کد خبر: 236900
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ۰۷:۵۶:۰۰
| |

سیدحسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در یادداشتی نوشت

تحریم‌ها بر FATF اولی است

سیدحسین نقوی‌حسینی،‌عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نوشت: از آنجایی که تحریم‌های جدید امریکا فوق FATF قرار دارد، حتی اگر ایران به عضویت تمامی کنوانسیون‌های FATF درآید، باز هم راه برای معاملات مالی و پولی با طرف غربی هموار نخواهد شد زیرا تحریم‌های ثانویه بر FATF اولی است.

تحریم‌ها بر FATF اولی است
کد خبر: 236900
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ۰۷:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدحسین نقوی‌حسینی،‌عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نوشت: پس از آنکه مناسبات شورای امنیت، امریکا و کشور‌های غربی با جمهوری اسلامی ایران منجر به صدور قطعنامه و تحریم علیه ایران شد جمهوری اسلامی تصمیم گرفت این مشکل را از طریق مذاکره بر طرف کند. پس از چندین سال مذاکره نهایتا جمهوری اسلامی ایران در دولت تدبیر و امید توانست با طرفین جهانی به توافق برسد. یکی از مفاد این توافق که موسوم به برجام است همکاری بلامانع مالی و پولی ایران با کشورهای اروپایی و امریکا بود. اما پس از آنکه برجام توسط ایران پذیرفته و در مجلس در مدت 20 دقیقه به تصویب رسید، مشکل همکاری مالی و پولی ایران برطرف نشد و این دقیقا خلاف وعده طرف غربی در مذاکرات هسته‌ای بود. پس از این بدعهدی جمهوری اسلامی ایران در چهره‌ای مطالبه‌گر خواهان شفاف‌سازی درباره چرایی عدم همکاری مالی و پولی غربی‌ها شد.

طرف غربی در پاسخ اذعان داشت که FATF مانع از همکاری مالی با ایران شده لذا جمهوری اسلامی ایران باید FATF را نیز بپذیرد. در این راستا درسال 94 وزیر اقتصاد وقت 41 توصیه FATF برای هماهنگی شبکه مالی ایران با شبکه مالی طرف غربی را پذیرفت و همچنین اجرا کرد اما این اصلاح نیز سبب برطرف شدن موانع همکاری مالی و پولی ایران و طرف غربی نشد بلکه تنها دستاورد اجرای 41 توصیه، تعلیق ایران از لیست سیاه FATF بود. مذاکرات باز هم از سر گرفته شد و این‌بار نیز هدف از مذاکره یافتن بهانه‌های طرف غربی برای همکاری مالی و پولی با ایران بود. طرف غربی این‌بار نیز در پاسخ بهانه جدیدی آورد و آن تصویب لوایح لازم در مجلس شورای اسلامی بود. طرف غربی عنوان کرده است که اگر لوایح چهارگانه در مجلس ایران به تصویب برسد، تمامی موانع برای همکاری مالی و پولی برداشته خواهد شد.

پس از تصویب سه لایحه، امریکا علاوه بر خروج از برجام تحریم‌های ثانویه علیه ایران را بار دیگر به اجرا درآورد. یکی از ابعاد تحریم‌های جدید امریکا، عدم همکاری پولی و مالی با جمهوری اسلامی ایران است. از آنجایی که تحریم‌های جدید امریکا فوق FATF قرار دارد، حتی اگر ایران به عضویت تمامی کنوانسیون‌های FATF درآید، باز هم راه برای معاملات مالی و پولی با طرف غربی هموار نخواهد شد زیرا تحریم‌های ثانویه بر FATF اولی است.

در این میان برخی معتقدند که اگر مجلس به تصویب FATF رای مثبت دهد، بانک‌های غربی به تحریم‌های امریکا پشت خواهند کرد که ما عقیده‌ای خلاف این ادعا داریم. بهانه بعدی غربی‌ها برای عدم همکاری پولی و مالی با ایران برنامه موشکی خواهد بود به همین دلیل مخالفان FATF اعتقاد دارند که پس از تصویب FATF نیز اتفاق ویژه‌ای رخ نخواهد داد. بهانه بعدی غربی‌ها پس از برنامه موشکی نیز قابل پیش‌بینی است و آن بهانه، موضوعات حقوق بشری خواهد بود.

منبع: روزنامه اعتماد


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها