کد خبر: 345037
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۴ ۱۵:۲۱:۳۹
| |

جمالی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

برخی کشورهای منطقه از خود اراده‌ای ندارند

محمدجواد جمالی نوبندگانی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با موثر خواندن پیشنهاد «ائتلاف امید» گفت: از موفقیت طرح دولت ناامید نیستم، اما بیش از حد هم امید ندارم چرا که کشورهایی که در منطقه حضور دارند، کشورهای مینیاتوری از خودشان اراده ای ندارند.

برخی کشورهای منطقه از خود اراده‌ای ندارند
کد خبر: 345037
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۴ ۱۵:۲۱:۳۹

اعتمادآنلاین| ‌ محمدجواد جمالی نوبندگانی، ایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص احتمال موفقیت ابتکار جدید دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که دیروز توسط رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شد، گفت: دولت ما همواره نشان داده است که به تعهدات خود عمل می کند. در برجام هم مذاکرات سخت و طولانی داشته ایم و الان هم که ترامپ خارج شده ما به تعهدمان وفاداریم.

وی بیانیه سه کشور اروپایی که دقیقا پیش از آغاز مجمع عمومی سازمان ملل منتشر شد را یکی از موانع موفقیت ابتکار جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطر نشان کرد: طرح این مساله توسط تروئیکای اروپایی در این زمان، بیشتر از آن که بر مبنای کاری فنی برای یافتن مقصر باشن، فرار به جلو است. آن ها اول باید ببینند در منطقه، کشور عربستان چه جنایاتی را و با سلاح های ساخت کدام کشور ها انجام داده است؟ آن ها می خواهند جنایات سال های اخیر عربستان را سرپوش بگذارند.

وی افزود: این کشورها بیشتر از این که بحث های فنی و حقوقی داشته باشند، بحث سیاسی دارند. فشارهایی را هم که با این بیانیه ها به جمهوری اسلامی ایران وارد می کنند برای این است که برجام 2 را محقق کنند تا ایران درباره مسائل منطقه ای و حضور و نفوذش در منطقه و همچنین مسائل موشکی و دفاعی اش مذاکره کند.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی در خصوص امکان موفقیت طرح امنیت تنگه هرمز گفت: طرح هایی که روی همکاری با کشورهای منطقه تمرکز دارد در صورتی می توانند موفق شوند که ارباب آن ها نظرش مثبت باشد.

جمالی با تاکید بر آنکه طرح پیشنهادی دولت در مجمع عمومی سازمان ملل حاصل کار فنی و علمی است، تصریح کرد: این طرح در زمانی مطرح می شود که غربی ها به دنبال شکل دادن یک ائتلاف هستند و به عنوان مثال حتی استرالیا را هم به ائتلاف کشانده اند. به نظر می رسد در این شرایط طرح چنین پیشنهاداتی حداقل از لحاظ موضع حقوقی و استفاده از جو و فضای سازمان ملل در حضور سران کشورها و توجه افکار عمومی جهانی، به نظرم می تواند مثمر ثمر باشد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها