کد خبر: 241719
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۸ ۰۸:۱۵:۰۰
| |

هاشم‌ هاشم‌زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

مراسم روز اربعین باید مردمی و برای خدا باشد/ اربعین بعد از عاشورا مهم‌ترین روز برای عزاداری امام حسین (ع) است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر مردم نباشند یا شرکت در مراسم الزامی و اجباری باشد و یا اگر عبادت برای خدا نباشد، ارزش ندارد. در این میان در رسانه‌ها روز اربعین را برای رساندن پیام مراسم، تبلیغ هم می‌کنند که این خیلی خوب است اما جزء عناصر مراسم نیست و ثواب مراسم را زیاد نمی‌کند.

مراسم روز اربعین باید مردمی و برای خدا باشد/ اربعین بعد از عاشورا مهم‌ترین روز برای عزاداری امام حسین (ع) است
کد خبر: 241719
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۸ ۰۸:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| هاشم هاشم‌زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری درباره مراسم اربعین حسینی به «اعتمادآنلاین» گفت: مراسم روز اربعین نشانه عشق مردم به خداست.

او ادامه داد: مراسم حسینی و همه دیگر مراسم‌های مذهبی در عاشورا، اربعین و روزهای دیگر مراسم عبادی هستند و یک طرف این مراسم مردم هستند و طرف دیگر خداست؛ یعنی معامله، گفت‌وگو و ارتباط در میان این دو است.

هاشم‌زاده هریسی افزود: اگر مردم نباشند یا شرکت در مراسم الزامی و اجباری باشد و یا اگر عبادت برای خدا نباشد، ارزش ندارد. در این میان در رسانه‌ها روز اربعین را برای رساندن پیام مراسم، تبلیغ هم می‌کنند که این خیلی خوب است اما جزء عناصر مراسم نیست و ثواب مراسم را زیاد نمی‌کند بلکه پیام مراسم را به دیگرانی که حضور ندارند ابلاغ می‌کند.

او گفت: ما نمی‌توانیم عشق به امام حسین (ع) را از عشق به خدا تفکیک کنیم کسی که به خدا عشق ندارد به امام حسین عشق نخواهد داشت و به همین دلیل تجلیل اربعین به عشق مردم به پروردگار برمی‌گردد.

او با بیان اینکه بعد از روز عاشورا اربعین مهم‌ترین روز در عزاداری امام حسین است، عنوان کرد: عزای امام حسین همیشه ثواب دارد از شب گرفته تا روز و استحباب و شرعیتش دائمی است منتها در بعضی از روزها ثواب آن بیشتر است؛ مثلاً در روز عاشورا چون اوج ماجرا و مصائب امام حسین و اولاد رسول الله است ثواب بسیاری دارد. اربعین بعد از عاشورا مهم‌ترین روز در زیارت امام حسین است و مناسبت آن بسیار بالاست.

این عضو مجلس خبرگان رهبری درباره علت اهمیت روز اربعین گفت: اهمیت اربعین فقط در این نیست که 40 روز از شهادت امام حسین گذشته بلکه سه مسئله بسیار مهم اربعین را اربعین کرده است. حتی مردم برای اموات خود اربعین می‌گیرند که از اربعین امام حسین نشأت می‌گیرد و سرایت کرده در فرهنگ شیعه منتها مردم یک‌بار اربعین دارند اما اربعین امام حسین همیشگی است. برای اینکه در این روز حادثه اتفاق افتاده و هر سال، سالگرد این حادثه تجدید می‌شود.

او گفت: علامه مجلسی در بحارالانوار فرموده‌اند زیارت امام حسین در روز اربعین که حتی یکی از پنج آثار ایمان است، این است که مشروعیت زیارت در اربعین اعلام و علنی شده است؛ کاروانی از شام به طرف کربلا حرکت کردند و روز اربعین به کربلا رسیدند و این هم اتفاقی نبود بلکه تقدیر خداوند بود. چون در میان کاروان امام معصوم حضرت زین‌العابدین بود و از آنجایی که کار امام، حجت است زیارت روز اربعین مشروع شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره دلیل دوم مشروعیت روز اربعین اظهار کرد: دلیل دیگر هم کاروانی است که از سمت مدینه به قصد زیارت و اینکه چهلم حضرت برسند به سوی کربلا حرکت کرد در میان آنها هم جابربن عبدالله انصاری حضور داشت که از صحابه‌های بسیار بزرگ رسول خدا بودند. جابر اگر حدیثی نقل می‌کند یا به آن عمل می‌کند حجیت دارد و ایشان در واقع نماینده رسول خدا بود برای زیارت فرزندش. عصازنان و پای پیاده از مدینه به کربلا آمد و در روز اربعین زیارتی انجام داده که آن هم نقل شده که بسیار آموزنده است و باید به صورت نوحه و شعر درآید. این دو دلیل یک مسئله است و مشروعیت زیارت در روز اربعین را می‌رساند.

این استاد حوزه گفت: مسئله دیگر که خیلی مهم است این است که سر شهدای کربلا بر تن‌شان نبود و بدون سر دفن شده بودند و حضرت امام سجاد و کاروان اسرا این سرها را در روز اربعین برگردانند و به بدن‌ها لاحق کردند و بدن‌ها کامل شد. این حادثه بسیار مهم بود.

هاشم‌زاده هریسی افزود: مسئله سوم این است که اسرای کربلا در روز عاشورا که اسیر شدند و فردای آن روز آنها را سوار بر شترها کردند و به سمت شام بردند، دشمنان نگذاشتند که اینها گریه و عزاداری کنند. اما در روز اربعین برگشتند و تمام عزا و صحنه‌های روز عاشورا دوباره در بین آنها مجسم شد و عزاداری کردند و مصائب آنها زنده شد.

هاشم‌ هاشم‌زاده هریسی در پایان گفت: این مسائل باعث ارزش و اهمیت اربعین شده است و بعد از روز عاشورا مهم‌ترین روز برای عزاداری امام حسین (ع) است و هرچه ناله کنیم، حماسه کنیم و حماسه ایجاد کنیم اجر و اهمیت دارد. منتهی باید این عزاداری‌ها را مردمی کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها