کد خبر: 287418
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ ۰۸:۲۰:۰۰
| |

علیرضا رحیمی، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

عدم تمدید معافیت کشورها برای خرید نفت تاثیر سنگینی بر اقتصادمان نمی‌گذارد/ کاهش وابستگی به نفت جزو اهداف دولت و مجلس است/ هدف آمریکا محدود و کنترل کردن درآمد ایران است/ زنگنه اطمینان داد که آمریکا نمی‌تواند فروش نفت را به زیر یک میلیون بشکه برساند

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ممکن است که سیل بودجه کشور را متاثر و بعضی ارقام را جابه‌جا کند، اما آنچه برای ما مهم است اینکه تحریم آمریکایی‌ها یا عدم تمدید معافیت کشورها و جلوگیری از فروش نفت ایران تاثیر سنگینی بر اقتصاد ما نخواهد گذاشت.

عدم تمدید معافیت کشورها برای خرید نفت تاثیر سنگینی بر اقتصادمان نمی‌گذارد/ کاهش وابستگی به نفت جزو اهداف دولت و مجلس است/ هدف آمریکا محدود و کنترل کردن درآمد ایران است/ زنگنه اطمینان داد که آمریکا نمی‌تواند فروش نفت را به زیر یک میلیون بشکه برساند
کد خبر: 287418
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ ۰۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا رحیمی، نماینده تهران و عضو هیات رئیسه مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، ضمن اشاره به اقدام آمریکا درعدم تمدید معافیت برخی از کشورها برای خرید نفت از ایران، گفت: مساله عدم اتکا به نفت در تنظیم بودجه و اداره امور کشور سال‌های سال دغدغه دولتمردان بود و به عنوان یک هدف استراتژیک در بودجه ریزی و حرکت دولت مد نظر قرار داشت. مجلس هم این مبنا را قبول کرده و رهبری نیز بارها هشدار داده‌اند که تلاش شود تا درآمد دولت به سمت درآمدهای غیرنفتی سوق پیدا کند.

او ادامه داد: تاکنون دولت با شیب ملایم در کاهش وابسته به نفت اقدام کرده و در این کار موفق شده تا وابستگی به نفت را از 90 درصد به زیر 60 درصد برساند. کاهش وابستگی به نفت ارتباطی به تحریم‌ها ندارد و جزو اهداف دولت، سازمان برنامه‌وبودجه و مجلس است و این هدف همچنان دنبال می‌شود، در حال حاضر نیز به نقطه مطلوب و آرمانی نرسیده‌ایم، اما در همان مسیر کاهش اتکا به درآمدهای نفتی حرکت می‌کنیم.

این نماینده مجلس، با اشاره به هدف آمریکا از جلوگیری از فروش نفت ایران، تاکید کرد: هدف آمریکایی‌ها این است که کل شاهراه درآمدی ایران را به نوعی محدود و کنترل کنند تا به سمت فلج شدن اقتصاد ایران حرکت کنند. این هدف‌گذاری هم جدید نیست و در تحریم‌هایی که قبلاً آمریکایی‌ها وضع کرده بودند این موضوع قابل ملاحظه بود، اما آقای زنگنه گزارش‌هایی را در نوبت‌های مختلف به مجلس ارائه کردند و این اطمینان را دادند که آمریکایی‌ها به‌هیچ‌وجه نخواهند توانست فروش نفت ما را به زیر یک میلیون بشکه برسانند.

رحیمی گفت: وزارت نفت و مجموعه دولت و سازمان برنامه تدبیری اندیشیده‌اند که محدوده یک میلیون بشکه به عنوان خط قرمز حفظ شود.

او در پاسخ به اینکه «آیا با توجه به کاهش فروش نفت، توانایی پرداخت خسارات وارده از سیل و هزینه‌های جاری در کشور وجود دارد» تاکید کرد: بله، البته ما نگاه‌مان به بودجه‌ای است که مجلس به تصویب رسانده و خسارات سیل و بعضاً بلایا و حوادث دیگری که ممکن است در کشور اتفاق بیفتد بار مضاعفی بر دوش بودجه دولت و خود دولت می گذارد که باید به عنوان هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی به آن نگاه کرد.

او ادامه داد: ممکن است که سیل بودجه کشور را متاثر و بعضی ارقام را جابه‌جا کند، اما آنچه برای ما مهم است اینکه تحریم آمریکایی‌ها یا عدم تمدید معافیت کشورها و جلوگیری از فروش نفت ایران تاثیر سنگینی بر اقتصاد ما نخواهد گذاشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها