کد خبر: 277420
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۸ ۱۷:۵۷:۰۰
| |

سیدرحیم ابوالحسنی، رئیس دفتر سیاسی حزب اعتمادملی:

اصلاح قانون انتخابات باید منجر به پررنگ شدن نقش و قدرت احزاب شود/ کار ویژه احزب جلوگیری از فساد قدرت و عاملیت توسعه است/ کاندیداها باید با حمایت گروه‌های سیاسی رای بیاورند نه با لابی‌های قومیتی/ باید کار جمعی را در حزب تمرین کنیم

سیدرحیم ابوالحسنی، رئیس دفتر سیاسی حزب اعتمادملی با تاکید بر لزوم تقویت احزاب گفت: باید قانون انتخابات طوری اصلاح شود که احزاب در فرایند آن نقش و قدرت پیدا کنند تا اندک اندک فرهنگ دموکراسی گسترش و تعمیق یابد و بتوانیم توسعه را پیش ببریم.

اصلاح قانون انتخابات باید منجر به پررنگ شدن نقش و قدرت احزاب شود/ کار ویژه احزب جلوگیری از فساد قدرت و عاملیت توسعه است/ کاندیداها باید با حمایت گروه‌های سیاسی رای بیاورند نه با لابی‌های قومیتی/ باید کار جمعی را در حزب تمرین کنیم
کد خبر: 277420
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۸ ۱۷:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| سید رحیم ابوالحسنی، رئیس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی در مراسم تودیع مصطفی سوادکوهی و معارفه احمد سرخ‌پر، به‌عنوان دبیر حزب اعتماد ملی استان مازندران، به گرایش قدرت به فساد اشاره و بیان کرد: وظیفه نخست حزب این است که جلوی فساد قدرت را بگیرد.


او افزود: جلوگیری از فساد قدرت ساز و کارهای مختلفی دارد، که از راه رقابت آزاد سیاسی و نظارت و کنترل و شفافیت امکان‌پذیر است و این به‌وسیله نظام و فعالیت آزاد احزاب قوی و فعال امکان‌پذیر خواهد شد. موضوع دیگری که در نظام‌های مدرن مطرح شد، موضوع ضرورت توسعه بود. برای توسعه و نیز مقابله با فساد قدرت تدابیری اندیشیده شد که یکی از آنها شکل گیری احزاب بود. ابتدا گروه‌های منافع خارج از قدرت و گروه های فشار و گروه‌های سیاسی شکل گرفتند و بعد از آنها احزاب شکل گرفت البته یکی از راهکارهای مقابله با فساد نظریه تعادل قوا و سازو کار نظارت و کنترل قوا توسط یکدیگر بود که منتسکیو آن را مطرح می کند. بعد دیدند این قوا نمی‌توانند بالانس قدرت ایجاد کنند چون ممکن است قوا یکدست شوند و در دست یک گروه حاکم قرار بگیرند . از این رو به فکر خروج منابع قدرت از درون ساختار دولت و حاکمیت افتادند و بحث احزاب جدی شد و آنها شکل گرفتند.


ابوالحسنی ادامه داد: برای جلوگیری از فساد قدرت و استبداد و نیز رسیدن به توسعه مشروطیت در ایران شکل گرفت که از غرب آوردیم. لذا فکر احزاب هم از غرب آمد. اما فکر دموکراسی در جامعه گسترش و تعمیق نیافت. در اروپا اول فکر دموکراسی آمد، بعد دموکراسی آمد. اما در ایران چون فکر دموکراسی نبود، از دل مشروطه‌خواهی ما یک دیکتاتوری پدید آمد.


رئیس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی با اشاره به فرهنگ عشایری در ایران، افزود: فکر دموکراسی در ایران پیش نرفت و تحمل دموکراسی و تفکر کار گروهی بوجود نیامد. نتیجه این شد که نتوانستیم به توسعه برسیم. یک مخل دیگر در مسیر دستیابی به دموکراسی و توسعه پیدایش پول عظیم نفت بود که گران شدن نفت در اوایل دهه پنجاه کشور را دچار خفقان جدی کرد.


ابوالحسنی تاکید کرد: پس از مشروطه جلوی فساد قدرت گرفته نشد و به توسعه هم نرسیدیم. بر اثر فساد قدرت رژیم گذشته متلاشی شد، همانطور که شوروی نیز بر اثر فساد قدرت با آن همه قدرت نظامی، از درون متلاشی شد.


عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه احزاب در جمهوری اسلامی شگل گرفتند اما کماکان فرهنگ دموکراسی شکل نگرفت، اظهار کرد: جنگ تحمیلی انقلاب و کشور را نجات داد و موجب وحدت و یکپارچگی و حضور مردم شد و ما باید پاسدار خون شهدا باشیم. جنگ که تمام شد نخبگان و مدیران عاقل باعث شدند کشور دچار بحران جدی نشود، اما الان دچار همان دو مشکل هستیم؛ نخست فساد قدرت که در فساد اقتصادی تبلورش را می بینیم، دوم عدم توسعه‌یافتگی. هشت سال بین سال‌های 88 تا 92 چند هزار میلیارد پول کشور از بین رفت اما آجری روی آجر توسعه کشور گذاشته نشد.


ابوالحسنی با بیان اینکه ما باید قدرت را بیرون از حکومت و در بطن جامعه شکل دهیم افزود: برای این مسئله یا باید گروه‌های صنعتی شکل بگیرند یا احزاب. ما به دلیل فقدان توسعه صنعتی، گروه‌های منافع بیرون از قدرت شکل ندادیم و بیشتر به سمت احزاب رفتیم که یا باید از درون جامعه شکل بگیرند یا شکل‌دهی ساختگی به آن بدهیم که یکی از راه‌هایش قانون انتخابات است.


او توضیح داد: باید قانون انتخابات طوری اصلاح شود که احزاب قدرت پیدا کنند و کاندیداها از طریق احزاب مطرح شوند و یا انتخابات استانی شود که کاندیداها با حمایت گروه‌های سیاسی رای بیاورند نه با لابی‌های قومیتی. ما باید با سامان دهی و نهادینه کردن احزاب فرهنگ دموکراسی را گسترش دهیم که حداقل شاخص توسعه سیاسی است. باید کار جمعی را در حزب تمرین کنیم. در فضای کشور از سال 92 فضای بهتری برای کار و فعالیت احزاب ایجاد شده است.


رئیس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی تاکید کرد: باید از سرمایه قوی و عاطفی که در حزب وجود دارد یعنی شخصیت آیت‌الله کروبی استفاده بهینه کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها