کد خبر: 241103
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ ۰۸:۲۳:۰۰
| |

امیر محبیان مطرح کرد:

خروج آمریکا از INF گامی بزرگ به سمت جنگ در عرصه بین‌الملل

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نگرانی اروپا و بسیاری از کشورها از رویکرد آمریکا در عرصه بین‌الملل تاکید کرد: با خروج آمریکا از پیمان INF جهان یک گام بزرگ بسوی جنگ و نابودی نزدیک تر می‌شود.

خروج آمریکا از INF گامی بزرگ به سمت جنگ در عرصه بین‌الملل
کد خبر: 241103
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ ۰۸:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| امیر محبیان کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درخصوص خروجش از معاهده INF یا همان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای میانبرد، گفت: بولتون مشاور پشت پرده کنار کشیدن آمریکا از پیمان منع موشک های هسته‌ای میانبرد است. همین امر خود مسائل بسیاری را روشن می‌کند.


محبیان تصریح کرد: مدل فکری شخص ترامپ به گونه‌ای است که تلاش می‌کند همه روابط را از منظر خودش سودآفرین کرده و هزینه‌ها را به طرف مقابل تحمیل کند و روابط را طوری ساماندهی کند که هر سرویسی را حتی به متحدان استراتژیکش شدیدا سودآفرین کند.

وی تاکید کرد: نگاه ترامپ راهبردی نبوده و کاملا مبتنی بر معاملات زودبازده است. در این میان جناح بازها و افرادی نظیر جان بولتن برآنند که پیمان‌ها را به شکلی تغییر دهند تا با راه اندازی مدلی از جنگ سرد و رقابت تسلیحاتی به گمان خود نظام جدیدی را در دنیا ایجاد کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به ممنوع شدن استفاده موشک‌های هسته‌ای با برد 500 کیلومتر تا 5500 کیلومتر بواسطه پیمان INF اظهار کرد: پیمان INF باعث شد که آن زمان حدود 2700 موشک هسته‌ای کوتاه‌برد و میان‌برد از بین بروند که گام بزرگی در جهت خلع سلاح هسته‌ای محسوب می‌شد؛ حالا با خروج آمریکا از این پیمان جهان یک گام بزرگ بسوی جنگ و نابودی نزدیک تر شده است. علت نگرانی اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر همین است.

محبیان در پاسخ به این سوال که آیا کشورها می‌توانند بار دیگر به ایالات متحده به‌ویژه ترامپ اعتماد کرده و با این کشور وارد توافق جدیدی شوند، بیان کرد: عقل حکم می‌کند که انسان به فردی چون ترامپ اعتماد نکرده و وارد پیمان با او نشود مگر آن که ناگزیر و برای دفع شر باشد. ترامپ به دنبال نفی و نقض پیمان‌های کنونی است تا آنها را از منظر خود بهینه سازی کند و می توان گفت که از زمان ورود به کاخ سفید تا امروز هنوز پایه‌گذار پیمانی جدی نبوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها