کد خبر: 265996
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۹ ۱۱:۵۰:۰۰
| |

محمدنبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی درگذشت

محمدنبی حبیبی در موتلفه اسلامی چه کرد؟/ آیا میرسلیم دبیر کل سوم موتلفه خواهد شد؟

محمدنبی حبیبی در حالی امروز درگذشت که قبای دبیر کلی حزب موتلفه را بر تن داشت. این‌ چندمین فوتی است که باعث می‌شود موتلفه‌ای‌ها در این روزهای اخیر سیاه‌پوش شوند.

محمدنبی حبیبی در موتلفه اسلامی چه کرد؟/ آیا میرسلیم دبیر کل سوم موتلفه خواهد شد؟
کد خبر: 265996
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۹ ۱۱:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدنبی حبیبی دبیر کل 73 ساله حزب موتلفه اسلامی یکشنبه شب مواضع هفتگی‌اش را اعلام کرد و خطاب به دولتمردان آمریکا و اروپا گفت: اینکه فکر کنید هر روز بر حجم فشار خود به ایران بیفزایید به امید اینکه ملت ایران را تسلیم کنید، یک توهم بیش نیست. او همچنین با اشاره به فرآیند تصمیم‌گیری در مورد لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «وقتی دولت و وزارت امور خارجه اظهار می‌کنند که با پذیرش آنها هیچ تضمینی برای حل مشکلات اقتصادی نیست، چرا برخی هنوز اصرار بر تصویب آنها دارند.»

این ‌آخرین مواضع و صحبت‌های سیاسی او بود که در رسانه‌ها منتشر شد، چراکه ساعاتی بعد به دلیل ایست قلبی درگذشت. محمدنبی حبیبی در حالی درگذشت که جامه دبیر کلی حزب موتلفه را بر تن داشت. این‌ چندمین فوتی است که باعث می‌شود موتلفه‌ای‌ها در این روزهای اخیر مدام سیاه‌پوش باشند.

حبیبی سومین عضو موتلفه پس از محمدرضا معتمدیان و محمد مهرآئین است که خبر فوتش را روابط عمومی حزب تنظیم و برای رسانه‌ها ارسال می‌کند.

حبیبی که بود و از کجا آغاز کرد؟

حبیبی متولد سال 24 در یکی از روستاهای ورامین است. فعالیت‌های سیاسی او به دوران قبل از پیروزی انقلاب بازمی‌گردد که در تظاهرات‌ها فعالیت‌های سیاسی داشته است.

اولین سابقه‌ رسمی که از فعالیت‌‌های او به چشم می‌خورد استانداری فارس در سال 59 است و پس از آن استانداری در استان‌های تهران و خراسان بزرگ را هم تجربه کرد.

حبیبی فوق لیسانس جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران دارد و علاوه بر این، مدتی هم مسئولیت شهرداری تهران را به عهده داشته است. علاوه بر این قائم مقام بنیاد بین‌المللی غدیر، مدیر عامل شرکت پست جمهوری اسلامی، معاون وزیر راه و ترابری، رئیس سازمان هواپیمایی کشور، معاون وزیر بازرگانی، قائم مقام رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان و ریاست ستاد اقامه نماز تهران هم در کارنامه او دیده می‌شود.

اما او فعالیت سیاسی و تشکیلاتی خود را از سال 69 و با پیوستن به هیات‌‌های جمعیت موتلفه اسلامی آغاز می‌کند.

موتلفه اسلامی از کجا شروع کرد؟

موتلفه را در واقع بازاری‌هایی که در قالب هیات‌های مذهبی کار سیاسی می‌کردند، در سال 1342 پایه‌گذاری کردند. نام آن را هم آن‌طور که حبیبی گفته به پیشنهاد امام خمینی (ره) و زمانی که هسته اولیه این گروه شکل گرفته است، به دلیل ائتلاف افراد گروه با هم «موتلفه اسلامی» گذاشته‌اند.

حبیبی خود در گفت‌وگویی درباره سابقه شکل‌گیری حزب موتلفه اسلامی گفته است: «مؤتلفه از سال 57 تا 65 بر طبق نظر امام خمینی (ره)، در حزب جمهوری اسلامی کار می‌کرد با تعطیلی حزب جمهوری با کسب اجازه از امام، بطور مستقل کار را شروع کرد و تشکیلات خود را سامان جدید داد. موتلفه پس از انقلاب اولویت خاصی را برای خود نسبت به سایر گروه‌های فعال سیاسی قائل بود و علت را در سابقه مبارزه علیه شاه و نزدیک دانستن خود به امام خمینی، حوزه و روحانیت می‌دانست.»

در آخرین سال دهه 60 موتلفه اسلامی برای اولین بار دست به احیاء و ایجاد تغییراتی در ساختار خود می‌زند و بر همین اساس چهره‌ها سیاسی غیربازاری هم به اعضای این گروه می‌پیوندند. محمدنبی حبیبی، سیدمصطفی میرسلیم، حمیدرضا ترقی از جمله افرادی بودند که در آن زمان به این تشکیلات ملحق می‌شوند.

بعد از تصمیم به ایجاد برخی تغییرات در بدنه موتلفه حبیب‌الله عسگراولادی که از ابتدا رهبری این گروه را به عهده داشت در سال 1382 کناره‌گیری می‌کند و در واقع در این تاریخ موتلفه اسلامی به عنوان حزب شناخته و حبیبی به عنوان دبیر کل حزب انتخاب و مشغول فعالیت می‌شود.

برهمین اساس جمعیت هیات‌های مؤتلفه اسلامی در دی ماه سال 1382 به «حزب مؤتلفه اسلامی» تغییر نام می‌دهد.

حبیبی در موتلفه چه کرد؟

با وجود حضور حبیبی از سال 82 در قامت دبیرکل حزب موتلفه اسلامی اما پس از فوت حبیب‌الله عسگراولادی در سال 92 نقش و جایگاه او در این حزب پررنگ شد.

در سال‌های اخیر این حزب تلاش کرده تا جایگاه متفاوتی را در میان جریان‌های اصولگرا برای خود تعریف کند. بر همین اساس در سال 95 که جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) شکل گرفت با این گروه به توافق باب میل خود نرسید و در انتخابات سال 96 سیدمصطفی میرسلیم را به عنوان کاندیدای مستقل خود معرفی و تا آخرین لحظه از او حمایت کرد.

حالا با توجه به شواهد و قرائن باید به انتظار نشست و دید پس از سوگواری برای دبیرکل دوم آیا سیدمصطفی میرسلیم، با توجه به تن‌پوشی جامه ریاست شورای مرکزی حزب توسط اسدالله بادامچیان، به عنوان سومین دبیر کل حزب موتلفه معرفی خواهد شد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها