توجه کنیم.

در ادامه این نشست بتول محتشمی از اعضای شورای مرکزی جبهه متحد زنان اصولگرا و کارآمد، اختلافات طبقاتی و وضعیت اقتصادی در کنار نوع مناسبات فرهنگی را از دلایل کاهش ازدواج دانست و گفت: بالا رفتن هزینه‌های برگزاری یک مراسم ازدواج از دیگر دلایل کاهش ازدواج است.

وی افزایش سواد و تحصیلات زنان را یکی از عوامل عدم هم‌خوانی سنی و تحصیلی دختران و پسران و درنتیجه کاهش ازدواج دانست و گفت: از سوی دیگر پسران نیز هم‌سن گزینی را رعایت نمی‌کنند و ازاین‌رو برخی دختران در تجرد به سر می‌برند.

محتشمی روابط آزاد را از دلایل بی‌اعتمادی دختران و پسران عنوان کرد و گفت: الگوهای ناموفق از ازدواج باعث شده سیستم روانی جوانان برای ازدواج تغییر کند.

ولویون: ما‌به تفاوت دیه زنان نسبت به مردان از بیت‌المال داده شود


همچنین در ادامه این نشست هم‌اندیشی، پوران ولویون قاضی دیوان عالی کشور و مشاور وزیر دادگستری در امور خانواده و زنان طی سخنانی در خصوص تکالیف و حقوق زوجین نسبت به یکدیگر از منظر قانون مدنی اظهار داشت: همین‌که نکاح یا ازدواج به‌صورت صحت واقع شد رابطه زوجیت به وجود می‌آید و زوجین حقوق و تکالیفی در مقابل یکدیگر دارند.

ولویون ضمن انتقاد به سخیف کردن مفهوم و واژه ازدواج در بخشی از جامعه تحت عنوان ازدواج سفید ادامه داد: دادن مهریه و نفقه یک تکلیف ناشی از حکم قانون است و قابل اسقاط نیست.

مشاور وزیر دادگستری در امور خانواده و زنان با بیان اینکه زوجین باید در تربیت اولاد خود همکاری داشته باشند، گفت: وفاداری زن و مرد از مباحث مهمی است که در خانواده کمرنگ شده است.

وی با اشاره به سن ازدواج اظهار داشت: مشخص بودن سن در تمام نظام‌های حقوقی دنیا پذیرفته‌شده است ازاین‌رو مذاهب پنج‌گانه فقه اسلامی اتفاق‌نظر دارند که در ازدواج، عقل و بلوغ شرط اصلی است.

ولویون بر همین اساس تصریح کرد: مذهب حنفیه بالغ شدن پسر را 18 و دختر را 17 سال و شافعی و حنبلی سن بلوغ دختران و پسران را 15 سال و مذهب مالکی نیز سن بلوغ دختر و پسر را 17 سال می‌داند.

مشاور وزیر دادگستری در امور خانواده و زنان گفت: قانون مدنی در ماده 1210 سن بلوغ در پسران را 15 و در دختران 9 سال می‌داند و این طبق حدیث معصوم است؛ لذا تأکید دارد این در صورتی است که رشد عقلی دختر و پسر ثابت‌شده باشد.

وی‌ بابیان اینکه مذهب امامیه در تعریف بلوغ سکوت کرده اما نشانه‌های بلوغ را موردتوجه قرار داده است، گفت: در آیه 6 سوره نسا آمده است یتیمان را بیازمایید تا به قابلیت زناشویی برسند‌؛ پس اگر رشد و کاردانی پیدا کردند اموالشان را به آن‌ها بدهید، بنابراین سنی معتبر است که فرد بتواند اموالش را اداره و مصلحت زندگی را تشخیص دهد.

ولویون بابیان اینکه طبق اصل چهارم قانون اساسی تمام قوانین باید منطبق با شرع باشد، گفت: ماده‌قانونی مربوط به سن ازدواج 9 سال برای دختران به دلیل عدم انطباق با شرایط فرهنگی جامعه در سال 1381 تغییر کرد و سپس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و ازاین‌رو سن ازدواج دختران 13 سال شمسی و پسران 15 سال شمسی است.

وی با بیان اینکه ازدواج زیر 15 سال در کشور مورد اقبال قرار نگرفت و موردنظر جامعه نبود، گفت: این قوانین ضمانت اجرایی و حقوقی دارد و آن‌هم عدم ثبت واقعی نکاح در سن پایین است.

ولویون همچنین‌ درباره تساوی دیه زن و مرد از سال 92 گفت: با تغییرات به وجود آمده در قانون مجازات اسلامی ما‌به تفاوت دیه زنان نسبت به مردان از بیت‌المال داده شود.

مشاور وزیر دادگستری در امور خانواده و زنان یادآور شد: دیه تصادفات و قتل‌های غیرعمد هم از سوی بیمه حل‌شده و ازاین‌رو بیمه بین دیه زن و مرد هیچ تفاوتی قائل نمی‌شود.

وی درباره دیه اقلیت‌های مذهبی نیز گفت: رهبر انقلاب در این زمینه حکم حکومتی صادر کردند و دیه اقلیت‌ها نیز مانند سایر مسلمانان پرداخت خواهد شد.

دستجردی: تصمیم گیران حوزه زنان باید سواد و تجربه داشته باشند


در پایان این نشست، مرضیه وحید دستجردی دبیرکل جبهه متحد زنان اصولگرا و کارآمد درباره سن ازدواج و مشکلات این حوزه اظهار داشت: اینکه سن ازدواج دستخوش تغییرات قرارگرفته است خوب و مطلوب نیست.

دستجردی افزود: رشد و بلوغ فکری بسیار مهم است و متأسفانه سن ازدواج تحت تأثیر سلیقه افراد در قوه مقننه قرارگرفته است هرچند که این امر در قوه قضائیه کنترل‌شده است.

دبیر کل جبهه متحد زنان اصولگرا و کارآمد بابیان اینکه این مطالب درباره سن ازدواج باید مکتوب شود و سوابق قانون مدنی درباره سن ازدواج بسیار مهم است، گفت: ما حرف‌های زیادی برای گفتن در مجامع بین‌‌المللی داریم.

وی با اشاره به مشکلات دختران در غرب ازجمله سقط‌جنین و مشکلات ناشی از این اتفاق ازلحاظ جسمی و روانی افزود: فیلم‌های مختلفی درباره سقط‌جنین در غرب ساخته‌شده است که نشان‌دهنده معضل بودن این امر در کشورهای غربی است.

وزیر اسبق بهداشت همچنین با اشاره به شرایط داخلی کشور در این حوزه گفت: به‌هرحال کسانی که پست تصمیم‌گیر در حوزه زنان دارند باید تجارب و سواد لازم در این زمینه را داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها