کد خبر: 288915
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۱ ۱۱:۱۰:۰۰
| |

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بدون فروش نفت هم می‌توانیم کشور را اداره کنیم/ شرکت‌های دولتی 2 برابر بودجه عمومی کشور درآمد سالانه دارند، اما هزینه‌هایشان معلوم نیست/ ایران راه‌های زیادی برای فروش نفت دارد/ ایران نتواند نفت بفروشد هیچ کشوری نباید نفت صادر کند

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، گفت: ایران بدون فروش نفت هم می‌تواند کشور را اداره کند و با بررسی‌هایی که انجام دادیم، با توجه به منابع درآمدی مختلفی که کشور از محل صادرات کالاهای غیرنفتی دارد، بدون فروش نفت هم می‌توانیم بودجه کشور را تامین کنیم و هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

بدون فروش نفت هم می‌توانیم کشور را اداره کنیم/ شرکت‌های دولتی 2 برابر بودجه عمومی کشور درآمد سالانه دارند، اما هزینه‌هایشان معلوم نیست/ ایران راه‌های زیادی برای فروش نفت دارد/ ایران نتواند نفت بفروشد هیچ کشوری نباید نفت صادر کند
کد خبر: 288915
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۱ ۱۱:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدعلی پورمختار، نماینده کبودرآهنگ و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، ضمن اشاره به اقدام آمریکا درعدم تمدید معافیت برخی از کشورها برای خرید نفت از ایران، گفت: ما در شرایط کنونی هم صد درصد می‌توانیم هزینه‌های جاری کشور را پرداخت کنیم. با بررسی‌هایی که انجام دادیم، با توجه به منابع درآمدی مختلفی که کشور از محل صادرات کالاهای غیرنفتی دارد، بدون فروش نفت هم می‌توانیم بودجه کشور را تامین کنیم و هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

او با بیان اینکه ایران بدون فروش نفت هم می‌تواند کشور را اداره کند، تاکید کرد: در کشور درآمدهای غیرنفتی بسیار زیادی داریم. طبق گزارشی که معاون وزیر صنعت ارائه دادند، 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم و به رغم تحریم‌هایی که وجود دارد ما می‌توانیم به صادر کردن محصولات غیرنفتی ادامه دهیم، چون تحریم‌ها تنها به صادرات نفت مربوط می‌شود و سایر کالاها از جمله گاز، مواد پتروشیمی، کالاهای ساخته‌شده، خدمات و... جزو تحریم‌های آمریکا نیست و درآمد بالایی در آن داریم.

شرکت‌های دولتی 2 برابر بودجه عمومی کشور درآمد سالانه دارند

این نماینده مجلس با انتقاد از نامشخص بودن هزینه‌کرد شرکت‌های دولتی، تصریح کرد: اگر نفت نفروشیم قطعاً هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، اما وقتی چنین تحریم‌هایی باشد، دولت مجبور می‌شود به سمت کاهش هزینه‌های جاری برود. شرکت‌های دولتی 2 برابر بودجه عمومی کشور یعنی 800 هزار میلیارد درآمد سالانه دارند، هزینه‌هایشان معلوم نیست کجا می‌رود و چگونه هزینه می‌شود و باز هر سال از بودجه عمومی استفاده می‌کنند. ما شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم برای اینکه بتوانند خدمات بیشتری ارائه دهند که نمی‌دهند.

پورمختار گفت: بنابراین باید هزینه شرکت‌های دولتی ساماندهی شود و اگر ساماندهی شود فکر می‌کنم با کاهش یک‌دوم بودجه‌ای که شرکت‌های دولتی دارند، ما عملاً 400 هزار میلیارد تومان پول در اختیار خواهیم داشت تا بتوانیم کشور را اداره کنیم.

او با اشاره به اینکه دولت باید هزینه‌های جاری‌اش را کم کند، تاکید کرد: هزینه جاری و هزینه اجرای پروژه‌هایمان بسیار زیاد است و راهی جز کاهش این هزینه‌ها نداریم.

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: هزینه‌های جاری دولت الزاماً با تعدیل نیرو کاهش پیدا نمی‌کند. هزینه‌های جانبی و حاشیه‌ای فراوان است. حقوق‌های نجومی همچنان در شرکت‌های دولتی در حال پرداخت است و همچنین شرکت‌های وابسته به شستا، شرکت‌های وابسته به صندوق بازنشستگی که شرکت‌های زیان‌دهی دارد و هیات‌ مدیره هنوز حقوق پرداخت می‌کنند و پاداش سالانه می‌دهند، در صورتی‌ که کارشان تعطیل شده و هیچ‌گونه تولیدی ندارند، اما هزینه‌ دارند. بنابراین دولت باید به این شرکت‌ها ورود کند.

پورمختار تاکید کرد: بنگاه‌های دولتی باید واگذار شود. همچنین بانک‌های دولتی بنگاه‌های بزرگ و عظیمی دارند که درآمدهای عمومی‌شان باید ساماندهی شوند. در این شرایط من مطمئن هستم که بودجه هم اضافه خواهیم آورد.

ایران راه‌های زیادی برای فروش نفت دارد

او گفت: ما اجازه نمی‌دهیم که آمریکا فروش نفت ایران را به 15 هزار بشکه یا صفر برساند، چون قبلاً سیاست رسمی دولت بوده و آقای رئیس‌جمهور هم اعلام کرده است که یا ایران نفت می‌فروشد یا هیچ کشوری نباید نفت صادر کند. بر همین اساس اگر این اتفاق بیفتد، حتماً از سوی جمهوری اسلامی ایران شاهد اقدامات عملی خواهیم بود.

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: ایران راه‌های زیادی برای فروش نفت دارد. چون کشورهای مختلف به نفت ایران نیاز دارند و حالا باید میلیون‌ها دلار هزینه کنند تا پالایشگاه‌هایشان را به‌ سوی نفت برخی کشورهای دیگر برگردانند. بر این اساس من فکر نمی‌کنم برای آنها هم صرف داشته باشد که متحمل چنین هزینه‌های سنگینی شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها