کد خبر: 313640
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۸ ۱۴:۱۲:۰۰
| |

در سومین مناظره سید مصطفی تاجزاده و علیرضا زاکانی مطرح شد:

تاجزاده: چرا جعبه سیاه انتخابات را باز نمی‌کنند؟/ همان شماره‌ای که برای حجاب دادید برای فساد به مردم بدهید، ببینید کسی جرات می‌کند فساد مالی کند؟/ زاکانی: اولویت کشور قتل‌های زنجیره‌ای، کوی دانشگاه و اتفاقات 88 هم هست و هم نیست/ من مدافع دانشجویان هستم و

جلسه سوم مناظره سیدمصطفی تاجزاده و علیرضا زاکانی درباره موضوعات سال 88 و مسائل روز کشور در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر (حزب جمهوری اسلامی سابق) برگزار شد.

تاجزاده: چرا جعبه سیاه انتخابات را باز نمی‌کنند؟/ همان شماره‌ای که برای حجاب دادید برای فساد به مردم بدهید، ببینید کسی جرات می‌کند فساد مالی کند؟/ زاکانی: اولویت کشور قتل‌های زنجیره‌ای، کوی دانشگاه و اتفاقات 88 هم هست و هم نیست/ من مدافع دانشجویان هستم و
کد خبر: 313640
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۸ ۱۴:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| جلسه سوم مناظره سیدمصطفی تاج زاده، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات و علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجالس هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه 28 خردادماه در مجموعه فرهنگی شهدای هفت تیر سرچمشه (دفتر سابق حزب جمهوری اسلامی) برگزار شد.

به گزارش اعتمادآنلاین ؛ تاجزاده و زاکانی پیش از این یک بار در 25 دی ماه و بار دوم در 4 بهمن ماه سال 97 برگزار شد.

در جلسه امروز مناظره تاجزاده و زاکانی دو طرف درباره اتفاقات رخ داده در جریان انتخابات سال 88 و مسائل روز کشور از جمله مسائل اقتصادی، فساد، مذاکره با آمریکا نظرات خود را مطرح کردند.

زاکانی: وقایع 88 آسیب‌های زیادی را در عرصه‌های مختلف به کشور وارد کرد

در قرعه‌کشی که به روال معمول انجام شد، نفر اول برای آغاز صحبت علیرضا زاکانی بود. او در ابتدای صحبت‌های خود با بازگشت به مباحث مطرح شده در دو مناظره قبلی گفت: آمریکا امروز امید به جریان هایی در داخل بسته که من به آن ها مافیا می گویم . کسانی که دستاوردهای امام عزیز را به باد می دهند.

او در ادامه با بیان اینکه چرا با تاجزاده مناظره کردم؟ عنوان کرد: چون احساس کردم نمایندگی از این جریان را عهده دارد. به ذهنم رسید وقتی این جریان واکاوی شود برای همه شفافیت ایجاد می‌شود.

زاکانی در در ادامه عنوان کرد: در مناظره اول تکیه او بر نتایج کمیته شورای عالی امنیت ملی بود که من اثبات کردم نتایج آن کمیته اشتباه بود؛ عرض کردم در سال78 ظلمی به همه دانشجوها و مردم شد و علتش این بود که قتل های زنجیره ای پنهان بماند.

این نماینده اصولگرای مجلس، افزود: آنچه که در سال 88 اتفاق افتاد مشکلی بود که از زیاده خواهی، قدرت پرستی و عدم تمکین به قانون ایجاد شد. فتنه سال 88 یک فتنه امریکایی بود که همه امید غرب به این بود که پرونده ایران اسلامی را این فتنه تمام کند. آن فتنه آسیب‌های اقتصادی اجتماعی فرهنگی اخلاقی اقتصادی را به ما تحمیل کرد.

زاکانی با طرح سوالی بیان کرد: سوالم از آقای تاجزاده این است که چرا هر زمان آمریکا دچار انسداد می‌شود شما و دوستانتان وارد عمل می‌شوید و راه را بر ای آنها باز می‌کنید؟ در ادامه مسیر نفوذ، کاملا مشخص است؛ بیشتر دوستان تاجزاده در غرب و آمریکا هستند.

این فعال سیاسی عنوان کرد: در آخر جنگ آقای موسوی، هاشمی رفسنجانی و تاجزاده، نبوی و... راهی را می‌روند که امام گفتند جام زهر بود. در 30 سال اخیر آقا تاجزاده و دوستان مسیر را به سمت جنگ نرم پیش بردند. در سال 71 بودجه زیادی برای خرید وسایل ضدشورش خرج شد. مجلس که دلیل را پرسید گفتند تا الان جنگ بود و حالا دنیا در حال ورود به جنگ نرم است و باید امکان مقابله داشته باشیم.

زاکانی گفت: آقای هاشمی و دوستان ایشان افرادی مانند خاتمی و مهاجری تلاش کردند که قانون اساسی را تغییر دهند که رهبری جلو آن ایستادند.

او با اشاره به اتفاقات سال 76 بیان کرد: سال 76 مطرح کردند که انتخابات باید ابطال شود و بار هم رهبری از حقوق مردم صیانت کردند.

نماینده دوره نهم در مجلس شورای اسلایم ادامه داد: در سال 78 هم رسانه‌های همسو با آقای تاجزاده و دوستانشان مشاوره تبلیغاتی گسترده می‌دادند. بعد از آن هم در دوره آقای خاتمی فساد گسترده‌ای رخ داد که یکی از آنها کرسنت است که چیزی حدود 53 میلیارد دلار است و می‌شود با آن 10 بار پروژه مسکن مهر انجام داد. در مجلس ششم هم به عنوان نمادی که در آن همه ژنرال های دوم خرداد فعال بودند طرح سه فوریتی هسته‌ای داده شد. بعد از آن هم تحصن در مجلس ششم رخ داد که رهبری جلوه آن ایستادند.

او گفت: در دهه 80 شکاف بین مردم و حاکمیت در دستورکار بود که آقای تاج زاده و دوستان شان درخواست تحریم ایران را دادند و ضربه سختی به ایران زدند.

زاکانی ادامه داد: آمریکا 7 تریلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد اما شکست خورد آقای تاجزاده باید بگوید که چرا در کشتی ایران نشسته اما برای شکستن آن تلاش می‌کند. موضوع بعد خصوصی‌سازی است که به کشور ضربه زدند. افرادی مانند زنگنه، آخوندی، جهانگیری و... هستند.

با اشاره به عملکرد نامناسب برخی از اعضای دولت حسن روحانی گفت: ممکن است بگویند اینها اصلاح‌طلب نیستند اما اینها همان‌هایی هستند که در دولت آقای موسوی بودند، فقط چهار سال دیرتر بر سر کار آمدند. آقای تاج زاده شفاف روشن پاسخ سوالات من را بدهد و من هم همین کار را می‌کنم. این گروه نهایت‌شان آقای نجفی است که هم فاسدالاخلاق هست و هم فاسدالمال.

تاجزاده: اگر در جریان قتل‌های زنجیره‌ای ما جنایت کردیم پس چرا پرونده را بستید؟

همچنین تاجزاده در دور اول صحبت‌های خود ابتدا بازخوانی از مطالب مطرح شده در دو مناظره قبلی انجام داد، عنوان کرد: چند نکته را از مناظره قبلی اشاره کنم و بعد پاسخ آقای زاکانی را هم می‌دهم. ما با 18 تیر شروع کردیم. در آن زمان گفتم که طبق گزارش شورای امنیت گفتند که نیروی انتظامی اشتباه کرد. آیا آقای زاکانی این را قبول دارد یا نه؟ همچنین نیروهای لباس شخصی که با رمز یا زهرا دانشجویان را از طبقه دوم پرت کردند پایین؟

او افزود: سوم هم اینکه تا به حال سندی ارایه نداده‌اند که این کار را با طراحی قبلی انجام دهند. سوال بعدی هم این است که چه کسی دستور کشتار جوانان و دانشجویان را داد. آقای نظری در آن زمان گفت که دستور را کسی به او داده است.

تاجزاده با تاکید بر این موضوع که درباره قتل‌های زنجیره‌ای اگر لازم باشد چه در این جلسه و چه جلسه آینده هم صحبت می‌کنیم، گفت: اگر ما جنایت کردیم پس چرا پرونده را بستید؟ اجازه می‌دادید ما متهم شویم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: پرونده قتل‌های زنجیره‌ای از سال‌ها قبل مطرح بود و قربانی هم فقط سیاسی نبود و بسیاری دیگر بودند که مسبب آن هم فلاحیان و امامی بودند و اجازه هم ندادند هر شش پرونده اصلی این موضوع بررسی شود و آن را بستند.

او در پاسخ به صحبت‌های زاکانی درباره جام زهر و قبول قطعنامه 598 از طرف ایران، عنوان کرد: قطعنامه 598 کار درستی بود یا نه، خائنانه بود یا نه؟ مذاکره‌کننده آقای ولایتی بود که از جناح ما بود و ما هم هیچ‌گاه از آن انتقاد نکردیم چون آن را کار درستی می‌دانستیم برای روشن شدن اتفاق سال 88 چند سند را می‌خوانم تا موضوع روشن شود.

تاجزاده تاکید کرد: چرا حَکَم را که هم آقای موسوی و هم آقای کروبی مطرح کردند قبول نشد؟ چرا امروز برای اینکه ابعاد سال 88 مشخص شود کمیته مرضی‌الطرفین تشکیل نمی‌دهند؟ چون تبعات اجرایی که ندارد، جز حصر که بزرگان ما اسیر آن هستند. چرا جعبه سیاه انتخابات را باز نمی‌کنند؟

زاکانی: هر چه نگاه می کنم شما هیچ حرف درستی نداشتی/ در جریان کوی دانشگاه بارها نیروی انتظامی را محکوم کرده‌ام

زاکانی در دومین دور صحبت‌های خود بیان کرد: سوالم از آقای تاجزاده این است که چرا هر زمان آمریکا دچار انسداد می‌شود شما و دوستانتان وارد عمل می‌شوید و راه را برای آنها باز می‌کنید؟ من شفاف فرمایشاتی که گفتند را مطرح می‌کنم. من با هفت سند سری قبل گفتم که گزارش شورای امنیت اشتباه بود. بد است که دروغ را تکرار می‌کنید خجالت بکشید.

این فعال سیاسی بار دیگر به مسائل سال 78 اشاره کرد و گفت: گفتید لباس شخصی‌ها چه کسانی بودند؛ اینکه بخشی امنیتی بودند، بخشی مردم بودند و بخش دیگری هم دوستان خود آقا تاجزاده بودند.

او خطاب به تاجزاده افزود: من هر چه نگاه می کنم شما هیچ حرف درستی نداشتید. سری قبل گفتید فرد را به دلیل دزدی ریش‌تراش گرفتند. خیر! مسئول نپو را به دو سال زندان محکوم شد. من سعید امامی را محکوم می‌کنم او هم از همان قماش بود. شما باید خودتان پاسخگو باشید شما معاون سیاسی وزارت کشور بودید. یونسی رفیق شما بود. قطعنامه 598 ربطی به شما ندارد آن را شورای امنیت تصویب کرد.

زاکانی در ادامه گفت: شما زمان‌ها را با هم ملغمه کرده‌اید. ولایتی بعد از قطعنامه رفت مذاکره کرد. درباره کمیته هم این کار شده اما آقای موسوی قبول نکرده است. حتی گفتند به جای آقای ابوترابی آقای محتشمی یا موسوی لاری را وارد کنند اما آقای موسوی قبول نکرده است. شما سند بگویید. بگویید که چرا سند ارائه نمی‌کنید، سند بدهید که چطور تقلب شد؟

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: شما میلیاردها تومان سرمایه مردم را به باد دادید، بعد می‌گویید آقای موسوی فقط یک درخواست داشت.

نماینده مجلس نهم درباره سوال تاجزاده که گفته بود نظر خود را قاطعانه درباره عملکرد نیروی انتظامی در داستان کوی دانشگاه بگویید، عنوان کرد: نیروی انتظامی را من بارها محکوم کرده‌ام. هم نیروی انتظامی و هم آن افرادی که به اسم دانشجو رفتند و به مردم سنگ زدند.

او افزود: من مدافع دانشجویان هستم و از آنها دفاع کردم. شما از جناح سیاسی خود دفاع می‌کنید؟

تاجزاده: در جریان کوی دانشگاه فردی که در بی‌سیم گفت به دانشجویان شلیک شود، چه کسی بود؟

تاجزاده در ادامه با اشاره به تاکید زاکانی مبنی بر حمایت کردنش از دانشجویان در جریان کوی دانشگاه گفت: شما می‌گویید مدافع دانشجویان هستید، سندی ارائه دهید که دانشجویان کتک نخوردند. همه مملکت بیست سال دست شما بوده است. طوری صحبت می‌کنید مثل اینکه این سال‌ها کشور دست ما بوده است و آقایان اصل جامعه مدنی بوده‌اند.

او افزود: فردی که در بی‌سیم به آقای نظری می‌گوید که اگر دانشجویان مقاومت کردند به آنها شلیک کنید، چه کسی است؟ چرا به دنبال آن نمی‌روید که چه کسی بوده است. این فرد می‌خواسته در کشور آشوب به پا کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: صحبت‌های آقای مشفق را می‌گویید که با فردی صحبت کرده است. این فرد مسئول امنیت تهران بوده است وقتی حرف می‌زند که بیخود صحبت نمی‌کند. مگر چند نفر در کشور قدرت این را دارد که اس‌ام‌اس را قطع کند.

تاجزاده با اشاره بت شکایت برخی چهره‌های اصلاح‌طلب درباره محدودیت‌های ایجاد شده در سال 88 عنوان کرد: من به شما می‌گویم قانون به شکایت ما توجه نکرده است. به شما هم که می‌گوییم، شما می‌گویید فردی چیزی گفته و رفته است.

او افزود: ما شکایت از قوه قضاییه کردیم، حکم بازداشت ما را از مرتضوی گرفتند و فردای انتخابات ما را بازداشت کردند. شما ببینید الان دادگاه محمدرضا خاتمی برگزار شد و اجاره انتشار مطالب را نداده‌اند. اگر می‌خواستید دوربین می‌بردید و جزییات آن را به گوش مردم می‌رساندید.

تاجزاده در مناظره با زاکانی گفت: اگر می‌خواهید همه چیز مشخص شود یک کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهید تا تقصیرات همه مشخص شود، اما نقش آنها هم بررسی شود.

او سپس خطاب به زاکانی گفت: اگر موافق هستید دست بدهید که زاکانی در واکنش به این اتفاق دستش را دراز کرد و گفت: از اول انقلاب نقش همه بررسی شود.

تاجزاده در ادامه گفت که در فارسی می‌گویند سنگ بزرگ علامت نزدن است، شما بیابید در این‌باره بررسی کنیم و مشخص شود تا ادامه آن. مساله چهل سال انقلاب را که من موافقت خودم را با بخشی از آن مطرح کرده‌ام. شما هم بخواهید صحبت می‌کنم.

وی اضافه کرد: چند نکته را از مناظره قبلی اشاره کنم و بعد پاسخ آقای زاکانی را هم می‌دهم. ما با 18 تیر شروع کردیم.

تاجزاده گفت: در آن زمان گفتم که طبق گزارش شورای امنیت گفتند که نیروی انتظامی اشتباه کرد.

او افزود: آیا آقای زاکانی این را قبول دارد یا نه؟ همچنین نیروهای لباس شخصی که با رمز یا زهرا دانشجویان را از طبقه دوم پرت کردند پایین؟

زاکانی: نمی‌دانیم حرف سیدمحمد خاتمی را قبول کنیم یا حرف برادرش را

علیرضا زاکانی عنوان کرد: آقای نظری آماده مناظره با شما است. اگر انتقادی به این موضوع دارید بروید با ایشان مناظره کنید.

وی افزود: ما نمی‌دانیم که حرف آقای محمد خاتمی را قبول کنیم که گفت تقلب نشده است، یا حرف محمدرضا خاتمی را قبول کنیم که می‌گوید تقلب شده است.

او ادامه داد: افراد و مسئولانی که در کشور دروغ می‌گویند منافق هستند. آنهایی که به اسم منافق بیرون از ایران هستند محارب هستند.

زاکانی گفت: من آماده تشکیل کمیته حقیقت‌یاب هستم. نکته جالب این است که ایشان وزارت اطلاعات را از خود جدا می‌کند. همه دوستان شما اطلاعاتی هستند. وزرای این دولت همه اطلاعاتی هستند. البته به جز وزیر اطلاعات که این هم از هنرهای این دولت است.

تاجزاده: نظری ابتدا اعلام کند چه کسی دستور شلیک به دانشجویان را بعد با او مناظره می‌کنم

تاجزاده در واکنش به صحبت زاکانی که به او گفت که آقای نظری آمده مناظره با او است، گفت: من قبول دارم با نظری مناظره کنم. به شرط اینکه نظری بگوید چه کسی در بی‌سیم گفت دانشجویان را بکشند. دو نفر هستند نام اینها را بگویید. شما مسئول یک جریان هستید. نمی‌شود که درباره هر کسی حرف بزنیم بگویید بروید از خودش بپرسید.

وی افزود: من که نیامدم با شما صحبت کنم شما نماینده یک جریان هستید.

او اضافه کرد: کمیته حقیقت‌یاب هم خیلی عالی است. این موضوعی است که می‌شود روی آن کار کرد. سه کمیته حقیقت‌یاب درباره اتفاقات 88، وقایع 78 و قتل‌های زنجیره‌ای تشکیل شود.

مصطفی تاجزاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: شما بگویید که با قطعنامه 598 موافق هستید یا نه؟ روشن بگویید که این قطعنامه درست بود یا نه؟

او مطرح کرد: چرا حَکَم را که هم آقای موسوی و هم آقای کروبی مطرح کردند قبول نشد؟ چرا امروز برای اینکه ابعاد سال 88 مشخص شود کمیته مرضی‌الطرفین تشکیل نمی‌دهند؟ چون تبعات اجرایی که ندارد، جز حصر که بزرگان ما اسیر آن هستند.

تاجزاده گفت: چرا جعبه سیاه انتخابات را باز نمی‌کنند؟

زاکانی: من همه جا درباره احمدی‌نژاد و خطاهای او و مشایی گفتم

زاکانی در واکنش به پذیرش قطعنامه 598 گفت: قبول قطعنامه مانند صلح امام حسن است. من به عنوان رزمنده در آن زمان لحظه‌ای درنگ و شک نکردم که امام بهترین تصمیم را گرفت. اما آیا عبیدالله زیاد بی‌تقصیر بود

او در واکنش به صحبت‌های تاجزاده درباهر عملکرد احمدی‌نژاد عنوان کرد: من همه جا درباره احمدی‌نژاد و خطاهای او و مشایی گفتم.

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: شما درباره مفاسد اقتصادی هم صحبت کنید. آقای تاجزاده کمی هم درباره مردم و مفاسد صحبت کنید. چرا فقط درباره قبیله خود صحبت می‌کنید؟

این نماینده مجلس گفت: درباره شرایط خاص این کشور صحبت کنید. قرار بوده که در 1400 ما رتبه اول منطقه را داشته باشیم. از بُعد امنیتی به دلیل تدبیر رهبری ما این رتبه را داریم، اما وضعیت کشور را ببینید که در بقیه ابعاد چگونه است.

تاجزاده: یک نظارت استصوابی سه لایه داشتیم

تاجزاده در ادامه با اشاره به مبارزه با فساد گفت: من درباره فساد صحبت می‌کنم اما صحبت‌های آقای علم‌الهدی همه چیز را روشن کرد. آقای علم‌الهدی می‌گوید فساد پنهان مهم نیست، باید عیان آن را ریشه‌کن کرد.

او با اشاره به اتفاقات اخیر درباره فساد عنوان کرد: همان شماره‌ای که برای حجاب دادید برای فساد به مردم بدهید ببینید کسی جرات می‌کند فساد مالی کند؟ مملکت که کلا دست شماست چه کسی جلوی شما را گرفته است.

تاجزاده پس از آن با اشاره به صحبت‌های تند زاکانی درباهر محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران و پرونده اخیرش بیان کرد: ما یک نظارت استصوابی سه لایه داشتیم. در زمان رای‌گیری برای شهرداری سه نفر مطرح شدند که آقای کرباسچی و صفایی را به دلیل اینکه سابقه زندان داشتند کنار گذاشتیم. همه با نجفی موافق بودند. کرباسچی هم خواسته یا نخواسته نمی‌دانم دقیقِ موضوع را غیرمستقیم می‌گوید نجفی اگر شهردار نشده بود این اتفاق رخ نمی‌داد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: این عملکرد موجب شد تا نظام یک مدیر کارا را از دست بدهد و آن زن هم قربانی شد. نجفی فردی بود که فساد شهرداری، میراث فرهنگی و آموزش و پرورش را مشخص کرد. اما شما بر همین اساس انتخابات آزاد را زیر سوال بردیدو

زاکانی: قرار بود با فساد مبارزه شود بساط همه دوستان شما باید جمع می‌شد

عیلرضا زاکانی در ادامه به صحبت‌های تاجزاده درباره حجاب اشاره کرد، و گفت: من از حجاب صحبت نمی‌کنم من از یک قاتل و جانی حرف می‌زنم. اگر قرار بود با فساد مبارزه شود بساط همه دوستان شما باید جمع می‌شد. اتفاقا ما نسبت به قوه قضاییه معترض هستیم. قوه قضاییه با معاون اول، فریدون و جهانگیری و زنگنه برخورد نمی‌کند.

این فعال سیاسی اصولگرا با انتقاد از عملکرد قوه‌قضاییه بیان کرد: معاون اول اژه‌ای می گوید هفت کارتن کرسنت در دفتر من است. اشتباه می‌کنید که در دفتر شماست اینها باید به مردم اعلام شود! البته به زودی ما این کارها را می‌کنیم.

او در ادامه با بیان اینکه ناظر بر صداوسیما می‌گویید، افزود: صداوسیما لایه‌بندی دارد. لایه اصلی آن دست خود شماست (خنده حضار). نخندید! بروید صندوق‌های رای سال 88 متعلق به صداوسیما را ببینید. شما هر جا صداوسیما حرفی می‌زند بودجه اش را قطع می‌کنید.

زاکانی در ادامه درباره صحبت‌های تاجزاده در خصوص املاک نجومی شهرداری گفت: ما خودمان هم نسبت به املاک شهرداری اعتراض داریم. قوه قضاییه هم آن را پیگیری کرده و 52 میلیارد تومان است.

این نماینده سابق مجلس درباره بورسیه‌ها و عملکرد نجفی درخصوص آن عنوان کرد: بورسیه ها از سه هزار نفری که نجفی گفت رسید به 16 نفر که آن 16 نفر هم به تخلفشان رسیدگی شد.

زاکانی در ادامه گفت: شما مقابل 13 میلیون رای مردم تمکین نمی کنید ما در مقابل 3 هزار تا تمکین کردیم. شما جریان دانشجویی و مردمی را عنصر چندم حساب می کنید؟ اقای حجاریان گفتند دانشجو مصرف کننده است حداکثر تولید کننده.

وی بیان کرد: شورای نگهیان اشتباه می‌کند، باید با هر فاسدی برخورد کند. هرکسی فساد اخلاقی و امنیتی داشت را رد کند. هرکسی فساد سیاسی داشت و قانون شکن بود، فساد اخلاقی و مالی بود را رد کند. ما نسبت به شورای نگهبان انتقاد داریم که نظارت نمی شود.

زاکانی گفت: انتخابات آزاد می شود شوراها، دیگر لازم نیست کسی برای کسی خانوم بفرستد، خودشان برای خودشان خانوم می فرستند. مثل شورای بابل . من معتقد هستم شما راجب انتخابات آزاد هم صحبت کنید.

تاجزاده: نیمی از جامعه به دلیل تحریم‌ها در حال رفتن به زیر خط فقر است

تاجزاده در بخشی از این مناظره به شرایط کشور پرداخت و گفت: باید به سمتی برویم که تحریم را از ایران دور کنیم ما مشکلمان فقط جنگ نیست. جنگ یکی از مهمترین خطرها است ولی تنها خطر نیست و تحریم یک مساله جدی است که نیمی از جامعه ما را زیر خط فقر می برد. مذاکره باید زیر نظر باشد و من با این مشکل ندارم. رهبری یکی از حرف ها را که در جامعه رواج داشت تصحیح کردند و گفتند ما تقابل نداریم بلکه می خواهیم مقاومت کنیم.

وی همچنین گفت: ما راه چهارمی هم داریم که می توانیم با محوریت قرار دادن توسعه کشور گشایش اقتصادی ایجاد کنیم.

زاکانی: به شورای نگهبان انتقاد داریم

علیرضا زاکانی در ادامه صحبت‌های خود خطاب به تاجزاده گفت: هر کسی که می‌گوید انتخابات را نباید مردم انجام دهند، ضد بنیانگذار انقلاب و رهبری است. چه کسی تمکین نمی‌کند؟ ما یا شما؟

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به عملکرد شورای نگبهان تاکید کرد: شورای نگهبان اتفاقا اشتباه می‌کند. این شورا باید با هر کسی که خطایی می‌کند برخورد کند. باید هر کسی را فساد دارد رد کرد.

او افزود: ما نسبت به شورای نگهبان انتقاد داریم. ایراد به شورای نگهبان هست و باید خود را اصلاح کند. باید پنج موردی را که وظیفه شورای نگهبان است بررسی کند و آنها را رد کند.

زاکانی با اشاره به تاکید آزاد بودن انتخابات از طرف تاجزاده عنوان کرد: انتخابات آزاد برگزار شود، نتیجه انتخابات شوراها که آزاد برگزار شد، را دیدید. دیگر لازم نیست که برادران خانم بفرستند، خودشان برای خودشان خانم می‌فرستادند (از حضار عذر می‌خواهم)

این نماینده سابق مجلسی شورای اسلامی ادامه داد: یک نفر انتخابات آزاد را توضیح دهد. باید بر اساس قواعد برخورد شود. مردم باید بدانند افرادی که خطا کرده‌اند چه کاره بوده‌اند. اتفاقا انتخابات ایران بهترین و آزادترین انتخابات جهان است و رهبری همه جا از حقوق مردم صیانت کردند.

او افزود: شما اگر با خطاهای قوه قضاییه مشکل دارید اجازه دهید، انجام شود. دوستان شما در مجلس هفتم اجازه ندادند که تفحص از قوه قضاییه خوانده شود که رهبری حمایت کرده بودند و ما آن را انجام دادیم

تاجزاده: انتخابات آزاد از نظر آقای زاکانی یعنی فقط اصولگرایان وارد شوند

سیدمصطفی تاجزاده در ادامه با اشاره به انتقادهای زاکانی و تاکید او بر عملکرد نامناسب شورای نگهبان درباره رصد عملکرد نامزدهای انتخاباتی گفت: انتخابات آزاد از نظر آقای زاکانی یعنی فقط اصولگرایان وارد شوند. این توضیحاتی که شما ارائه کردید یعنی همین. خواهش می‌کنم که نگویید مانند انتخابات اروپا، حداقل شبیه افغانستان و عراق انتخابات برگزار کنید. افراد با حجاب و بی‌حجاب، ارمنی و... همه کاندیدا می‌شوند. من که می‌گویید دیکتاتور هستم می‌گویم بیابید انتخابات آزاد برگزار کنیم. شمای دموکرات انتخابات آزاد را قبول ندارید؟

تاجزاده در ادامه عنوان کرد: یک مشت کاسب تحریم و جنگ داریم. عمده فساد از زمان احمدی‌نژاد سیستماتیک شده است، چون با وجود تحریم و جنگ به نفع‌شان است که کاسبی کنند. حالا یا اقتصادی و یا سیاسی هست یا هر دو با هم.

او افزود: از این به بعد هم خواهید دید. شاخص فلاکت در حال حاضر چهار برابر دنیا است، چه چیزی می‌خواهیم به این مردم بگوییم

زاکانی: شماها کاسب تحریم هستید

علیرضا زاکانی در ادامه با اشاره به عملکرد دولت اصلاحات مطرح کرد: ما هر زمان که انتخابات برگزار شد تبریک گفتیم. به آقای خاتمی هم تبریک گفتیم. این صحبت‌ها را از کجا می‌آورید. از پاکدستی آقای خاتمی می‌گویید. پس کرسنت در زمان چه کسی رخ داد، توتال کی اتفاق افتاد؟

او خطاب به تاجزاده که برخی از عملکردها در کشور را نشات گرفته از کاسبی برخی افراد خوانده بود، گفت: شماها کاسب تحریم هستید. درباره انتخابات افغانستان و عراق می‌گویید آنها براساس قانون اساسی عمل می‌کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا پس از آن با اشاره به نقایصی که در کشور وجود دارد، با اشاره به تاجزاده عنوان کرد: مشکل کشور این است که اینها و دوستانشان نمی‌گذارند که قانون اساسی اجرا شود. دوستان شما نمی‌خواستند قانون اساسی را تغییر دهند.

او تاکید کرد: با 6 طرح ملی شما می‌توانید کشور را آباد کنید و دیگر به پول نفت نیازی نیست.

تاجزاده: چندین سال دولت و مجلس در دستان شما بود، کرسنت را پیگیری می‌کردید

تاجزاده با بیان اینکه درباره کرسنت چندبار گفتند، افزود: اتفاقا از مسئولان وزارت نفت پرسیدم. هشت سال بعد آن کشور دست احمدی‌نژاد بود و مجلس دست اصولگرایان. خب، موضوع را پیگیری می‌کردید.

او ادامه داد: قوه قضاییه هم از آن شما بود چرا پیگیری نکردید. مجلس اصولگرایان هم در دولت آقای روحانی بار دیگر به او رای داد.

تاجزاده پس از آن با اشاره به موضوع مذاکره با آمریکا گفت: درباره مذاکره با آمریکا چهار بار این کار انجام شده است. سال 86 که اقای عبدالهیان جزییات آن را کاملا باز کرد چند وقت قبل. سال 88 که رهبری گفتند اوباما نامه نوشت و من جواب دادم و دوباره نامه نوشت و بعد از آن 88 رخ داد. در واقع این بار ما ضد آمریکا بودیم و جای مذاکره را گرفتیم. حتی ممکن بود این مذاکره انجام شود و مشکلات حل می‌شد. بعد از آن هم 91 و برجام مذاکره کردیم و نتیجه هم گرفتیم.

زاکانی: شما مذاکره بلد نیستید

علیرضا زاکانی پس از آن خطاب به تاجزاده درباره بحث مذاکره با امریکا و مذاکره‌هایی که تا به حال ایران با آمریکا انجام داده است، گفت: شما مذاکره بلد نیستید. مذاکره درست را انجام نمی‌دهید. غیر از اینها که گفتید چهار مذاکره چند مذاکره دیگر هم بود مانند پرونده جیسون رضاییان که 14 نفر به ازای 7 نفر آزاد می‌شدند و یک میلیارد و هفتصد و پنجاه هزار دلار وارد کشور شد. نقد وارد کشور شد و بانک سپه از تحریم خارج شد.

او ادامه داد: شما دیپلماسی ندارید و مذاکره بلد نیستید. 16 هزار هزار میلیارد تومان سرنوشتی کشور است. این دولت حال کار ندارد و ملت را متهم می‌کند. مذاکره کار کارشناسان است. در برجام هم کارشناسان گفتند که مذاکره درست نیست و تیم دارد امتیاز می‌دهد. برجام تنها مذاکره‌ای است که متن مذاکره ندارد. فقط می‌گویند یک مدادنوشت دارد.

زاکانی در ادامه بیان کرد: آقای تاجزاده پایتان را از روی گلوی مردم بردارید، اجازه دهید که مردم نفس بکشند.

تاجزاده: اگر برجام خیانت بود چرا آن را در مجلس تصویب کردید؟

تاجزاده در بخش دیگری از این مناظره با زاکانی پس انتقادهایی که زاکانی درباره مذاکره اصلاح‌طلبان مطرح کرد، گفت: پس بگویید مذاکره خوب است اما تیم ضعیف بوده است. از دولت پیر می‌گویید. در روزنامه شرق گفتید وزرای احمدی‌نژاد در جلسه غیرعلنی گریه می‌کردند که چرا اینگونه حرف می‌زنید، شما که وضعیت را می‌دانید.

او افزود: البته حق داشتند کشور در حال تحریم وضعیت بدی دارد. این هم از دولت جوان شما.

تاجزاده در ادامه با بیان اینکه از برجام می‌گوییدف گفت: چرا اگر آن را خیانت می‌دانید، آن را در مجلس تصویب کردید، چرا استعفا ندیدید، چرا شورای نگهبان 24 ساعته آن را تصویب کرد.

این فعال سیاسی عنوان کرد: دیشب یکی از مقامات آمریکا گفت به محض اینکه ایران اراده کند می‌تواند غنی‌سازی را از سر بگیرد. اتفاقا ما می‌گوییم که مانند همین چین عمل کنیم که در حال تبدیل شدن به قدرت جهانی شدن است و نوکر آمریکا هم نشده است

زاکانی: اولویت کشور قتل‌های زنجیره‌ای، کوی دانشگاه و اتفاقات 88 هم هست و هم نیست

در بخش پایانی این مناظره که حدود که بیش از سه ساعت و نیم به طول انجامید، چهار نفر از خبرنگاران رسانه‌های حاضر از دو طرف مناظره طرح سوال کردند.

علیرضا زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار «اعتمادآنلاین» مبنی بر اینکه به نظر شما اولویت مردم در حال حاضر ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای و کوی دانشگاه و انتخابات 88 است؟ به عنوان فردی که در این مناظره شرکت کردید به واقع چه نتیجه‌ای قرار است از این‌مباحث برای مردم حاصل شود؟ آیا این مباحث در آینده سیاسی ایران موثر خواهد بود یا قرار است اثرگذاری‌ای داشته باشد؟ گفت: اصلاح‌طلبان باید باشند اما باید با مردم صادق باشند. جریان‌های سیاسی باید با مردم صادق باشند، بحث نداشتن صداقت است، وگرنه نه جریانی را می‌شود حذف کرد و نه به صلاح کشور است که جریانی حذف شود.

او در ادامه عنوان کرد: شعارهایی اگر می‌دهند، وعده‌هایی که می‌دهند و عمل که می‌کنند اینها باید هم‌راستا باشد. باید پاسخگو باشند. نه اینکه دائما طلبکار باشند. خب این زشت است که اینگونه با مردم برخورد کنیم.

زاکانی درباره اولویت بودن این مباحث این مناظره گفت: اولویت کشور قتل‌های زنجیره‌ای، کوی دانشگاه و اتفاقات 88 هم هست و هم نیست.

این فعال سیاسی ادامه داد: من می‌گویم این زشت است و خلاف صداقت است. در کشور باید جریان‌های مختلف باشند و به اعتقاد من جریانی که بر اساس خاستگاه انقلاب می‌خواهد رفتار کند و نه بر اساس منفعت‌طلبی در کشور دارد تشکیل می‌شود.

او گفت: به اعتقاد من مردم کم‌کم به سمت این جریان می‌روند و پرونده کسانی که سیاست‌بازی برایشان اولویت دارد بسته خواهد شد

تاجزاده: مهندس موسوی بهترین گزینه برای اداره کشور بود

سیدمصطفی تاجزاده هم در پاسخ به سوالخبرگزاری دانا مبنی بر اینکه در یک سال گذشته فسادی که بر اساس رانت دلار دولتی بوده را چگونه می‌بینید؟ آیا تحریم‌ها بیشتر ضرر داشته یا رانت‌های اخیر؟ جریانات نزدیک به شما بیشتر به سمت شرق است یا غرب؟، بیان کرد: چند شاخصه برای مبارزه با فساد وجود دارد. آزادی رسانه است در صورت نبود آزادی رسانه هیچ کشوری نمی‌تواند با فساد مبارزه کند. انتخابات آزاد تا افرادی انتخاب شوند که مستقل باشند. نماینده‌ای که قرار باشد از آقای جنتی تایید بگیرد جرات نمی‌کند کاری کند. قوه قضاییه مستقل که بتواند به درستی برخورد کند.

او در ادامه گفت: ما اگر مجلسی مقتدر داشته باشیم وضعیت فرق می‌کند. نه این مجلس و نه مجلس اصولگرایان مقتدر نبودند. ما مسئولیت دو دولت آقای خاتمی و موسوی را قبول می‌کنیم. نمی‌گوییم فساد نداشتند اما خوب و بد آن را قبول می‌کنیم.

تاجزاده همچنین درباره حمایت خود زا دولت آقای روحانی که مرود پرسش این خبرنگار قرار گرفت، مطرح کرد: همان زمان هم گفتیم که به دلیل نیامدن رئیسی از آقای روحانی حمایت کردیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: اتفاقا الان به نظر من رییس‌جمهور باید آقای موسوی باشد چون مشکل ما وضعیت اقتصادی است و ایشان از عهده کار بر می‌آمد.

زاکانی: درباره نامه جلیلی خبر ندارم


زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ایران که از او پرسید داستان کرسنت چه بود؟ جریان نامه سعید جلیلی درباره توقف اجرای کرسنت چه بود؟ و رحیمی معاون اول احمدی نژاد که در آن زمان رییس دیوان محاسبات بود، چه نقشی داشت؟، توضیح داد: کرسنت در دولت اقای خاتمی رخ داد. طبق گزارشاتی که نهادهای اطلاعاتی گفتند 53 میلیارد دلار عدم النفع صورت گرفته است. چهار گروه و در واقع دلال در این قرارداد مشارکت کردند. اما در نهایت ما در لاهه مجبور به جریمه هستیم.


زاکانی همچنین زمانی که بار دیگر درباره نامه جلیلی مورد سوال قرار گرفت، تاکید کرد: درباره نامه جلیلی خبر ندارم اما این حرف مطمئنا درست نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها