کد خبر: 337862
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۳ ۱۵:۵۹:۰۰
| |

نجاح محمدعلی، روزنامه‌نگار حوزه‌ ایران و جهان عرب:

نمی‌دانم به ایران ممنوع‌الورودم یا نه!

انصاف‌نیوز نوشت: نجاح محمدعلی، روزنامه‌نگار حوزه‌ ایران و جهان عرب ضمن ارائه‌ توضیحاتی درباره‌ حضور خود در بی‌بی‌سی عربی و برنامه‌ای که به موضوع مازیار ابراهیمی پرداخته بود، موضوع پناهنده شدن خود به ایران و کشته شدن تعدادی از خانواده‌اش توسط رژیم صدام و همچنین ماجرای بازداشت و اخراجش از ایران را توضیح داد.

نمی‌دانم به ایران ممنوع‌الورودم یا نه!
کد خبر: 337862
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۳ ۱۵:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| نجاح محمدعلی درباره‌ برنامه‌ بی‌بی‌سی به انصاف نیوز گفت: «البته بحث در آن برنامه درباره‌ی من نبود، بحث برسر گزارش مفصلی بود که آنها پخش کرده بودند.

همانطور که می‌دانید، قبلا هم بی‌بی‌سی فارسی آن گزارش را کار کرده بود و بی‌بی‌سی عربی هم بعدا آن را ترجمه کرد، گزارش درباره‌ی افرادی بود که متهم به ترور دانشمندان هسته‌ای بودند و بعد هم ثابت شده که آنها بیگناه بوده‌اند. در بی‌بی‌سی عربی ماجرای من را نمی‌دانستند و وقتی صحبت کردم شکه شدند.»

وی در ادامه با توضیح آنچه در آن برنامه گفته و شنیده شده گفت: «چون آن گزارش نسبت به ایران جنبه‌ی منفی داشت طبق معمول در بی‌‌بی‌سی عربی وقتی گزارش منفی است باید یکی را بیاورند تا از ایران دفاع کند. من را به‌عنوان مدافع دعوت کردند. سوال کردند که «آیا الان برای جمهوری اسلامی چیزی باقی مانده که به مردمش می‌گوید ما تهدیدهای خارجی داریم و… چون ثابت شد که جمهوری اسلامی واقعیت را نمی‌گوید.» من گفتم که «آقا! تهدیدات وجود دارد، موساد و سی‌آی‌ای در ایران هستند و دارند ضد نظام جمهوری اسلامی ایران کار می‌کنند. من به جرئت می‌توانم بگویم که موساد و سی‌آی‌ای حتی در خود وزارت اطلاعات هم نفوذ کرده بوده». گفتم: «مثالش هم خود منم. من جلوی شما هستم و به همان اتهاماتی که بر آنها وارد کردند دستگیر شده بودم، منتها با اندکی تفاوت؛ آنها متهم شدند به ترور دانشمندان هسته‌ای، من را هم متهم کردند به جاسوسی برای بیگانگان، اقدام علیه امنیت ملی و یک نشر اکاذیب هم به آن اضافه شد. تمام اتهامات من یا آنها باید منجر می‌شد به اعدام یا حداقل حبس ابد.»

بعد گفتم: «اما، در نظام جمهوری اسلامی ایران آنها که آزاد شدند، چگونه آزاد شدند؟» به او گفتم «این را هم ملاحظه بفرمایید که این اتفاقات بیشترشان در زمان احمدی نژاد رخ داده، ترور دانشمندان از سال 2009 تا 2012 انجام شد؛ بیشتر این قضایای دستگیری، شکنجه، حصر موسوی و کروبی و ممنوع التصویر کردن رییس جمهور سیدمحمد خاتمی در همین دوره رخ داد. منتها ما الان در دوره‌ی حسن روحانی هستیم، رییس شورایعالی امنیت ملی هم هست. خب چرا تصمیم نمی‌گیرند؟ ظلمی که آن زمان به افراد وارد شد از آنها رفع نمی‌شود؟»

بعد گفتم که «این اتفاقات هدفش دشمن سازی است». گفتم «بخصوص در دوره‌ی احمدی نژاد متخصص شد در پرونده‌سازی برا افراد، منتقدان، معترضان و یاران انقلاب. و نه فقط برای ایرانیان که برای امثال چون منی هم ساختند.» گفتم: «الان البته آیت الله خامنه‌ای دارد تلاش می‌کند که وزارت اطلاعات و… از نفوذ پاکسازی شوند. یک رییس قوه قضاییه جدید آورد که حتی با فسادی که در قوه قضاییه وجود دارد هم برخورد کند. ایشان هم در همان مشکل افتاد و برای مثال خانم هنگامه شهیدی را که بخاطر انتقاد از رییس قوه قضاییه قبلی در زندان است؛ چرا او را آزاد نمی‌کند.»

گفتم: «من از آیت الله خامنه‌ای تقاضا دارم که در داخل اجازه ندهند از مردم دشمن بسازند، داخل را تقویت کنند. کسی که انتقاد کرده نباید 6 سال 10 سال زندان برود. من به عنوان یک دوست و یک عاشق این نظام می‌گویم که داخل را خوب تقویت کنید تا بخوبی با چلنج‌های خارجی مواجه شوید.»

موضوع دیگری که در آن مصاحبه گفتم در پاسخ به این سوال‌شان بود که «احمدی نژاد مورد ستایش رهبر جمهوری اسلامی هم بود» گفتم: «بوده و الان دیگر نیست؛ همین احمدی نژاد که خودش ادعا می‌کند و به مردم میگویند که او دارد زمینه را تهیه می‌کند برای ظهور امام مهدی صاحب الزمان، می‌رود وتولد مایکل جکسن، فردی را که متهم به تجاوز جنسی به کودکان است را تبریک می‌گوید

این دقیقا اتفاق و صحبت‌هایی است که در برنامه‌ی بی‌بی‌سی‌ عربی مطرح شد.»

او درباره‌ی نحوه و دلیل آمدنش به ایران و دستگیری‌اش چند سال بعد توضیح داد: «از مارس 1980 تا فوریه‌ی ایران 2005 بودم. بعد از فرار از اعدام، از کویت با لنج به جمهورى اسلامى ایران پناه بردم.

اتهام من در عراق وفادادرى به امام خمینى بود (جاسوسى براى بیگانگان). نظام صدام به جای من

برادر و سه برادر خانم بنده و شوهر خواهر (5 نفر) و در مجموع 37 نفر را اعدام کرد و کلیه‌ی خوهران و زنان خانواده را زندانی کرد.»

او درباره‌ی بازداشتش در ایران گفت: «مرا بازداشت کردند بدون آنکه گناهم را بدانم! سه اتهام به من زدند که اولی اقدام علیه امنیت ملی و دومی جاسوسی برای بیگانگان و سومی نشر اکاذیب بود. از قاضی شریف شعبه‌ی 21 دادگاه انقلاب پرسیدم: چه کسی گفته من جاسوس بوده‌ام؟

گفت: وزارت اطلاعات!

گفتم: برای چه جهت یا دولتی جاسوسی می‌کردم؟

گفت: می‌گویند باید ثابت کنی که جاسوس نیستی!

با عصبانیت به او گفتم: شما هم جاسوس هستید!

با لبخند جواب داد: چرا و چطور؟!

گفتم: چون من می‌گویم، مگر می‌شود به متهم هر اتهامی را بزنند و بگویند باید ثابت کنی که نیستی!؟

قاضی بسیار شریف و عادلی بود؛ محاکمه‌ام بیش از شش ماه بطول انجامید و ختم به حکم برائت من از تمام اتهامات وزارت اطلاعات شد.

در زیر حکم جمله‌ای اضافه شده بود که قاضی شریف آن را نوشته بود، البته حکم را تحویل من نداد اما گفت هر ارگانی استعلام کند برای آن حکم را محرمانه ارسال خواهم کرد که در آن بجز متن حکم نوشته شده بود: آقای نجاح محمد علی نه تنها هیچ جرمی مرتکب نشده بلکه خدمات بسیاری به نظام جمهوری اسلامی کرده است.

با این وجود و با گرفتن حکم برائت از دادگاه انقلاب، سال 2005 از ایران اخراج شدم و وزارت ارشاد تمام مجوزهای خبرنگاری و کاری‌ام را لغو کرد و به دستور وزارت اطلاعات ویزای کارم هم باطل شد.

جالب اینجاست که در آن زمان آقای ابراهیم جعفری نخست وزیر وقت عراق برایم وساطت کرد و شخصا با دکتر روحانی -که دبیر شورایعالی امنیت ملی بود- صحبت کرد و علیرغم قولی که آقای روحانی برای پیگیری به آقای جعفری داد من از ایران اخراج شدم و تا به امروز نمی‌دانم آیا ممنوع الورود به ایران هستم یا نه!»

محمدعلی در پایان گفت: «من در دادگاه و هم در برنامه‌ی بی بی سی گفتم که من واقعا از طریق شما به آقای قاضی درود می‌فرستم؛ برخورد و عدالتش بر من و بسیاری از زندانیان دیگری که با آنها آشنا شدم تاثیر کرد. می‌گفت تو را در لبه‌ی پرتگاه قرار داده‌‌اند اما من فقط خدا را در نظر می‌گیرم و نمی‌خواهم خودم را مبتلا به آتش جهنم کنم. به او گفتم شما با یک حدیث انقلابتان را به پیروزی رساندید و ممکن است با همین حدیث انقلابتان را به خطر بیندازید: «الملک یبقی مع الکفر ولایبقی مع الظلم».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها