کد خبر: 266374
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۷ ۱۲:۱۰:۰۰
| |

عبدالکریم حسین‌زاده نایب رئیس فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

ظرفیت کشور از طرح مونولوگ‌های تکراری و یک‌طرفه لبریز شده است/ بعد از 40 سال باید یاد می‌گرفتیم که با هم گفت‌وگو کنیم/ خاصیت صداوسیما تک‌صدایی است/ دولت باید تسهیل‌کننده بسترهای گفت‌وگو باشد/ قوه قضاییه ضمانت‌های ایجاد بسترهای گفت‌وگو را به وجود بیاورد/ ما

یک نماینده مجلس تاکید کرد: برای ایجاد گفت‌وگو دولت، مجلس و قوه قضاییه باید از شعار دادن دست بکشند. نمی‌توان تنها گفت که گفت‌وگو کنید. یک فرد مصلح و یا فردی که شیخوخیت دارد می‌تواند بر گفت‌وگو توصیه کند. اما دولت باید اقدام عملی کند، مجلس زمینه‌های قانونی آن را ایجاد کرده و قوه قضاییه ضمانت‌های ایجاد بسترهای گفت‌وگو را به وجود بیاورد.

ظرفیت کشور از طرح مونولوگ‌های تکراری و یک‌طرفه لبریز شده است/ بعد از 40 سال باید یاد می‌گرفتیم که با هم گفت‌وگو کنیم/ خاصیت صداوسیما تک‌صدایی است/ دولت باید تسهیل‌کننده بسترهای گفت‌وگو باشد/ قوه قضاییه ضمانت‌های ایجاد بسترهای گفت‌وگو را به وجود بیاورد/ ما
کد خبر: 266374
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۷ ۱۲:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه و نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با انتقاد از نحوه بررسی به مسائل در کشور، گفت: ما اولویت‌بندی موضوعی در کشور نداریم و این ایراد اساسی است که به مدیریت ما در بخش‌های مختلف وارد است. در جوامع مختلف، اولویت‌بندی موضوعی بر اساس مشکلات و مسائل اساسی انجام می‌شود که کشور به‌نوعی گرفتار آن است یا مانع پیش روی توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی کشور شده است. باید طرح‌ها و لوایح مرتبط با اقتصاد کشور و معیشت مردم، همبستگی ملی و سیاست‌گذاری‌های داخلی و خارجی در اولویت قرار گیرد.

او ادامه داد: در حال حاضر مجلس طرح‌های خود، دولت لوایح و قوه قضاییه پروژه‌های مختلفی را برای اجرای قانون برنامه‌ریزی می‌کنند و این موارد باید بر اساس اولویت نیازها و مشکلات کشور باشد. اما اولویت ما بر اساس تاریخ و زمان اعلام وصول طرح‌ها و لوایح است، یعنی می‌گوییم این طرح و این لایحه در این زمان آمده است بنابراین باید بررسی شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه گفت‌وگو میان جریان‌های سیاسی حائز اهمیت است، تأکید کرد: اگر با این رویکرد اولویت‌دار به موضوعات نگاه کنیم در آن شرایط به این پارادایم می‌رسیم که در حال حاضر ایجاد و به وجود آوردن فضای گفت‌وگو میان جریان‌های سیاسی می‌تواند حائز اهمیت و دارای جایگاه ویژه‌ای باشد. بنابراین بجای اینکه جامعه به نقطه‌ای برسد که صحبت‌های خود را از دریچه خشونت، فضای لفاظانه تند و تقابلات حزبی و جریانات سیاسی مطرح کند. می‌تواند در یک فضای گفتمانی باهدف گفت‌وگوی سیاسی، فرهنگی یا اقتصادی در بخش‌های مختلف این موضوع را پیش ببرد. مناظره زاکانی و تاج‌زاده فضایی را در جامعه متصاعد کرد که کشور نیاز به گفت‌وگو دارد.

زمان گذار از مونولوگ به دیالوگ فرارسیده است

حسین زاده گفت: امروز دیگر باید فهمیده باشیم که ظرفیت کشور از طرح مونولوگ های تکراری و یک‌طرفه لبریز و خسته شده است. فضایی که تنها خروجی‌اش سیاه نمایی، بی‌حرمتی و متهم کردن جریان‌ها علیه هم است و به یاس و ناامیدی و بی‌اعتمادی ملت می‌انجامد. بعد از 40 سال باید یاد می‌گرفتیم که باهم گفتگو کنیم. دیگر زمان گذار از مونولوگ به دیالوگ فرارسیده و ملت هم به‌اندازه‌ی کافی نسبت به موضوعات آگاه و مطلع هستند که در دام فضای احساسی، پوپولیستی و عوام‌فریبانه گرفتار نشوند. لاجرم برای احترام به شعور ملت هم که شده باید دیالوگ را برقرار کرد و به این نتیجه رسیده باشیم که برقراری دیالوگ ضرورت انکار ناشدنی کشور در شرایط فعلی است.

او ادامه داد: واقعیت امر این است که ما در همه ابعاد نهادسازی نکرده‌ایم و با تمامی کم‌کاری‌ها در حوزه نهادسازی، شاید در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت، مجلس، قوه قضاییه و حاکمیت به معنای کلان ایجاد نهاد گفتگو و دیالوگ در کشور باشد که خلأ آن به‌شدت احساس می‌شود.

مناظره زاکانی و تاج‌زاده فضایی را در جامعه متصاعد کرد که کشور نیاز به گفت‌وگو دارد

حسین زاده با اشاره به مناظره زاکانی و تاج‌زاده، گفت: اتفاقی که در مناظره بین آقایان تاج‌زاده و زاکانی افتاد به سطح گفت‌وگو و مباحثه کشاندن موضوعاتی بود که با جلوه‌های خشونت‌های کلامی میان جریانات سیاسی خود را نشان می‌داد. مناظره این دو فعال سیاسی فضایی را در جامعه متصاعد کرد که کشور نیاز به گفت‌وگو دارد.

او ادامه داد: گفت‌وگوی میان ادیان، مذاهب، اقوام و جریانات سیاسی هم باید اتفاق بیفتد. گاهی صاحبان دو مذهب در یک شهر زندگی می‌کنند اما شناخت مذهبی و فرهنگی از یکدیگر ندارند و این عدم شناخت به تنش و درگیری ختم می‌شود. درحالی‌که در فضای گفت‌وگو شفاف‌سازی حاصل می‌شود و دست سودجویان و کاسبان از ایجاد تفرقه میان مردم و گرفتن ماهی از آب گل‌آلود کوتاه می‌شود.

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس گفت: امنیت داخلی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر از دی‌ماه 96 تا امروز را در نظر بگیریم شاهد هستیم که در دی‌ماه بسیاری از موضوعات در کف خیابان مطرح شد درحالی‌که پیش از آن می‌توانست فارغ از هرگونه فشاری تریبون آزاد در اختیار جریانات سیاسی شناسنامه‌دار کشور گذاشته شود و صاحبان گفتمان‌های سیاسی مختلف با یکدیگر گفت‌وگو کنند و بستری را به وجود بیاورند که خشونت در انواع مختلفان به حداقل ممکن برسد. باید بپذیریم که گفت‌وگوی میان احزاب به ایجاد گفت‌وگوی ملی کمک می‌کند.

چرا از سالن‌های بسیار زیادی که در اختیار دولت است برای گفت‌وگوی میان احزاب استفاده نمی‌کنیم؟

این نماینده مجلس در خصوص اینکه گفت‌وگو میان احزاب در کجا باید برگزار شود؟ گفت: در بسیاری از موارد اعلام می‌کنیم که در صداوسیما تک‌صدایی است. زمانی که صداوسیما تصمیمش بر تک‌صدایی است و یا اصلاً خاصیتش تک‌صدایی است و یا اهتمامی بر کمک به حال فعلی کشور و انقلاب ندارد چه اجباری وجود دارد که گفت‌وگو حتماً در صداوسیما شکل بگیرد و چرا از سالن‌های بسیار زیادی که در اختیار دولت هست استفاده نمی‌کنیم؟.

دولت به‌عنوان مجری قانون باید تسهیل‌کننده بسترهای گفت‌وگو باشد

حسین زاده بابیان اینکه دولت به‌عنوان مجری قانون باید تسهیل‌کننده بسترهای گفت‌وگو باشد، ادامه داد: دولت مجوزها و امکانات را در اختیار دارد و باید به جریانات سیاسی فراخوان دهد که این موضوع برای گفت‌وگو در این فصل از سال است و سالن‌هایی را هم در اختیار جریانات سیاسی برای گفت‌وگو قرار دهند و تاریخ آن را هم مشخص کنند تا بر این اساس گفت‌وگو صورت بگیرد.

او با تأکید بر اینکه تک‌صدایی کردن تریبون‌ها موجب روی‌گردان شدن مردم می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر مساجد و متولیان مساجد دغدغه حفظ کشور، نظام و انقلاب رادارند باید بدانند که تک‌صدایی کردن تریبون‌ها موجب روی‌گردان شدن مردم می‌شود و باید تریبون را در اختیار دو جناح با یک موضوع مشخص قرار دهند و مردم هم حضورداشته باشند تا آنجا تبدیل به تریبون عمومی برای ایجاد فضای گفت‌وگو شود.

برای ایجاد گفت‌وگو دولت، مجلس و قوه قضاییه باید از شعار دادن دست بکشند

نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس بابیان اینکه فرصت، امکانات و زیرساخت‌های ایجاد بسترهای گفت‌وگو به‌اندازه کافی در کشور وجود دارد، تأکید کرد: اما برای ایجاد گفت‌وگو دولت، مجلس و قوه قضاییه باید از شعار دادن دست بکشند. نمی‌توان تنها گفت که گفت‌وگو کنید. یک فرد مصلح و یا فردی که شیخوخیت دارد می‌تواند بر گفت‌وگو توصیه کند. اما دولت باید اقدام عملی کند، مجلس زمینه‌های قانونی آن را ایجاد کرده و قوه قضاییه ضمانت‌های ایجاد بسترهای گفت‌وگو را به وجود بیاورد تا بستری فراهم شود که حتی اگر نقدی به خودمان داریم در همین میزهای گفت‌وگو گفته شود قبل از آنکه دیگرانی که هیچ‌گونه دلسوزی نسبت به این خاک، تمامیت ارضی و منافع ملی ما ندارند، حرفی بزنند.

او ادامه داد: معتقدم تأثیری که یک نوشته، گفت‌وگو یا مباحثه می‌تواند داشته باشد بسیار بیشتر از هزاران ابزار محدودسازی است که تنها فکر می‌کنیم توانسته‌اند، موفق باشند. نمونه بسیار کوچک آن این است که افراد بسیاری مخالف فضای مجازی ازجمله تلگرام، توییتر و ... بودند اما رهبری اعلام کردند که باید در فضای مجازی حضور داشت. چون زمانی که فضای مجازی را تعطیل می‌کنید و دودستی تحویل دیگران می‌دهید آن‌ها بروز و نمود پیدا می‌کنند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: بنابراین بجای فرار از فضای مجازی باید حضور مؤثر داشت و گفتمان سازی کرد و حرف‌ها را بیان کرد. در این شرایط قطعاً حضور فعال به‌منظور تقویت جامعه مدنی و پاسخگو کردن حاکمان به نفع ما است. آقای کدخدایی منصفانه اعلام کردند که مردم باید نظارت بر حاکمیت، دولت و مجلس و... داشته باشند. این نظارت زمانی اتفاق می‌افتد که مردم بتوانند توان پاسخ گیری از ما داشته باشند و این توان پاسخ گیری در یک جامعه مدنی پویا و پرسش‌گر اتفاق می‌افتد. ابزار آن‌هم گفت‌وگوها و پرسشگری‌ها است.

او گفت: ما به‌عنوان ارکان مختلف نظام باید به میان مردم برویم، از ما پرسش شود و ما هم پاسخ دهیم. مردم از فضای نصیحت و اینکه به آن‌ها راه‌ نشان بدهند و از این تریبون‌های یک‌طرفه که یک نفر گوینده باشد و آن‌ها شنونده، خسته هستند و در اصل این شرایط یک‌جانبه از خاصیت افتاده است. در این راستا وظیفه دستگاه‌های قضایی، امنیتی، اجرایی و مجلس حفاظت از فضای گفت‌وگو در کشور است.

دستگاه‌ها باید برای گفت‌وگو فضای ایمن ایجاد کنند

او با بیان اینکه باید گشایش‌هایی در کشور ایجاد شود، تأکید کرد: در حال حاضر وظیفه دستگاه‌های قضایی، امنیتی، اجرایی و مجلس حفاظت از فضای گفت‌وگو در کشور است. ممکن است برخی بخواهند این فضای گفت‌وگو را بهانه کنند و اگر کسی در آنجا حرفی زد مورد پیگیری قرار بگیرد اما من می‌گویم بجای پیگیری حتماً این دستگاه‌ها حفاظت کنند که در آنجا طرفین گفت‌وگو بتوانند به‌راحتی صحبت کنند. دستگاه‌ها باید برای گفت‌وگو فضای ایمن ایجاد کنند و درواقع مکان و محل گفتگو از حالت امنیتی درآمده و به‌وسیله خود این نهادها تبدیل به فضایی امن شود.

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس گفت: این موضوع مانند بازی فوتبالی است که میان دو تیم برگزار می‌شود اما کسانیکه حفاظت زمین را بر عهده‌دارند به بازی نگاه نمی‌کنند بلکه به مردم نگاه می‌کنند یعنی به دنبال ایجاد فضای رقابت سالم میان دو تیم هستند. در حال حاضر دستگاه‌های مختلف و به معنای کلان حاکمیت باید حکم آن افرادی را داشته باشند که در کنار زمین یا در کنار تریبون ایستاده‌اند و فضای ایمن ایجاد می‌کنند که گفت‌وگو در شرایط سالمی انجام شود و یا نقشان داوری را داشته باشد که تنها بر نظم، انضباط نظارت و اجرای دقیق قانون می‌کند که فضای گفت‌وگو به فضای دعوای جناحی و سیاسی بدل نشود بلکه خروجی‌اش اسباب توسعه و تعالی ایران را به دنبال داشته باشد.

گفت‌وگوها نباید برهم زننده منافع ملی باشد

حسین زاده تأکید کرد: البته اگر گفت‌وگو کننده‌ها می‌خواهند به کشور کمک کنند نباید به دنبال کارها و حرف‌های پوپولیستی، از مسیر خارج کردن مباحثات و غیرعلمی و غیرمنصفانه کردن گفت‌وگوها بروند. فضای گفت‌وگو نباید به فضای دعوای جناحی و سیاسی بدل شود ما باید از دعوای جناحی و سیاسی گذر کنیم و به یک فضای گفت‌وگو برسیم و بجای اینکه اثبات کنیم که ما حق هستیم بگذاریم مردم انتخاب و قضاوت کنند که چه کسی حق است و ضمن اینکه دستگاه‌های مختلف به این گفت‌وگو کمک می‌کنند باید طرف‌های گفت‌وگو هم با رعایت قواعد بازی مه قانون است اجازه دهند که گفت‌وگو در مسیر درست شکل بگیرد.

او در پایان گفت: گفت‌وگوها نباید برهم زننده منافع ملی باشد و از ساختارهای دقیق نقد یعنی انصاف، اخلاق و علمی بودن و دقیق بودن موضوعات گذار نکنند. بنابراین باید طرفین گفت‌وگو سعی کنند به پرسش‌هایی که در ذهن آحاد جامعه وجود دارد پاسخ بدهند نه اینکه موضوعاتی که در ذهن خودشان وجود دارد را مطرح کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها